عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیمه بازنشستگی شامل حال همه افراد جامعه می شود خاطرنشان ساخت:دولت مصوبه مجلس در خصوص بیمه روستاییان و عشایر، کارگران ساختمانی و قالیبافان را به درستی و کامل اجرا نمی کند...
 
 

به گزارش خانه ملت، "داریوش قنبری" در خصوص  گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی برافزایش انفجارگونه نرخ زادو ولد در دهه 1360 و تغییراتی كه به تبع آن در ساختار جمعیت كشور ایجاد شده و توجه به پدیده سالمندی و عدم ساماندهی بیمه بازنشستگی افراد کشورگفت:وضعیت بیمه مردم ایران به نسبت کشورهای  توسعه یافته در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و درصد زیادی از جمعیت سالمندان ما تحت پوشش بیمه سالمندان قرار نمی گیرند.

نماینده مردم ایلام ،ایوان ،مهران ،شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:هدف از بیمه بازنشستگی این است تا زمانی که افراد به سن سالمندی می رسند و  توان کار کردن ندارند از نظر معیشتی با مشکل مواجه نشوند .

وی تصریح کرد : در قانون اساسی کشور بیمه بازنشستگی شامل حال همه افراد کشور می شود اما دولت این قانون را تنها در خصوص اقشار خاصی از جامعه آن هم به طوری ناقص اجرا می کند.

قنبری افزود: بسیاری از افراد که مشاغل  آزاد دارند و به کارهای کشاورزی و دامداری اشتغال دارند در زمان سالمندی که قادر به کار نیستند مورد حمایت قرار نمی گیرند.

وی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی که در آن بیمه همگانی را حق همه افراد جامعه دانسته است تصریح کرد: این قانون به درستی اجرا نمی شود و با وجود اینکه مجلس  مصوب کرد تا کلیه روستاییان و عشایر، کارگران ساختمانی  و قالیبافان تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار بگیرند اما باز هم این قانون به درستی  و کامل اجرا نمی شود و از 5 میلیون عشایری که بایدتحت پوشش بیمه قرار گیرند تنها 800 نفر مورد حمایت قرار گرفته اند.

و ی با بیان اینکه وضعیت بیمه گارگران ساختمانی نیز به همین شکل است و بسیاری از کارگران تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند اظهار داشت: وضعیت بیمه مشاغل آزاد نسبت به سایر شغل ها بحرانی تر است و کسانی که شغل آزاد دارند باید تا زمان مرگ برای امرار معاش خود فعالیت کنند.

قنبری در پاسخ به این سوال که چه مراکزی در قبال تقویت و ساماندهی  بیمه‌های بازنشستگی و حمایت از سالمندان موظف است گفت: وزارت رفاه وظیفه اصلی اش سرو سامان دادن به وضعیت بیمه همگانی بود که متاسفانه در رسیدن به این هدف موفق نبوده است و اجرای اصل 29قانون اساسسی را معطل نهاده است .

وی همچنین در خصوص چگونگی رفع این مشکل گفت: مجلس به اندازه کافی برای حل این مشکل قانون تصویب کرده است و در بخش قانون گذاری با مشکل مواجه نیستیم،مشکل در نحوه اجراست .


 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir