وزیرنفت در حالی دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شده بود که از کشف میدان گازی جدیدی در کشور خبر دهد که بیشتر وقت این نشست که در حدود دو ساعت به طول انجامید به دفاع این وزیر از آلوده نبودن بنزین تولیدی پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور گذشت...
 
 
شاید به نوعی بتوان نشست روز گذشته میرکاظمی را در دو بخش خاص تعریف کرد.براساس این گزارش ،بیشتر سوالات دیروز خبرنگاران حول دو محور قیمت مناسب نفت و تصمیمات اوپک و آلوده بودن  یا نبودن بنزین تولیدی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها چرخید که البته میرکاظمی نیز در پاسخ به تمام این سوالات به توضیحاتی اشاره کرد که طی دو ماه گذشته با اوج گرفتن آلودگی هوای تهران بارها و بارها مدیران وی به آن اشاره کرده بودند.

صرف نظر از تکرار اظهارات گذشته مسوولان وزارت نفت مهمترین نکته در اظهارات دیروز میرکاظمی در خصوص قیمت نفت به این نکته بر می گشت که این وزیر دولت دهم که به تازگی ریاست کنفرانس های اوپک را نیز در اختیار گرفته است هیچ گونه عقیده ای به نشست اضطراری اوپک برای مهار قیمت در بازار نفت ندارد.

این عضو کابینه دولت دهم در این نشست در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد:اگر حتی نفت فراتر از 100 دلار برود و به 120 دلار هم برسد اوپکی ها تصمیمی برای نشست فوق العاده نخواهند گرفت.

اما نکته مهم دیگر در اظهارات میرکاظمی در خصوص  شایعاتی در خصوص تاثیر بنزین تولیدی پتروشیمی ها بر تشدید آلودگی هوای تهران بود.

نکته جدید و مهم در اظهارات وزیر نفت این ادعا بود که بنزین مصرفی در تهران از پتروشیمی ها تامین نشده است.براساس اظهارات وی ، در حال حاضر 80 بنزین مورد نیاز تهران از پالایشگاه تهران و بقیه از پالایشگاه های شازند اراک و اصفهان تامین می شود بنابراین نمی توان این ادعا را قبول داشت که آلودگی هوای تهران به بنزین پتروشیمی ها مربوط است .

در عین حال این وزیر دولت دهم در این نشست ابراز تاسف کرد که بنزین پتروشیمی ها در تهران مصرف نمی شود.چرا که وی مدعی این مساله است که بنزین تولیدی پتروشیمی ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با اکتان 100 تولید می شود.

نکته دیگر آنکه وزیر نفت ایجاد آلودگی در هوای شهر تهران به دلیل تولید و عرضه بنزین آلوده را یکی از داستان های تمسخرآمیز کشورهای غربی دانست و تاکید کرد: تمام این شایعات زیر سر کشورهای غربی است.

اولتیماتوم جدید میرکاظمی به خارجی ها

سید مسعود میرکاظمی معتقد است در حال حاضر هیچ پروژه  نفتی معطل خارجی ها نمانده و اگر هم پروژه ای معطل مانده قطعا با طرف های قرارداد در حال مذاکره هستیم بنابراین در حال حاضر هیچ پروژه نفتی بلاتکلیف باقی نمانده است.این عضو کابینه دولت دهم از ابهامی گفت که مدت هاست ذهن وی را اشغال کرده است.

وی تاکید دارد:زمانیکه ایران غنی سازی را متوقف کرده بود هم شرکت های خارجی که با ایران قرارداد توسعه میدان های گازی و نفتی امضاء کرده بودند بازهم از اجرای کار خود خودداری کردند که این امر نشان می دهد مشکل اصلی آنها مساله تحریم نیست.نمی دانم چه سیاستی پشت این برخورد آنها نشسته است اما به هر حال ما معطل خارجی ها نخواهیم ماند.هر چند که دوست داریم با آنها کار کنیم و از این طریق سرمایه جذب کنیم اما معطل نخواهیم ماند.بالاخص در میدان های مشترک هیچ تاخیری را نخواهیم پذیرفت.

قیمت گازداخلی یک ششم قیمت بین المللی؟

وزیر نفت همچنین در این نشست از مردم خواست تا در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا بتوان این روزهای سرد زمستانی را بدون قطع گاز سپری کرد.در عین حال وی به نکته ای دیگر اشاره کرد.میرکاظمی برای دفاع از قیمت تعیین شده گاز خانگی درروزهای پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرد:قیمت گاز تعیین شده یک ششم قیمت گاز بین المللی است.این درحالی است که گاز از جمله فراورده هایی است که بواسطه آنکه باید به دو شکل خط لوله و تبدیل به مایع انتقال داده شود بازار بورس ندارد و قیمت آن به صورت منطقه ای مشخص می شود.

مهاراجه ها و مشکل فروش نفت

وزیر نفت همچنین معتقد است:در حال حاضر هند برای خرید نفت از ایران به شدت تحت فشار آمریکا قرار گرفته است اما در عین حال تاکید می کند: در حال حاضر مذاکرات با طرف هندی برای توافق بر روی نحوه دریافت پول فروش نفت در حال انجام است.مذاکرات نفتی در چنین سطحی قطعاً زمان بر خواهد بود اما پیش بینی می‌شود به زودی توافق نهایی بین دو کشور حاصل شود.

براساس اظهارات وزیرنفت کابینه دهم،مشکلات به وجود آمده با هند اعمال برخی از محدودیت‌های بین‌المللی برای جابجایی پول نفت بین بانکها بوده که به زودی یک روش جدید این مشکل هم مرتفع می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:iribnews.ir