رییس‌جمهور،تصریح کرد: مسیر سعادت یک ملت باید متعالی باشد و به صورت مستمر و پیگیر دنبال شود...



به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری گفت: حضور در میان جوانان و دانشجویان به خصوص دانشجویان برگزیده الهام‌بخش و نشاط‌ آور است . وقتی انسان به این جوانان نگاه می‌کند گویی به این باور بیشتر می‌رسد که بلندترین اهداف انسانی نیز قابل دستیابی است. در این جمع‌ها حس عجیبی به انسان دست می‌دهد، گویی بلندترین اهداف انسانی نیز قابل تحقق می‌شود. 

وی افزود: من در حضور شما سه مطلب را بیان می‌کنم، مطلب اول درباره علم است علم باب همه خوبی‌ها و زیبایی‌هاست، هر کمالی از مسیر علم قابل دستیابی است. ترویج علم و علم‌آموزی یک کار دینی است، علم‌آموزی و ترویج علم اثربخش‌ترین و زیباترین کار است.

 وی با بیان این‌که برخی می‌گویند با علم می‌توان کارهای نادرستی مانند ساخت بمب اتمی انجام داد، ادامه داد: این نشان می‌دهد که علم آموزی کاری دینی نیست، اما به نظر من حتی با اعمالی که ظاهر دینی دارند، هم می‌توان کارهای نادرستی انجام داد، مگر شیطان با اتکا به عباداتش نبود که تمرد کرد. حتی ممکن است کسی که نمازش را برای خدا نمی‌خواند، همان نمازش منجر به سقوط سنگین‌ترش شود. 

وی افزود: شما ببینید زشت‌ترین کارها در تاریخ به نام مدعیان ارزش‌های انسانی انجام شده است، در کربلا کسانی که آن فجایع را به بار آوردند، افرادی نبودند که فکر کنید نماز نمی‌خواندند و عبادت نمی‌کردند، آنها عبادت‌هایشان برای خدا نبود که به این کارها دست زدند. اگر کسی علم را برای خدا بخواهد کارش مفید و ماندگار خواهد بود، والا نتیجه کار کشتار و غارت بیشتر می‌شود.

 احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرد: علم‌آموزی کاری دینی است و به خصوص در مکتب ما بالاترین ارزش‌ها تلاش برای کسب علم است؛ چرا که علم دروازه ورود به انسانیت است. 

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر انسانی در زندگی خود دو دسته آرمان دارد، یک دسته آرمان‌های فردی و شخصی و یک دسته هم آرمان‌های اجتماعی، و انسان‌ها کارهایشان را بر اساس این دو نوع آرمان تنظیم می‌کنند. ملتی موفقی است که افرادی که در آن جامعه زندگی می‌کنند، آرمان‌ها و اهداف فردی و اجتماعی‌شان در یک راستا باشد. 

وی در ادامه با بیان این‌که گاهی اهداف فردی و اجتماعی در یک راستا قرار نمی‌گیرد، گفت: ملتی که بخواهد پیشرفت کند، باید مسوولان و افراد فعال در آن کاری کنند که اهداف و‌آرمان‌های فردی و اجتماعی اعضای آن جامعه در یک راستا قرار بگیرند، مثلا ممکن است فردی باشد که بخواهد با زد و بند و کارهایی مثل احتکار کردن بخواهد به اهداف اقتصادی فردی خود برسد در حالی که این کارها با آرمان‌ اقتصادی جامعه در تضاد است. فعالیت های این فرد به ضرر جامعه خواهد بود، در حالی که باید فعالیت‌های افراد در نهایت در راستای اهداف عمومی باشد.

 احمدی‌نژاد افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌های من و شما این است که این اهداف را هم‌راستا کنیم تا به پیشرفت واقعی برسیم. کار دیگری که باید انجام شود، این است که باید برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها به صورت پیگیرانه تلاش کرد و آرمان‌هایی را پیش رو قرار داد که بلندمدت و متعالی باشد. 

وی با خاطرنشان کردن این مساله که اهداف کوتاه و دم دستی ملت را به سعادت نمی‌رساند، ادامه داد: مسیر سعادت یک ملت باید متعالی باشد و به صورت مستمر و پیگیر دنبال شود. اهداف باید اموری مانند عدالت ، رفاه ، محبت و کرامت انسانی باشد. 

وی افزود: ممکن است شما کشوری را ببینید که سرانه درآمدش حتی 40 هزار دلار باشد، اما در آن عدالت وجود نداشته باشد، این کشور پیشرفت نکرده است.برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی این گونه پیشرفت کرده‌اند. من در یکی از سفرهایی که به نیویورک داشتم شنیده بودم که در این شهر چند صد هزار بی‌خانمان و کارتن خواب وجود دارد و می‌خواستم بازدیدی از محلات بی‌خانمان‌های این شهر داشته باشم. پلیس این کشور اجازه نداد و گفت نمی‌توانیم امنیت شما را حفظ کنیم، جالب است که حتی نمی‌توانند امنیت یک شهر را برقرار کنند آن وقت میگویند که می‌خواهند امنیت دنیا را فراهم کنند. من می‌خواستم با رفتن به این مناطق نیمه پنهان این شهر را نشان دهم. 

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهداف انسانی باید پیشرفت، محبت ، عدالت و عشق و احترام در میان انسان‌ها باشد و مسوولیت دانشگاهیان و مسوولان این است که این اهداف اجتماعی و انسانی را هم راستا کنند و در وهله دوم این اهداف را به کمال برسانند. همت‌ها بسیج شود تا به این اهداف برسیم. میزان بسیج همت‌ها با اهداف و آرمان‌ها در نسبتی مستقیم قرار دارد. 

احمدی‌نژاد همچنین با تاکید بر متعالی بودن اهداف و آرمان‌ها گفت: خداوند از انسان‌هایی که اهداف بلندی دارند، خوشش می‌آید؛ چرا که می‌خواهد انسان را مثل خود بکند و انسان تجلی خداوند شود. ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و عزم ملی در کشور ایجاد شده است و جوشش علم ، نوآوری، ابتکار و خلاقیت و همت‌های بلند و کار و تلاش را در کشور می‌بینیم. آنقدر در کشور کارخانه ساخته می‌شود که ما مسوولین نمی‌توانیم حتی برای افتتاح‌شان برویم.این حرکت و جوشش در کشور ایجاد شده است. 

وی در ادامه با طرح اسن سوال که باید پرسید که الگوی ما برای پیشرفت چیست؟ افزود:الگوی ما اسلامی -ایرانی است. آیا ما می‌خواهیم در 20 سال آینده مثل اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شویم؟ به نظر من حتی یک نفر هم نیست که چنین خواسته‌ای داشته باشد. مگر ما می‌خواهیم با پیشرفت کشور به جایی برسیم که خانواده و محبت و عدالت و انسانیت معنی خود را در کشور از دست بدهد و مسوولان برای حل مشکلات سرمایه‌داران جنگ راه بیندازند. ما دنبال چنین چیزی نیستیم و فکر نمی‌کنم کسی چنین چیزی بخواهد. 

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم همه مرفه باشند، دوست و صمیمی باشند و عدالت و انصاف و پاکی و محبت در کشور وجود داشته باشد. این همان چیزی است که در تمدن و فرهنگ ما وجود داشته است. ما می خواهیم دروغ نباشد، کلک و ستم نباشد، یعنی همان فرهنگ خودمان را داشته باشیم و الگوی اسلامی ایرانی همین است. ایرانیان همواره دنبال چنین اهدافی بوده‌اند و اسلام را که هم پذیرفته‌اند به خاطر این بود که دیدند آرزوهای تاریخی‌شان در آن وجود دارد. ما می‌خواهیم با کار و تلاش و پاکی و فکر و صداقت پیشرفت کنیم. 

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که چرا می‌گوییم الگوی اسلامی و ایرانی گفت: وقتی می‌گوییم این الگو باید ایرانی هم باشد، وجه فرهنگی آن را نیز در نظر گرفته‌ایم، ایرانیان ملتی موحد بودند و همواره طرفدار پاکی، محبت و عدالت بوده‌اند. شما به سنت‌های ایرانی نگاه کنید هیچ کدام بر تفرقه و ایجاد جدایی بین اقشار جامعه تاکید نکرده‌اند به سنت نوروز نگاه کنید که سراسر زیبایی است. ایرانیان همیشه به دنبال بهترین‌ها بودند و به کمتر از رسیدن به قله‌ها رضایت نداشتند. وی خاطرنشان کرد: ایران چند بار به اشغال درآمد، اما می‌بینید آنها که ایران را اشغال کرده‌اند چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند و ایران چه سرنوشتی پیدا کرده است. به سی سال اخیر نگاه کنید و ببینید دشمنان ما کجا هستند و ما کجا هستیم در موضوع هسته‌یی آنها نمی‌خواستند ما یک قدرت هسته‌یی شویم، اما ما ایستادگی کردیم و یک قدرت هسته‌یی شدیم. ما نمی‌خواهیم روش‌هایمان برای ساختن کشور وارداتی باشد . ایران از پایه‌گذاران فناوری در تاریخ بشر بودند، ایرانی‌ها هزار سال پیش اولین جراحی معده را انجام داده‌اند. اما نکته دراین است که فناوری‌هایی که ایرانیان به کار می‌بردند، همساز با طبیعت بود شبکه‌های آبیاری هنر و معماری مردم ایران این گونه بوده است . شما در میان دانشمندان دنیا ابن‌سینا را یک طرف بگذارید کل داشمندان دنیا در یک طرف قرار داشته باشد، به اندازه ابن سینا نیست، این سخن من نیست خود غربی‌ها نیز بر این مساله تاکید داشته‌اند.

 وی افزود: بهره‌وری در هنر ، تاریخ و تمدن کشور ما همواره وجود داشته است و شما دیدید که در هدفمندی یارانه‌ها مردم چقدر با این حرف همراهی کردند. به خاطر این که بهره وری و استفاده درست از منابع در فرهنگ ما از قدیم وجود داشته است. 

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت گفت: هر الگویی که نمی‌تواند ما را به پیشرفت برساند، چرا صنعت ما با وجودی این‌که 50 سال از یارانه‌ها استفاده می‌کرده است، رقابتی نیست. این به خاطر این است که ما از الگوی ایرانی اسلامی استفاده نکرده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: ما باید ایران را بسازیم و آن را در بالاترین قله‌های علم قرار دهیم کسانی که سند چشم‌انداز را چند سال پیش نوشتند، اطلاع کاملی از توانمندی‌های کشور ما نداشتند، چرا که برخی اهدافی که برای 20 سال آینده در نظر گرفته بودند را هم اکنون به آن رسیده‌ایم و هم اکنون در برخی از علوم در منطقه اول هستیم. ما هم اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در پنج سال آینده از هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا به زیر دوازدهمین اقتصاد برسیم و من اطمینان دارم که ما می‌توانیم و ملت ما شایستگی فتح قله‌های بلند را دارد و وقتی چهره‌های شما جوانان را می‌بینم بیشتر به این مساله ایمان پیدا می‌کنم. 

رییس جمهور در پایان از وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواست که تسهیلات لازم برای ادامه تحصیل و ارتقای علمی این نخبگان علمی را فراهم کنند. 

رییس‌جمهور قبل از سخنرانی خود به 82 تن از دانشجویان برگزیده لوح تقدیر اهدا و از آنان تجلیل کرد.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir