جزئیات افزایش در شهریه ثابت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
 دکتر میرزاده چهارشنبه شب در حاشیه سفر به مازندران و برگزاری جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در بابل، پس از افتتاح چند پروژه عمرانی و حضور در مراسم بزرگداشت مقام معلم در این واحد دانشگاهی، در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه 330 رشته کار‌شناسی ارشد و 70 رشته دکتری در واحدهای این دانشگاه ارائه می‌شود، اظهار داشت: تصمیم داریم تعداد رشته‌های ارشد را به 421 رشته و دکترای تخصصی را به 107 رشته برسانیم.
وی با بیان اینکه برای این منظور جذب 5 هزار عضو هیات علمی جدید در دستور کار قرار گرفته، افزود: هم‌اکنون 3 هزار و 264 استاد تمام‎وقت و نیمه‎وقت در واحدهای دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند که در نظر داریم اساتید تمام وقت با درجه PHD را اضافه کنیم.

کاهش تعداد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده در پاسخ به وضعیت واحدهای زیان‌ده این دانشگاه نیز گفت: در مهر 92، از تعداد 472 واحد دانشگاهی 235 واحد زیان‌ده بودند که تا پایان اسفند 93 این میزان به کمتر از 100 واحد رسیده است.
وی با اشاره به اجرای طرح تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز هم واحد زیان ده داریم، اگر واحدها از حالت زیان دهی خارج نشوند باید با واحد همجوار تجمیع شده و به شکل دانشکده های تخصصی به کار خود ادامه دهند.
دکتر میرزاده توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را پاسخ به یک نیاز اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از راه های حفظ شتاب علمی در کشور توسعه تحصیلات تکمیلی است. با دارا بودن رشته های کاردانی و کارشناسی نمی توان به توسعه علمی دست پیدا کرد.

راه‌اندازی 150 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه 61 مرکز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، بیان کرد: 451 شرکت فناور در این دانشگاه‌ها مستقر هستند که برنامه داریم تا پایان سال 96 تعداد این شرکت‌های دانش‌بنیان را به 800 شرکت و تعداد مراکز رشد را 150 مرکز ارتقا دهیم.وی در پاسخ به سئوالی درباره سخت بودن فرآیند تصمیم‌ گیری برای مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختیارات بسیاری به هیات های امنای استانی در استان‌ها در امور مالی، اداری، استخدامی و ... تفویض شده است.
دکترمیرزاده تصریح کرد: در ستاد مرکزی معمولا به پیشنهاد استان‌ها توجه می‌شود، از سوی دیگر با اجرای سیاست تمرکززدایی درصدد هستیم تا اختیارات بیشتری به واحدها بدهیم، اما برخی امور مانند تصویب رشته‌ها باید موافقت شورای گسترش وزارت علوم را اخذ کند و از حیطه اختیار ما نیز خارج است.

کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه

وی درباره قطع وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویان نیز گفت: بر اساس برنامه قرار بود 12 درصد درآمدهای سال گذشته دانشگاه از طریق غیر شهریه تأمین شود که سال گذشته حدود 10 درصد محقق شد و این امر برای نخستین‌بار در اقتصاد این دانشگاه صورت گرفت اما امسال برنامه داریم این میزان را تا 16 درصد برسانیم.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه براساس تصمیم‌گیری میزان وابستگی به شهریه تا سال 96 را به 60 درصد می‌رسانیم، افزود: تحقق این هدف قطعا کار سختی است چرا که ارتباط ضعیفی میان صنعت و دانشگاه در جامعه ما وجود دارد به همین خاطر واحدها می توانند درآمدهای غیر شهریه‌ای خود را از طرق مختلف مانند اقتصاد دانش‌بنیان و حتی تبدیل به احسن کردن اموال بدست آورند.

افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از مصوبه وزارت علوم بود

دکتر میرزاده با اعلام اینکه تا از مهر 94 تا مهر 95 افزایشی در شهریه‌های ثابت دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی وجود نخواهد داشت، بیان کرد: وزارت علوم مجوز افزایش 25 درصدی را به این دانشگاه داده بود اما در سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی تنها 15 درصد افزایش شهریه داشت.

رشته غیرمصوب در دانشگاه آزاد اسلامی نداریم ‌

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه رشته غیرمصوب در دانشگاه آزاد نداریم، گفت: منتقدان دانشگاه آزاد اسلامی، تحصیل جوانان ایرانی در دانشگاه‌های درجه سه منطقه را نگران‌کننده‌تر بدانند.میرزاده در پاسخ به سوالی درباره رشته‌های غیرمصوب این دانشگاه و مهلت وزارت علوم برای رسیدگی به وضعیت این رشته‌ها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همکاری خوبی با دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت در زمینه رشته‌های تحصیلات تکمیلی دارد و تمامی رشته‌هایی که برای مهر 94 در دفترچه کنکور سراسری وارد شده با صورتجلسه و هماهنگی این وزارتخانه‌ها بوده است. وی افزود: در زمینه رشته‌های جدید که باید این رشته‌ها به تصویب برسند اصل فرآیند بر قانونمند کردن رشته محل‌ها است بنابراین ما رشته‌‌ای بدون مجوز نداریم و امور توسعه‌ تحصیلات تکمیلی برای پاسخ دادن به یک نیاز اجتماعی صورت می‌گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر به آمار متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور دقت کنید، می‌بینید در سال گذشته یک‎میلیون تقاضا برای رشته‌های ارشد وجود داشت، ادامه داد: از این تعداد 27 تا 28 درصد متقاضیان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و سهم دانشگاه آزاد اسلامی از این میزان 14 درصد است.وی تصریح کرد: در زمینه دکتری اوضاع بدتر است، زیرا 340 هزار متقاضی دکتری در کشور وجود دارد که دانشگاه‌های غیر دولتی و دولتی تنها هشت درصد را جذب می‌کنند و بسیاری از داوطلبان برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند.

میرزاده با بیان اینکه در سال 93، 150 هزار نفر از کشور برای ادامه تحصیل خارج شده‌اند، اضافه کرد: اگر امکان ادامه تحصیل آنها در داخل کشور وجود داشت خروج ارز از کشور صورت نمی‌گرفت.وی بیان کرد: بحث ما تقابل با استانداردهای علمی نیست اما منتقدان دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ دهند که آیا درست است که فرزندان این کشور برای تحصیل به دانشگاه‌های درجه سه ارمنستان، گرجستان و ترکیه سفر کنند؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: کیفیت تحصیل در این دانشگاه‌ها به مراتب کمتر است اما این موضوع مورد انتقاد هیچ فردی قرار نمی گیرد، منتقدان خروج حداقل 20 هزار دلار به ازای هر دانشجو از کشور را بیان نمی‌کنند اما برای دانشگاه آزاد اسلامی همواره گروه خاصی دلواپس بوده و ابراز نگرانی می‌ کنند.
وی گفت: بیشترین همکاری را برای تصویب رشته‌ها به‌عمل می‌آوریم و تمام مصوبات دانشگاه آزاد اسلامی نیز قانونی است و به دانشجویان و خانواده های آنها نیز می‌گوییم که نگران نباشند.

بی‌طرفی دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات مجلس

دکتر میرزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از گروه های شرکت‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی را به افراد و گروه های سیاسی اجاره نمی دهیم، شان این دانشگاه ایجاب می کند تا در عرصه علمی و تحقیقاتی به فعالیت های خود بپردازد. به همین خاطر دانشگاه در ارتباط با انتخابات آینده نقش بیطرفی خود را خواهد داشت.وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه ای در این باره به مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی اگر می خواهند در انتخابات شرکت کنند باید اعلام کنند تا جایگزین آن ها معرفی شود.در انتهای این نشست به پیشنهاد دکتر کاردار معاون دانشجویی، کتابخانه این واحد به نام شهید هادی جعفری نامگذاری شد.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:ana.ir