محاسبه دستمزد براساس اقلام و فراوانی كالاهايی است كه از سوی وزارت رفاه و تامين اجتماعی، اعلام شده است...
 
 
 كارشناس اقتصادی در كمیته دستمزد خانه كارگر گفت: حداقل دستمزد كارگران برای سال ۹۰ از سوی كمیته دستمزد خانه كارگر محاسبه شد.

'علیرضا حیدری'روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: محاسبه دستمزد براساس اقلام و فراوانی كالاهایی است كه از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، اعلام شده است.

وی اظهار داشت: حداقل كالری برای یك خانوار چهار نفره، برای هر كدام از بزرگسالان ۲هزار كالری و برای هر كودك خردسال نیز یكهزار و ۸۰۰ كالری تعیین شده است.

وی تاكید كرد: میزان یادشده حداقل كالری است كه فرد در طول روز نیاز دارد تا بتواند به فعالیت بپردازد و در صورتی كه این میزان كالری به فرد نرسد فرد دچار سوء تغذیه می شود.

وی هیدروكربورها، پروتئین ها، حبوبات، سیزیجات، میوه های تازه و مواد لبنی را بخشی از
كالاهایی كه می توانند حداقل كالری مورد نیاز خانوارها را در قالب سبد غذایی تامین كنند، ذكر كرد.

حیدری با بیان آنكه این كالاها در مجموع ۱۶ ماده غذایی را در برمی گیرد، گفت: اقلام یادشده در سازمانهای میادین و تره بار قیمت گذاری شده كه در نهایت كمیته دستمزد خانه كارگر به رقم ۱۹۴هزار و ۳۰۰ تومان برای حداقل تامین خوراك یك خانوار چهار نفره رسید.

به گفته این فعال اقتصادی در حوزه كار، با محاسبات انجام شده بنابراین هر فرد به طور ماهانه نیاز به ۴۸ هزار و ۵۷۸ تومان برای تامین حداقل خوراك دارد.

حیدری گفت: ارقام یادشده فقط برای حداقل خوراك است در صورتی كه خانوار كارگری
نیاز به مخارج دیگری نظیر هزینه های مسكن، پوشاك، حمل و نقل، بهداشت و آموزش و سایر اقلام پیش بینی نشده دارد.

وی ادامه داد: در صورتی كه این موارد هم به میزان حداقل سبد هزینه خوراك خانوار كارگری اضافه شود دستمزد دریافتی باید به ۴۸۷ هزار تومان افزایش یابد.

وی تاكید كرد: این ارقام غیرقابل انكار است و نمی توان از معیشت خانوار كارگری حذف شود.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir