علیخانی قیمت گذاری نان را در اختیار استانداری هر استان ذکر کرد و گفت: این قیمت با توجه به شرایط محلی تعیین خواهد شد و از نظر نظارتی هم مردم می توانند با شماره های 124 یا 09611 موارد تخلف را گزارش کنند....
 
 
 
 معاون وزیر بازرگانی گفت : قیمت گذاری نان در اختیار استانداریست و این قیمت با توجه به شرایط محلی تعیین خواهد شد و از نظر نظارتی هم مردم می توانند با شماره های 124 یا 09611 موارد تخلف را گزارش کنند.
 

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، حمید علیخانی قیمت نان مصرفی مردم پس از هدفمندی یارانه ها را کمتر از مقدار کنونی آن در آزادپزی ها اعلام کرد.

وی با تاکید بر ادامه خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت:پیش از این یارانه به فرآیند تهیه نان داده می شد و امروز می خواهیم آن را به خود مصرف کننده بدهیم از این رو بخشی از مبلغ واریزی به حساب مردم برای نان منظور شده است.

وی با اشاره به کیفیت نامطلوب نان و ناممکن بودم انتخاب آرد از سوی نانوایان افزود: امروز ما به مصرف یارانه می دهیم که موجب زیادی مصرف، ضایعات بالا و کیفیت نامطلوب شده و از سوی دیگر میزان یارانه این بخش از 450 میلیارد تومان در سال 1375 به 4000 میلیارد تومان رسیده است.

علیخانی میزان ذخیره آرد در سیلوها را بیش از 11 میلیون تن اعلام کرد و گفت: قیمت آردی که به نانوایان تحویل می شود، کمتر از قیمت پرداختی توسط آزاد پزها خواهد بود.

وی افزود: امروزه آرد 7 درصد قیمت نان را تشکیل می دهد در صورتی که این میزان در کشورهای دیگر 35 تا 45 درصد است، البته این نرخ برای آزادپزها 40 درصد را شامل می شود.

علیخانی سهم سوخت، آب و برق را زیر 7 تا 8 درصد کل هزینه ها دانست و تاکید کرد، مصرف سرانه هر ایرانی در سال 160 کیلوگرم نان و در کشورهای دیگر 70 تا 85 کیلوگرم است.

معاون وزیر بازرگانی همکاری مردم را بسیار مهم ذکر کرد و گفت: این جراحی اقتصادی آرزوی دولت های گذشته بود که محقق نشده و الان در حال اتفاق است.

وی افزود: با همکاری مردم، مشکلات کم می شود و ما می توانیم به سرعت از دوران گذر، عبور کنیم.

علیخانی با توجه به تاثیر کارگر ماهر در کیفیت نان گفت: توافق نامه ای با وزارت کار امضا شده است که بر اساس آن نانوایان ظرف 5 سال آموزش می بینند و پس از این مدت افراد فاقد مهارت اجازه کار در نانوایی ها را نخواهند داشت.

وی افزود: هم اکنون سهمیه هر نانوایی 400 کیلوگرم آرد است که با هدفمند شدن،‌ این سقف برداشته خواهد شد.

معاون وزیر بازرگانی میزان هدر روی نان را بین 9 تا 17 درصد اعلام کرد و گفت: از آنجا که به مصرف یارانه تعلق می گیرد، مدیریت مصرف اعمال نمی شود ولی با اجرای طرح مردم می توانند جلوی هدر رفت را بگیرند.

وی افزود: هم اکنون هم براساس تحقیقات میدانی وزارت بازرگانی مردم کیفیت را بر قیمت ترجیح داده اند به گونه ای که در 18 ماه گذشته نزدیک به 10 هزار و 500 آزاد پزی شکل گرفته است که ادامه کار آنها نشان از اقتصادی بودن و اقبال مردم دارد.

علیخانی قیمت گذاری نان را در اختیار استانداری هر استان ذکر کرد و گفت: این قیمت با توجه به شرایط محلی تعیین خواهد شد و از نظر نظارتی هم مردم می توانند با شماره های 124 یا 09611 موارد تخلف را گزارش کنند.

وی افزود: با توجه به پرداخت یارانه به خود مردم، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد بلکه نان با قیمت واقعی و مدیریت مردم عرضه می شود.

قاسم زراعت کار، مدیرعامل اتحادیه نانوایان کشور، نیز در این گفتگو با اشاره به برخی مشکلات کنونی نانوایی ها از جمله نداشتن حق انتخاب مواد اولیه نان و خروج کارگران ماهر گفت: تا سال 1361 همه امور مرتبط به آرد و نان در اختیار صنف قرار داشت ولی پس از آن این اختیار گرفته شد.

وی افزود: با هدفمندی این مشکلات مرتفع و از آنجا که مردم قیمت واقعی نان را خواهند پرداخت، انتظار کیفیت بالاتری از نان را هم دارد.

زراعت کار تعداد نانوایی های صنعتی را 60 هزار واحد ذکر کرد و گفت: برخی نانوایان شاید نتوانند رقابت کنند که در این حالت دولت باید پیش بینی های لازم را انجام دهد، ما هم متعهد می شویم در مرحله اول 20 درصد از ضایعات نان را کم کنیم.

ما نمی توانیم یک نرخ ثابت را برای سراسر کشور اعلام کنیم چرا که میزان نهاده هایی مانند ملک و اجاره آن و دستمزد کارگر در نقاط مختلف با هم تفاوت دارد.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:iribnews.ir