وی در پاسخ به اين سوال كه آيا منافعی در انجام نشدن اين كار وجود دارد گفت: ممكن است جايی منافعی وجود داشته باشد و ممكن است جايی هم ملاحظه كاری های غيرمنطقی وجود داشته باشد...
 
 
شهردار تهران گفت: 2 برابر كردن ظرفیت حمل و نقل عمومی از دلایل انتخاب تهران از سوی سازمان ملل به عنوان یكی از 5 شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل و نقل است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقرقالیباف در حاشیه اختتامیه گردهمایی بزرگ دوستداران محیط زیست افزود: شهرهای مختلف دنیا توسط سازمان ملل متحد و اتحادیه حمل و نقل جهانی مورد بررسی قرار گرفتند و با شاخص‌هایی 5 شهر برتر دنیا در این زمینه را انتخاب كردند كه طی مراسمی در تاریخ 24 ژانویه در امریكا، شهر برتر معرفی خواهد شد كه امیدواریم تهران مقام اول را در بین این شهرها كسب كند.

وی افزود: در این دو سال ، خطوط بی.آر.تی اضافه شده، از منتهی الیه شرق تهران "میدان كلاهدوز " ، تا منتهی الیه غرب تهران "میدان آزادی " ، خطوط مترو ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است همچنین ایستگاه تجریش به عنوان شمالی‌ترین نقطه نیز تا پایان سال ایجاد خواهد شد به همین دلیل توسعه حمل و نقل عمومی در تهران توانست نسبت به بقیه شهرها امتیاز بالایی كسب كند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم وجود اراده برای رفع مشكل آلودگی هوا بیان داشت : مهمترین منبع آلودگی هوای تهران، خودروها و موتورسیكلت‌ها هستند كه باید در مورد آنها تصمیمی همچون الزامی كردن داشتن سند پاركینگ به ازای هر خودرو گرفت و سیستم حمل و نقل عمومی را نیز در كنار آن گسترش داد و اجازه تردد به خودروهای 30 ساله را ندهیم ، این مسایل در كاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است اما اگر اراده‌ای برای انجام این كارها و رفع مشكل آلودگی هوا وجود داشت ، واقعا تصمیمی گرفته می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا منافعی در انجام نشدن این كار وجود دارد گفت: ممكن است جایی منافعی وجود داشته باشد و ممكن است جایی هم ملاحظه كاری های غیرمنطقی وجود داشته باشد.

شهردار تهران در پاسخ به خبرنگاری كه گفت چه خبر خوبی در مورد كاهش آلودگی هوا دارید، اظهار كرد : حل معضل آلودگی هوا از آن دست موضوعاتی نیست كه بگوییم فردا اتفاق می‌افتد و بعد هم اتفاقی نیفتد، من اینگونه خبر نمی‌دهم اما بهترین خبر این است كه 3 سال به مردم قول داده‌ایم احداث مترو را از سالی 5/2 كیلومتر به 15 متر می رسانیم و امروز این اتفاق افتاده و توسعه حمل و نقل عمومی نیز رخ داده است.

وی ادامه داد : اتوبوس های جدید نیز در خطوط تندرو مورد استفاده قرار گرفته كه از جهت ایمنی، كیفیت ، راحتی و.. در درجه بالایی است ، برای سال آینده نیز مصمم هستیم طرح استفاده از دوچرخه را كه به صورت پایلوت در منطقه 8 اجرا شد ، در مسیرهای شرقی - غربی و بخش جنوبی شهر در سال 90 گسترش دهیم.

شهردار تهران همچنین در خصوص حمایت شهرداری از سازمان های مردم نهاد نیز گفت: از سیاست‌های قطعی تهران، حمایت از سمن هاست و كمك به این سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف است، حمایت از سازمان‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست نیز از مهمترین دغدغه‌های شهرداری بوده و تاكنون بیشترین حمایت‌ها را از سمن‌ها داشته است.

قالیباف افزود: با این فرهنگسازی، آموزش و رعایت حقوق دیگران و اصلاح ساختار و رعایت قوانین انشاءا.. بتوانیم به مهمترین مطالبه اجتماعی مردم تهران كه كاهش آلودگی هوا و صوت است، دست یابیم.

وی تاكید كرد : البته به عنوان شهرداری همه اختیارات در دست ما نیست كه بتوانیم تصمیم بگیریم اما در كنار این فعالیت ها و اقداماتی مانند توسعه فضای سبز و بحث پسماندها، مهمترین مساله توسعه حمل و نقل عمومی و تاكید بر حمل و نقل ریلی به عنوان پاك ترین ارزان ترین سیستم حمل و نقل عمومی است.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com