روحانی تصريح كرد: يكی از شاخص‌های ديگری كه براساس آن می‌توان در رابطه با وضعيت معيشت مردم قضاوت كرد بيكاری است. در حال حاضر بالاي 30 درصد از جوان‌های كشور بيكار هستند. يعنی بيش از 30 درصد از جوانان كشور درآمد صفر درصد دارند و با درآمد صفر درصد هم كه نمی‌تواند وضعيت معيشت مردم خوب باشد...
 
 


رئیس مركز مطالعات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است ما باید بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در رابطه با وضعیت معیشت مردم حرف بزنیم، آنچه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد، بازگو كننده وضعیت معیشت مردم است. روحانی درعین حال در رابطه با وضعیت برخی از شاخص‌های اقتصادی نیز می‌گوید میزان رشد ناخالص ملی براساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید مقام معظم رهبری باید 8 درصد باشد و براساس آخرین اعلام بانك مركزی حدود 2.5درصد است و بالای 30 درصد از جوانان كشور بیكار هستند و درآمد آنها صفر درصد است‏‌ و این شاخص‌ها خود معیار خوبی برای قضاوت در رابطه با وضعیت معیشت مردم است.

حسن روحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا در رابطه با وضعیت معیشت مردم می‌گوید: برای اینكه بخواهیم در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت كنیم باید براساس شاخص‌های اقتصادی صحبت كنیم.

او ادامه می‌دهد: مثلا میزان رشد ناخالص ملی را مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب كرده و مقام معظم رهبری هم آن را تایید كرده است. براساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد ناخالص ملی باید حداقل 8 درصد باشد، اما در حال حاضر میزان رشد ناخالص ملی كمتر از این میزان است.

رئیس مركز مطالعات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: در حال حاضر حدود یك سال و نیم یا دو سال است كه بانك مركزی میزان رشد ناخالص ملی را اعلام نكرده است اما براساس آخرین اعلام بانك مركزی، میزان رشد ناخالص ملی حدود 2.5 بوده است و قطعا رشد 2.5 درصدی با رشد 8 درصدی فاصله زیادی دارد و این خود شاخصی است كه می‌توان بر اساس آن در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت كرد.

روحانی تصریح كرد: یكی از شاخص‌های دیگری كه براساس آن می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت كرد بیكاری است. در حال حاضر بالای 30 درصد از جوان‌های كشور بیكار هستند. یعنی بیش از 30 درصد از جوانان كشور درآمد صفر درصد دارند و با درآمد صفر درصد هم كه نمی‌تواند وضعیت معیشت مردم خوب باشد.

او ادامه داد: تورم هم یك شاخص مهم برای سنجش وضعیت معیشت مردم است بنابراین با بررسی شاخص‌های اقتصادی می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت كرد. اگر شاخص‌ها براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باشد و پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا كرده باشد وضعیت معیشت مردم خوب است و در غیر این صورت مشخص است كه مردم از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.

رئیس مركز مطالعات استراتژیك یك مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: ما باید بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در رابطه با وضعیت معیشت مردم حرف بزنیم، آنچه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد، بازگو كننده وضعیت معیشت مردم است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir