به گفته يك مقام آگاه، در مذاكرات شركت ملی نفت ايران با طرف هندی در خصوص نحوه پرداخت بهای نفت در قالب مبادلات اتحاديه پاياپای آسيايی، هندی‌ها پيشنهاد جديدی مطرح كردند مبنی بر اينكه در پرداخت بهای نفت صادراتی ايران به جای پول، طلا بپردازند...
 
 
 
این مقام آگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در مذاكرات شركت ملی نفت با طرف هندی در خصوص نحوه پرداخت بهای نفت ایران در قالب مبادلات اتحادیه پایاپای آسیایی( ACU )، طرف هندی 3 پیشنهاد را برای بررسی به طرف ایرانی ارائه كرده است كه بر اساس یكی از آنها هند ابراز تمایل كرده است بهای نفت ایران را به جای پول با طلا بپردازد.
در عین حال یك مقام ارشد وزارت دارایی هند نیز به تازگی گفته است ایران دو تا سه راهكار برای دریافت پول نفت صادراتی به هند در نظر گرفته است و پس از بررسی نهایی این پیشنهادات به هند ارائه خواهد شد.
به گفته وی مقامهای ایران به هند اطمینان داده اند كه كانال و مسیری كاملا پاك و شفاف را برای انجام مبادلات مالی و ارزی به زودی پیشنهاد خواهند داد تا چالش مربوط به پرداخت پول نفت ایران تا یك ماه آینده حل و فصل شود.
این مقام هندی گفته است هر مكانیسمی كه دلار آمریكا در آن نباشد از سوی دولت هند مورد قبول است ولی ما به كانال پاك و شفافی نیاز داریم تا این مبادلات انجام شود.
وی افزود: مشكل دیگر هند كسری تجاری شدید با ایران است چنانكه سایر كشورهای بزرگ وارد كننده نفت از ایران مثل چین، ژاپن و كره جنوبی بخش زیادی از كالاهای مورد نیاز ایران را تامین می كنند.
بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد هند در پیشنهاد معاوضه طلای زرد و سیاه در نظر دارد علاوه بر پرداخت بهای نفت ایران كسری تجاری خود با ایران را نیز جبران كند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com