سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی خودروهای شخصی و عمومی در حالی تا پایان اسفند ماه امسال تثبیت شده به نظر می‌رسد که برخی از مسئولان دولتی از اعمال تغییرات جدید بنزینی از اواسط سال آینده خبر می‌دهند...
 
 


به گزارش مهر، از ابتدای اجرای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۲ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه میلیون لیتر کاهش یافته است.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد از ابتدای دی ماه امسال با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف روزانه بنزین کشور (به استثنای روزهای نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها) کاهش قابل توجه ای پیدا نکرده است به طوری که در اولین ماه از فصل زمستان به طور متوسط ۵۶ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف شده است.

مقایسه مصرف بنزین در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵۹.۶ میلیون لیتر) حاکی از کاهش ۳.۶ میلیون لیتری استفاده از این محصول نفتی است.

مسئولان پیش بینی می کنند همزمان با کاهش سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت مصرف بنزین در بهمن و اواسط اسفند ماه با کاهش بیشتری روبرو شود.

از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون هم به طور متوسط ۷۲ درصد از بنزین عرضه شده در جایگاهها با قیمت ۱۰۰ تومانی، ۲۰ درصد با قیمت ۴۰۰ تومانی و حدود هفت درصد با قیمت آزاد ۷۰۰ تومانی توسط مردم خریداری می شود.

تثبیت سهمیه بنزین خودروها تا شب عید

به گزارش مهر، هم اکنون امکان عرضه بنزین با سه نرخ ۱۰۰ تومانی (یارانه ای)، ۴۰۰ تومانی (نیمه یارانه ای) و ۷۰۰ تومانی (آزاد) در سطح جایگاههای کشور فراهم است که اخیرا با تصمیم دولت اختصاص سهمیه بنزین حمایتی با نرخ یارانه ای خودروهای شخصی و عمومی منتفی شده است.

اما در دومین ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به افزایش سهمیه نیمه یارانه ای برخی از خودروهای عمومی، اعلام کرد: سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت خواهد شد.

بر این اساس در دو ماهه پایانی سالجاری به خودروهای شخصی بنزینی و دوگانه سوز ماهانه ۶۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، آژانس بنزین سوز و دوگانه سوز ۳۰۰ لیتر، خطی بین شهری بنزین سوز ۷۵۰ لیتر، خطی بین شهری دوگانه سوز ۵۰۰ لیتر، سواری تاکسی بنزین سوز ۵۰۰ لیتر، سواری تاکسی دوگانه سوز ۳۰۰ لیتر، سواری عمومی بنزین سوز ۵۰۰ لیتر، سواری عمومی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر، مسافربر شخصی بنزین سوز و دوگانه سوز ۳۰۰ لیتر، وانت نوع یک بنزینی ۲۰۰ لیتر، وانت نوع یک شخصی دوگانه سوز ۱۰۰ لیتر، وانت نوع یک عمومی بنزین سوز، سهمیه ماهانه ۲۰۰ لیتر، وانت نوع یک عمومی دوگانه سوز ۱۰۰ لیتر، وانت نوع دو بنزینی ۴۰۰ لیتر، وانت نوع دو شخصی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی اختصاص می یابد.

در همین حال برای خودروها ماهانه ۵۰۰ لیتر و موتورسیکلتها ماهانه ۱۰۰ لیتر بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومانی پیش بینی شده است.

از سوی دیگر به استناد اظهارات مسئولان دولتی تاکنون هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از بنزین ذخیره سازی شده در کارتها تعیین نشده است و مطابق با مکانیسم تعریف شده ابتدا باید ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارتهای هوشمند سوخت به پایان برسد و سپس امکان استفاده از ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارتها فراهم می شود.

احتمال تغییرات جدید بنزینی از سال آینده

پیگیری خبرنگار مهر نشان می دهد با موافقت اعضای دولت سهمیه بنزین نیمه یارانه ای (۴۰۰ تومانی) تمامی خودروهای عمومی و شخصی تا پایان اسفند ماه سالجاری ثابت خواهد ماند هر چند احتمال اختصاص سهمیه نوروزی وجود دارد.

این در حالی است که احتمال تغییرات جدید قیمتی و یا سهمیه خودروهای شخصی و عمومی از سال آینده وجود دارد اما در شرایط فعلی هنوز تصمیات انجام گرفته در سطح دولت منجر به نهایی شدن یک سناریوی جدید اجرایی نشده است.

یکی از محتمل ترین تغییرات بنزینی در سال آینده کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانه سوز پس از اجرای نظام سهمیه بندی و عرضه کارتی سی.ان.جی در سطح جایگاههای کشور است که تاکنون ساز و کار نهایی کاهش سهمیه بنزین این نوع خودروها به طور کامل تعیین نشده است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com