بنابراين اگر الگوی مصرف در نيمه دوم سال كه 200 كيلو وات ساعت در هر ماه است را ملاك محاسبه قرار دهيم، مشخص می شود كه افزايش قيمت هر كيلو وات ساعت برق در فرمول جديد،...
 
 
 
 كار گروه طرح تحول اقتصادی، قیمت برق برای هر كیلووات ساعت در اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها را 430 ریال تعیین كرد.

بنابراین اگر الگوی مصرف در نیمه دوم سال كه 200 كیلو وات ساعت در هر ماه است را ملاك محاسبه قرار دهیم، مشخص می شود كه افزایش قیمت هر كیلو وات ساعت برق در فرمول جدید، حدود 200 ریال است، بدین ترتیب هم اكنون كه قیمت یارانه ای برق 162 ریال به ازای هر كیلو وات ساعت است، بنابراین بدون احتساب افزایش قیمت سوخت نیروگاهها، می توان قیمت را 362 ریال محاسبه كرد.

براین اساس، قبض برق مشتركانی كه زیر الگو، مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها حدود 3240 تومان محاسبه می شد، بعد از اجرای این قانون به حدود 7240 تومان افزایش می یابد، البته باید به این ارقام، هزینه های جانبی قبوض كه شامل آبونمان و غیره است را نیز اضافه كرد.

 به گزارش مهر، بنا به گفته مسئولان وزارت نیرو، اگر مشتركان شبكه برق كشور بتوانند تنها 10 تا 15 درصد از مصارف خود را كاهش دهند، مشمول تخفیف بیشتری خواهند شد و افزایش قیمت برق آنها به زیر 3 هزار تومان هم می رسد؛ این در حالی است كه صورتحساب های جدید هر چند به صورت تبعیضی-پلكانی محاسبه می شود؛ اما هر چه صرفه جویی بیشتری در مصرف انجام شود، نرخ میانگین صورتحساب كاهش خواهد یافت.

البته مشتركان به راحتی می توانند این كاهش 10 تا15 درصدی را در مصارف خود بدون اینكه خللی در رفاه آنها ایجاد شود، انجام دهند؛ چرا كه قرار بر این است كه با نصب كنتورهای هوشمند و سه تعرفه ای در منازل، قیمت برق به صورت ثابت برای تمامی مقاطع شبانه روز محاسبه نشود، بلكه قیمت در ساعات كم بار در پایین ترین حد خود، در ساعات میان باری متوسط و در ساعت اوج بار در بالاترین حد محاسبه شود، بنابراین اگر خانوارها استفاده از تجهیزات برقی خود از جمله اطو و لوازم الكتریكی غیر ضرور را به ساعات غیر از پیك منتقل كنند، به طور قطع هزینه كمتری را هم بابت برق خواهند پرداخت.

براساس اعلام وزارت نیرو، ساعات كم باری از 11 شب تا 6 صبح، ساعات میان باری از 6 صبح تا 6 عصر و ساعات اوج بار در زمستان از 6 عصر تا 11 شب است. بنابراین اگر مشتركان شبكه برق كشور تنها یك ساعت را از مصارف اوج بار كم كرده و به ساعات میان باری یا كم باری انتقال دهند، منفعت بسیاری در پرداخت قیمت برق خواهند برد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com