بورس اوراق بهادار تهران از امروز به باشگاه بورس های 100 ميليارد دلاری پيوست، رتبه سی و نهم در بين 52 بورس عضو فدراسيون بورس های جهانی را كسب كرد و بالاتر از 13 بورس ديگر ايستاد...
 
 
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، ركورد شكنی های پی در پی شاخص بورس كه عمدتا " ناشی از افزایش قیمت ها سهام ارزشمند و بزرگ و تقسیم سود شركت ها بود، در دیگر متغیر مهم بازارهای سهام یعنی ارزش روز بازار اثر گذاشت و منجر به ثبت ركورد جدید 100 هزار میلیارد تومانی بورس تهران شد.
با این رویداد بورس اوراق بهادار تهران از امروز به باشگاه بورس های 100 میلیارد دلاری پیوست.
براساس این گزارش، درحالی 52 بورس عضو فدراسیون بورس های جهانی هستند كه بورس اوراق بهادار با ارزش روز بیش از 100 میلیارد دلاری حائز رتبه سی و نهم در بین 52 بورس دنیا شد و بالاتر از بورس های مصر، آتن، بوئیوس آیرس، ایرلند، اردن، بوداپست، كلمبو، استونی، موریس، قبرس، مالت، برمودا و نزدیك به بورس هایی چون لوگزامبورگ و لیما و وین ایستاد.
ارزش روز بازار سهام از محاسبه ضریب تعداد سهام شركت ها و آخرین قیمت هر سهم بدست می آید و یكی از متغیرهای اصلی برای مقایسه گذشته و حال وضعیت بازار و همچنین مقایسه با سایر بورس ها است.
ارزش روز بازار سهام كشور تاكنون با رشدی حدود 52 درصدی مواجه شده تا از جمله بورس های نادر دنیا باشد كه بیشترین جهش را در افزایش ارزش روز بازار سهام طی 10 ماه به خود دیده است. به این ترتیب كه این متغیر
ابتدای سال حدود 65 هزار میلیارد تومان بود اما بعد از افزایش قیمت سهام شركت های بزرگی چون مخابرات، فولادمباركه، سایپا، ایران خودرو، بانك پارسیان، ملی مس،توسعه معادن و فلزات، چادرملو ، گل گهر ، سرمایه گذاری های غدیر و امید و بانك ملی و دیگر شركت ها این متغیر تا امروز به عدد تاریخی بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسید.
این در حالی است كه در میان 37 صنعت حاضر در بورس، صنایع بانكداری، فلزات اساسی، مخابرات، خودرو، كانه های فلزی،شركت های سرمایه گذاری چند رشته ای صنعتی، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و خدمات فنی و مهندسی 17 تا 3.7درصد از ارزش روز بازار سهام را در اختیار دارند.
به عبارتی دیگر 10 صنعت فوق با برخورداری از 138 شركت از 341 شركت بورسی، 83 درصد از ارزش روز بازار سهام ایران را به خود اختصاص داده اند.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com