این روزها گشتی در بازار کالاهای اساسی حال و هوای دیگری دارد و تغییرات قیمتی به خوبی در بازار خودنمایی می‌کند؛ گویی اینکه ماراتن قیمتها در بازار آغاز شده است....
 
 
 
 
به گزارش خبرنگار مهر، بازار کالاهای ضروری مورد نیاز مردم در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، همواره مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان بوده است؛ بازاری که برخی نگرانی آن را دارند که اگر به خوبی مدیریت نشود، شوک قیمتی را به همراه بیاود و تنظیم بازار را دچار مشکل کند.

گشتی در بازار، به خوبی حال و هوای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را نمایان می کند. مردم حتی در صف میادین میوه و تره بار نیز صحبت از اجرای قانون و واریز یارانه های نقدی دارند و به هم توصیه می کنند تا جایی که ممکن است اقلام ضروری را خریداری و نگهداری کنند؛ چراکه ممکن است در ماههای ابتدایی اجرای قانون به دلیل مسائل روانی، شوک به بازار وارد آید و تا دولت بخواهد افسار بازار را مجدد به دست گیرد، حداقل چند هفته ای زمان لازم است.

یکی از فروشندگان میدان میوه و تره بار معتقد است که برخی کالاهای ضروری، در روزهای گذشته با اقبال مردم برای خرید مواجه شده است و همین امر سبب شده است تا تقاضا افزایش یابد، برای همین هم قیمت بالا رفته است.

دیگر فروشنده میدان میوه و تره بار نیز معتقد است که اجرای قانون، باید در فضای روانی آرامی صورت گیرد، چراکه مردم همه می خواهند تا انباری کوچک در منازل خود درست کنند که همین امر، موجب اسراف را نیز فراهم می آورد.

یکی از خریدارانی که در صف خرید مرغ به قیمت دولتی قرار دارد، می گوید: هر روز قیمت کالا نوسان دارد و نمی توان برنامه ریزی کرد. یک شبه همه قیمتها تغییر می کند، یا بالا می رود و یا پایین می آید، بنابراین مردم حق دارند که کالا را بیش از حد نیاز خود بخرند.

یکی دیگر از این خریداران نیز معتقد است که اجرا شدن یا نشدن این قانون فرقی به حال مردم ندارد، مردم قبل از اجرای قانون هم آنقدر پول ندارند که بخواهند کالا بخرند و ذخیره کنند. بنابراین اگر گران هم شود، باز هم مردم مجبورند بخرند، فقط ممکن است برخی از کالاها را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

قیمتها در بازار نیز گویا متوجه اجرای قانون شده اند و خود را هر از چند روزی از پله های صعود، بالا می کشند. برنج، روغن و میوه هم اکنون قیمت بالایی دارد و غرفه داران میادین میوه و تره بار که برنج و روغن نیز از این وضعیت ناراضی هستند، چراکه معتقدند مردم کمتر خرید می کنند.

به هرحال، قیمت برخی کالاها در بازار افزایش یافته است و البته درصدی از این افزایش نیز به دلیل بالا رفتن قیمتهای جهانی است.

هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم 2500 تومان، هاشمی 2500 تومان، خزر 1650 تومان، دم سیاه 2250 تومان و برنج وارداتی بین 1750 تومان تا 1950 تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. قیمت رب 1700 تومان و تخم مرغ شانه ای 3275 تومان است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده مخلوط 8 هزار تومان، قلوه گاه 7300 تومان، مخلوط گوساله 9950 تومان، ران گوساله 11550 تومان، سردست 13650 تومان و ران گوسفند 16550 تومان است.

قیمت یک کیلوگرم گوجه 540 تومان، لیمو 1200 تومان، خیار 870 تومان، سیب زرد 750 تومان، انار 1150 تومان، سیب 900 تومان، انگور 880 تومان، سیب وارداتی 1900 تومان، نارنگی 750 تومان و کیوی 800 تومان است. شیر یارانه ای نیز همچنان به قیمت 350 تومان عرضه می شود.

به هرحال، اولین مرحله پرداخت نقدی یارانه ها روز سه شنبه در سه استان کشور آغاز و با این اقدام، گام اول در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برداشته شد. قانونی که حداقل شش دولت بر روی کار آمده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هر یک به نوعی اجرای آن را در دستور کار قرار دادند و منصرف شدند. البته اگرچه برخی صاحب نظران اقتصادی نیز معتقد بودند که اجرای این قانون در دولت دهم نیز بنا به دلایلی اجرا نخواهد شد، اما به نظر می رسد واریز مبالغی به حساب مردم، این شبهات را از بین برد و نشان داد که دولت قصد دارد قانون را اجرا کند.

اما در این میان، بیشترین نگرانی ها از وضعیت بازار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است تا جایی که برخی بازار بعد از اجرای این قانون را متاثر از انفجار قیمتی پیش بینی می کنند، در حالی که مهدی غضنفری وزیر بازرگانی نیز معتقد است که اگر بهره وری در واحدهای تولیدکنندگان کالا افزایش نیابد، حتما این انفجار قیمتی محقق خواهد شد.

البته وزارت بازرگانی عنوان می کند که ذخیره سازی 13 قلم کالای اساسی را صورت داده و موافقت نامه هایی نیز با تولیدکنندگان به امضا رسانده است که نگرانی از بابت وفور کالا وجود نداشته باشد؛ اما این وزارتخانه نیز نگران از جو روانی است که بعد از اجرای قانون، بازار را فرا می گیرد و ممکن است تنظیم بازار را بر هم زند.

در این میان بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که نباید جلوی واردات کالاهای ضروری مورد نیاز مردم را هم گرفت، بلکه باید اجازه داد تجارت جریان طبیعی خود را داشته باشد و ممنوعیتی بر سر راه آن نباشد، اگرچه آنها نیز با اعمال محدودیت بر سر راه ورود کالاهای غیرضرور و لوکس مخالف هستند.

به هرحال، هرگونه دخالت در بازار خود می تواند منجر به شوک قیمتی شود، بنابراین باید اجازه داد بازار روند طبیعی خود را داشته باشد و کالاهای مورد نیاز مردم وارد شود.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com