معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دولت برای هر دانشجوی كارشناسی بيش از ۱۰۰ ميليون تومان هزينه مي‌كند...


 
حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به طرح موسوم به جذب دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی اظهار داشت: هر مقدار كه مجلس و دولت بودجه بدهند، بر اساس وظیفه قانونی خود در حد نیاز كشور آموزش خواهیم داد.

وی با بیان اینكه اكنون در مقطع كارشناسی ارشد ۹۰۰ هزار متقاضی ورود به دانشگاه در كشور وجود دارد، افزود: در این شرایط بودجه، امكانات و ظرفیت‌های كنونی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم به غیر از دانشگاه آزاد، تنها پاسخگوی ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از این داوطلبان است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینكه اصل ۴۴ تاكید دارد كه با حمایت مردم بتوانیم ظرفیت آموزش عالی را بالا برریم، گفت: وظیفه‌ ما ایجاد امكانات است تا افرادی بیشتری بتوانند از این امكانات بهره‌مند شوند.

نادری‌منش در ادامه با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه و اینكه آموزش عالی با پول مردم اداره می‌شود، خاطرنشان كرد: با وجود اینكه آموزش عالی كشور با پول مردم اداره می‌شود، ولی امكانات موجود به همه افراد نمی‌رسد.

وی همچنین تصریح كرد: یك عده معتقدند كه هزینه‌های آموزش عالی مثل هر یارانه دیگری كه قرار است هدفمند شود، باید هدفمند شود و مثلا كسانی كه توانمندی‌ مالی دارند، هزینه تحصیل خود را بپردازند و آنهایی هم كه ندارند دولت از آنها حمایت كند.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه مثلا می‌توان وام پرداخت كرد، اضافه كرد: این روند در همه كشورهای دیگر اجرا می‌شود و دانشجو هم در پایان دوره به مردم بدهكار می‌شود.

نادری‌منش این طرح را یك نگاه تخصصی و منطقی دانست و یادآور شد: برای دانشجوی مقطع كارشناسی اكنون بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود كه در كشور ما هزینه‌های خوابگاه و امكانات دیگر هم هست و جوانان باید بدانند چقدر برای آنها هزینه می‌شود و این قدر به مردم بدهكار هستند.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com