برخی فروشنده‌های ملك در تهران تصميم گرفته‌اند برای فروش املاك‌شان مزايده برگزار كنند.
 
 
 
در این شیوه فروش، مالك قیمت پایه‌ برای فروش مشخص می‌كند و به بالاترین قیمت پیشنهادی، ملك خود را عرضه می‌كند. 

مزایده مسكن معمولا در شرایطی برگزار می‌شود كه ملك آنقدر با ارزش است كه مالك از ترس ارزان‌فروشی تصمیم به جلب همزمان تعدادی خریدار را می‌گیرد. اما آنچه هم‌اكنون در بازار مسكن شكل گرفته جالب توجه است. كسانی كه اقدام به برگزاری مزایده كرده‌اند از یك‌سو قیمت پایین تعیین كرده‌اند و از سوی دیگر دارای ملك معمولی هستند، بطوری كه اگر مزایده برگزار نشود، آنچنان از فروش ملك ضرر نمی‌كنند. 

به نظر می‌رسد مزایده در بازار مسكن به دلیل رونق در معاملات شكل گرفته و فروشنده‌ها قصد دارند در اوضاع كنونی كه قیمت مسكن گیج است و نمی‌توان شاخصی برای آن تعیین كرد، از طریق مزایده، ملك خود را به بالاترین قیمت بفروشند. 

معمولا مزایده زمانی شکل می‌گیرد که تقاضا برای کالا بیشتر از مقدار موجود باشد و پیشنهاد دهندگان برای به‌دست آوردن کالا با یکدیگر بر سر قیمت رقابت می‌کنند. البته انجام مزایده به نحوی هم به نفع فروشنده و هم به سود خریدار است، چراکه شخصی که ملک خود را به مزایده گذاشته تلاش می‌کند کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به خریدار عرضه کند اما در مقابل، متقاضیان یا پیشنهاد کنندگان قیمت در نظر دارند ملک مورد نظر را با کمترین قیمت صاحب شوند. 

معمولا مزایده با نرخی مناسب شروع می شود، زیرا اگر قیمت اعلام شده از سوی فروشنده بالاتر از حد معمول و غیر منطقی باشد، بطور یقین تعداد متقاضیان شرایط انجام مزایده را فراهم نخواهد کرد و مالک باید در انتظار رفت و آمد خریداران برای پسند کردن ملک بماند. برای مثال در مرکز تهران یک دستگاه آپارتمان فروشی به مساحت 200 متر مربع با 4 خواب که از امکانات بالکن و پارکینگ برخوردار است به قیمت متری 700 هزار تومان برای مزایده اعلام شده است. البته فروشنده این ملک را چنان شرح داده که می‌توان از آن به عنوان سکونت استفاده کرد.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com