ایلنا نوشت: اعلام هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قابل توجه قیمت گاز از روز بیست و هشتم آذر ماه نیز نتوانست مصرف گاز در ایران طی روزهای سرد را منطقی نماید...


 
 

قیمت هر مترمکعب گاز مصرفی در بخش خانگی از حدود 13 تومان به 70 تومان افزایش یافته است . سرد شدن هوا دوباره مصرف گاز در ایران را با چنان افزایشی مواجه کرد که سبب شد مقامات شرکت ملی گاز مردم را به صرفه جویی فرابخوانند . بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بالا بودن مصرف گاز در بخش خانگی جدا از شکل گیری الگوی نادرست مصرف به استاندارد نبودن وسایل گرمایشی و بالا بودن میزان مصرف در این وسایل بر می‌گردد .
بخاری‌های ایرانی به گفته بسیاری از کارشناسان راندمان بسیار پایین تری نسبت به نمونه های خارجی خود دارند .
با این حال مقامات اقتصادی کشور بر این اعتقاد بودند که بالا رفتن قیمت ها مصرف گاز را در حدود 25 درصد کاهش خواهد داد .به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز پنجشنبه شب گذشته، مصرف گاز کل کشور از مرز 530 میلیون متر مکعب عبور و رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شد.
اوجی در این خصوص گفت:با توجه به اینکه بیش از 28 استان کشور دمای زیر صفر را در شب گذشته تجربه نمودند، اما با اعمال محدودیت 20 میلیون متر مکعبی به نیروگاهها، هیچگونه قطعی گاز در کشور وجود نداشته و صنایع عمده به میزان قبلی خود از گاز طبیعی استفاده کردند.
اوجی ضمن اعلام ورود موج جدید سرما به کشور در هفته آینده، از هموطنان درخواست نمودند تا با صرفه جویی بیشتر خود در مصرف گاز طبیعی، شرکت ملی گاز ایران را در امر گازرسانی به صنایع عمده و نیروگاهها یاری رسانده و از ایجاد وقفه در فعالیت آنها جلوگیری نمایند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف گاز بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به بیش از 430 میلیون متر مکعب رسیده است، افزود: شرکت ملی گاز ایران نیازمند همکاری بیشتر عموم هموطنان عزیز در بحث صرفه جویی است.

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir