افزایش نرخ‌های اجاره در فصل گذشته باعث شد تا برخی از واحدهای مسکونی که از لحاظ متراژ یا اجاره بها خاص هستند مشتریان خود را از دست بدهند....
 
 
 
 
 طبق گفته اکثر بنگاهداران مسکن در تهران در سه ماهه تابستان که به نوعی فصل اجاره است، واحدهای متراژ بزرگ مسکونی که متناسب با میزان متراژشان از نرخ اجاره بالایی بهره‌مند بودند با حجم استقبال کمتری نسبت به سال‌های قبل مواجه شدند. 

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه غرب تهران ، محدوده شهرک غرب دراین باره به دنیای اقتصاد اظهار کرد: در شهرک غرب سه نوع ملک مسکونی برای ساکنان منطقه از جمله آپارتمانی ، ویلایی و برج در نظر گرفته شده که نرخ اجاره در هر یک از این املاک با دیگری متغیر است. 

شعبانی در رابطه با اجاره بهای واحدهای متراژ بزرگ در شهرک غرب افزود: واحدهای متراژ بزرگ نزدیک به 150 متر مربع از 60 تا 70 میلیون تومان مبلغ رهن برخوردار هستند و همچنین نرخ اجاره کوچک‌ترین واحدهای بزرگ واقع در برج‌های مسکونی که متراژشان حدود 116 متر مربع است شامل 10 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهیانه است.
 
از سوی دیگر 10 میلیون تومان رهن به همراه 2 میلیون تومان ماهیانه ، اجاره واحدهای ویلایی 130 متر مربعی (یک واحدهای نسبتا بزرگ ) محسوب می‌شود.
این بنگاهدار درباره وضعیت استقبال از چنین واحدهای اجاره‌ای در تابستان تاکید کرد: در فصل اجاره تنها 10 درصد از متقاضیان در بازار خواستار اجاره‌نشینی در واحدهای متراژ بزرگ بودند که این حجم در مقایسه با یکسال گذشته با افت چشمگیری همراه بوده است چراکه نرخ اجاره واحدهای مسکونی در شهرک غرب طی سه ماه گذشته با 15 درصد رشد روبه‌رو بوده است و با توجه به این مساله، بیشتر ساکنان واحدهای متراژ بزرگ قرارداد اجاره خود را تمدید و از جابه‌جایی خودداری کردند. 

در همین حال، مشاور املاک دیگری در خیابان یوسف آباد کسادی بازار خرید و فروش املاک کلنگی را دلیلی بر عدم رونق بازار اجاره واحدهای متراژ بزرگ می‌داند. 

وی تصریح کرد: اکثر مستاجران واحدهای متراژ بزرگ، مالکان املاک کلنگی هستند چرا که هنگامی ‌که قصد نوسازی ملک خود را عملی می‌کنند اغلب آنها به اجاره‌نشینی در واحدهای بزرگ روی می‌آورند، اما حال که وضعیت آینده بازار مسکن از نظر مالکان قابل پیش‌بینی نیست و قصد فروش ندارند بازار اجاره را تا اندازه‌ای دچار کسادی کرده‌اند. 

از سوی دیگر در حالی‌که شواهد در بازار مسکن نشان می‌دهد که تقاضای مستاجران برای اجاره واحدهای نقلی بیشتر است، اما سازندگان مجبور به ساخت واحدهای متراژ بزرگ هستند. 

یکی از بنگاهداران واقع در نارمک به دنیای اقتصاد گفت: واحدهای متراژ بزرگ معمولا مشتریان خاص خود را دارد و اکثر مستاجران با توجه به درآمدشان به دنبال واحدهای نقلی هستند به خصوص حال که موجران مدتی است مبلغ اجاره را سعی دارند بیشتر در اجاره ماهانه دریافت کنند تا مبلغ ودیعه، این موضوع رواج بیشتری پیدا کرده است. 

در این بین، مشکلی که بازار را متوجه خود ساخته این است که به علت اینکه شهرداری سازنده‌ها را موظف کرده که به ازای هر واحد یک پارکینگ اختصاص دهند آنها مجبور به ساخت واحدهایی با متراژهای متوسط یعنی 70 تا 80 متر شده‌اند که اجاره همین میزان متراژ هم برای برخی بسیار سخت است. 
 


 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:donya-e-eqtesad.com