بانك مركزی در اين اطلاعيه آورده است: بديهی است گردش ايران چك مذكور در مبادلات روزمره ميان مردم و معتمدين برقرار بوده و محدوديتی برای آن وجود نخواهد داشت...
 
 
 
درحالی كه رئیس كل بانك مركزی چندی پیش از آغاز فرآیند جمع آوری ایران چك‌های 100 هزار تومانی از 5 بهمن ماه خبر داده بود امروز روابط عمومی این بانك با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد كه هدف از ابلاغ بخشنامه یاد شده حذف ایران چك یك میلیون ریالی از چرخه مبادلات كشور نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، روابط عمومی بانك مركزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد: پیرو بخشنامه صادره از سوی این بانك، موضوع ابلاغ " دستور العمل نحوه تولید، توزیع، جمع آوری و ابطال ایران چك بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران "بدین وسیله به اطلاع می‌رساند؛ هدف از ابلاغ بخشنامه یاد شده حذف ایران چك یك میلیون ریالی از چرخه مبادلات كشور نبوده و تنها در مرحله خرید و فروش ایران چك در شعب بانك‌ها از خریدار و فروشنده احراز هویت به عمل خواهد آمد.

بانك مركزی در این اطلاعیه آورده است: بدیهی است گردش ایران چك مذكور در مبادلات روزمره میان مردم و معتمدین برقرار بوده و محدودیتی برای آن وجود نخواهد داشت.

البته آنچه در اخبار مختلف نیز آمده بود حكایت از ادامه مبادلات چك‌پول‌های 100 هزار تومانی در بازار دارد اما فقط با این تفاوت كه از این پس این چك‌پول‌ها با احراز هویت مبادله خواهد شد.

به گزارش فارس، به صورت رسمی و عملی از روز جاری هر گونه مبادله ایران چك 100 هزار تومانی باید همراه با احراز هویت باشد به این معنی كه استفاده‌كنندگان از این چك‌پول‌ها هنگام مبادله باید ابتدا اقدام به پشت‌نویسی چك‌پول های مذكور كرده و هنگام تحویل به شعب بانك كارت ملی خود را همراه داشته باشند.

دارندگان و گیرندگان ایرن چك‌‌های 100 هزار تومانی هنگام ارائه و دریافت این چك‌پول‌ها به شعب بانك‌ها باید حتماً این چك‌پول‌ها را پشت‌نویسی و امضاء نمایند و در عین حال باید شماره ملی خود را نیز در پشت این چك‌ها بنویسند.

طبق اعلام رئیس كل بانك مركزی، بعد از اینكه ایران‌چك‌ها از بانك‌ها دریافت و در مبادلات روزمره مورد استفاده قرار گرفتند و در نهایت به بانك‌ها برگشتند، بانك‌ها مجدداً از آورنده ایران چك امضاء گرفته و چك‌پول‌ها را سوراخ و باطل می‌كنند.

محمود بهمنی برای اولین بار در گفت‌وگو با فارس از جمع‌آوری ایران چك‌های 100 هزار تومانی از 5 بهمن ماه خبر داده و تأكید كرده بود:‌ كنترل پولشویی یكی از مهمترین اثرات جمع‌آوری ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی است با این طرح بانك مركزی، جلوی مسائل پولشویی در فرایند رد و بدل شدن پول گرفته می‌شود.

وی در عین حال درباره وضعیت ایران‌چك‌های 50 هزار تومانی پس از جمع‌آوری ایران‌چك‌ها، تصریح كرده بود:‌ به دلیل اینكه هم‌اكنون ایران‌چك‌های 50 هزار تومانی در دستگاه‌های خودپرداز قرار دارند و بانك مركزی قصد دارد فشار اسكناس به مردم وارد نشود، جمع‌آوری این چك‌ها را منوط به افزایش اسكناس‌های 10 هزار تومانی و یا انتشار اسكناس‌های 50 هزار تومانی می‌داند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com