اين در حالی است كه هم‌اكنون از طرف بنگاه‌های املاك اختلاف قيمتی بين مسكن‌مهر و ساير واحدها تعريف نشده است، چون‌كه به اعتقاد آنها، عرضه واحد نوساز در مقايسه با آپارتمان‌های كاركرده، حسن محسوب مي‌شود...
 
 


در تهران از داخل اغلب تعاونی‌های مسكن‌مهر خبر رسیده، حدود یك‌سوم از اعضا به محض دریافت واحد مسكونی‌، قصد دارند آن را بفروشند و یك‌سوم دیگر هم در نظر دارند مسكن‌مهرشان را اجاره دهند.

همه این دو گروه در نهایت می‌خواهند با واگذاری مسكن‌مهر به خریدار جدید، در داخل پایتخت ملك مورد علاقه‌شان را پیدا و تصاحب كنند، چون‌كه واحدهای مهر 40 كیلومتر آن‌طرف‌تر از تهران ساخته شده است.

تعاونی‌های مهر در تهران 150 هزار عضو را شامل می‌شوند كه در این صورت، حدود 100 هزار نفر (دو‌سوم) به دنبال كشف قیمت مسكن در شهرهای جدید پرند و هشتگرد هستند.

تحقیقات میدانی خبرنگار نیای‌اقتصاد از اوضاع بازار مسكن در پرند حاكی است، سن آپارتمان‌های موجود در این منطقه از حالت نوساز عبور كرده؛ بنابراین با تحویل واحدهایی كه در قالب مسكن‌مهر در حال ساخت است، بازار عرضه نوساز‌ها رونق می‌گیرد.

بنگاه‌های املاك در پرند می‌گویند عمده تقاضای خرید برای واحد نوساز است و با تحویل مسكن‌مهر، خرید و فروش این واحدها رونق خواهد داشت.

این در حالی است كه هم‌اكنون از طرف بنگاه‌های املاك اختلاف قیمتی بین مسكن‌مهر و سایر واحدها تعریف نشده است، چون‌كه به اعتقاد آنها، عرضه واحد نوساز در مقایسه با آپارتمان‌های كاركرده، حسن محسوب می‌شود.

در حال حاضر نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز در شهر جدید پرند بین 500 هزار تا 700 هزار تومان از سوی مالکان تعیین می‌شود؛ اما اینکه قیمت پیشنهادی هر متر مربع از واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند به چه میزانی تعیین خواهد شد به طور دقیق مشخص نیست؛ چراکه اکثر مشاوران املاک در این شهر از قیمت‌های متفاوت خبر می‌دهند برای مثال رستمی‌یکی از مشاوران املاک فعال در شهر جدید پرند قیمت هر متر مربع مسكن‌مهر در شهر جدید پرند را بین 490 هزار تا 560 هزار تومان و از طرف دیگر، احمدی بنگاهدار دیگری این نرخ را بین 600 هزار تا 650 هزار تومان اعلام می‌کند، البته برخی عقیده دارند که قیمت واحدهای مسکن مهر بر اساس کیفیت مصالح و منطقه متغیر است.

تحقیقات دنیای اقتصاد حاکی از این موضوع است که یکی از دلایلی که باعث شده نرخ واحدهای مسکن مهر منصفانه باشد، مالکیت دولت بر زمین واحدها است؛ اما برخی از بنگاهدارها به غلط می‌گویند قانون مسکن مهر فروش این واحدها را توسط خریدار ممنوع اعلام کرده و از طرف دیگر سند 6 دانگ به نام متقاضی صادر نمی‌کند، در حالی كه این حرف كاملا اشتباه است چون هم فروش واحدهای مسكونی‌مهر آزاد است و هم اینكه به این واحدها سند رسمی محضری تعلق می‌گیرد و فقط زمین ملك در قالب 99سال در مالكیت دولت می‌ماند كه با توجه به اینكه در این مدت، عملا آپارتمان از كارآیی خارج می‌شود و فرسوده می‌شود، تاثیری در قیمت ملك نخواهد گذاشت.

طبق گفته تعدادی از فعالان بازار مسکن در شهر جدید پرند، رهن یک واحد مسکن مهر ارزان‌تر از یک واحد مسکن شخصی ساز خواهد بود، یعنی یک واحد مسکونی 100 متری از 10 میلیون تومان رهن کامل برخوردار است؛ اما در مسکن مهر ممكن است حدود 6 تا 7 میلیون تومان تعیین شود. اما برخی دیگر نظری متفاوت نسبت به این مساله داشتند؛ به طوری که نرخ اجاره یک واحد مسکونی شخصی ساز را با رهن یک واحد از مسکن مهر، مشابه اعلام کردند.

از سوی دیگر شهر جدید هشتگرد بخش دیگری از تحقیقات میدانی دنیای اقتصاد درباره تاثیر مسکن مهر بر بازار مسکن این منطقه را به خود اختصاص داد.

باتوجه به تحویل 1002 واحد از مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد، بنگاهداران املاک به دنیای اقتصاد از بی‌تاثیر بودن عرضه این واحدها بر بازار مسکن خبر دادند و اظهار کردند: هنوز تمام امکانات خدماتی، رفاهی و تجاری برای محله‌هایی که مسکن مهر در آنجا ساخت و ساز شده در نظر گرفته نشده است.

هم‌اکنون قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع واحدهای مسکونی تعاونی‌ساز در هشتگرد بین 300 هزار تا 500 هزار تومان و همچنین نرخ هر متر مربع واحدهای شخصی‌ساز از 600 هزار تا 800 هزار تومان از سوی مالکان اعلام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکن مهر بین 400 تا 450 هزار تومان تعیین شود كه این به خاطر عدم امکانات لازم در حوالی آپارتمان‌های مسکن مهر است.

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com