بر این اساس پس از نصب و راه اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای CNG و صدور کارت هوشمند برای خودروهای گازسوز، امکان اجرای طرح کارت هوشمند انرژی در سطح کشور فراهم می شود...
 

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای عرضه کارتی و سهمیه بندی CNG در جایگاه ها، پیش بینی می شود از سال آینده با دوگانه سوز شدن کارتهای سوخت به طور رسمی کارت انرژی به سبد سوخت خودروها وارد شود.

به گزارش مهر، پس از سهمیه بندی و عرضه کارتی بنزین، گازوئیل و گاز مایع (ال.پی.جی)، CNG چهارمین حامل انرژی است که برنامه ریزی برای عرضه کارتی و سپس سهمیه بندی آن در سطح کشور آغاز شده است.

در حال حاضر تعداد یکهزار و 566 جایگاه عرضه CNG در استانهای کشور در مدار بهره برداری قرار دارد که پیش بینی می شود تا پایان اسفند ماه سالجاری تعداد کل جایگاههای CNG از مرز یکهزار و 700 جایگاه عبور کند.
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تعداد کل خودروهای مجاز گازسوز کشور هم نزدیک به دو میلیون دستگاه اعلام کرده است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مجموع با کاهش 2 میلیون متر مکعبی، روزانه 13 میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده در خودروهای دوگانه سوز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
در حال حاضر یکی از مهمترین چالشهای پیش روی ساخت و توسعه صنعت سی.ان.جی و افزایش سهم این حامل انرژی در سبد سوخت خودروهای کشور فقدان یک نظام سامان دهی شده برای شناسایی خودروهای غیر مجاز گازسوز در سطح کشور است.
 
از سوی دیگر هر چند مسئولان مختلف دولتی در ماههای گذشته از توقف سوخت گیری خودروهای غیر استاندارد دوگانه سوز در سطح جایگاههای CNG خبر داده اند، اما در شرایط فعلی روزانه صدها هزار دستگاه از این نوع خودروها در سطح جایگاههای کشور اقدام به سوخت گیری می کنند.
 
یکی از مهمترین اهداف اجرای نظان سهمیه بندی و عرضه کارتی CNG به خودروهای گازسوز علاوه بر اعمال مدیریت بیشتر در مصرف این حامل انرژی است اما شناسایی و جلوگیری از سوخت گیری خودروهای غیر استاندارد گازسوز هم با این روش شناسایی خواهند شد.

ورود کارت هوشمند انرژی به سبد سوخت خودروها
 
پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای مختلف انرژی یکی از مهمترین سیاستهای دولت برای مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور اجرایی کردن کارت هوشمند انرژی است.
 
بر این اساس پس از نصب و راه اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای CNG و صدور کارت هوشمند برای خودروهای گازسوز، امکان اجرای طرح کارت هوشمند انرژی در سطح کشور فراهم می شود.
 
با اجرای کارت هوشمند انرژی قابلیت عرضه همزمان بنزین، گازوئیل، سی.ان.جی در تمامی جایگاههای سوخت کشور فراهم می شود.
 
در حال حاضر طراحی، نصب و راه اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای CNG آغاز شده است و مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی می شود تا نیمه اول سال آینده امکان عرضه کارتی سی.ان.جی در سطح جایگاهها فراهم شود.
 
محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اخیرا درباره زمان بندی عرضه CNG با کارت هوشمند سوخت در جایگاهها به مهر گفت: در حال حاضر نرم افزار و سخت افزار سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای CNG در حال نصب و راه اندازی است.
 
این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه وزارت نفت متعهد شده بود که تا اسفند ماه سالجاری زمینه را برای عرضه کارتی CNG در جایگاهها فراهم کند، اعلام کرد: پیش بینی می شود با کمی تاخیر امکان عرضه کارتی CNG از سال اینده فراهم شود.
 
به گزارش مهر، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یکی از پیشنهادهای مطرح شده برای افزایش قیمت CNG، ایجاد تناسب قیمتی بین بنزین و CNG خودروها بود که با افزایش قیمت هر متر مکعب گاز خودروها به 300 تومان یک تعادل قیمتی بین این دو حامل پر طرفدار انرژی در سطح جایگاههای کشور ایجاد شد.
 
این در حالی است که با وجود ایجاد یک تعدال نسبی قیمتی، در شرایط فعلی بین سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای بنزین سوز و دوگانه سوز کمترین توازن و تعادل برقرار است به طوری که اکثر خودروهای دوگانه سوز از سهمیه بنزینی معادل و یا نزیدک خودروهای بنزین سوز برخوردار هستند.
 
بر این اساس پیش بینی می شود همزمان با اجرای نظام کارت هوشمند انرژی سهمیه تعدادی از خودروهای شخصی و عمومی دوگانه سوز کاهش یابد که هنوز تصمیم نهایی برای اعمال این تغییرات جدید در سطح دولت گرفته نشده است.


 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com