تفاوت‌ کنکور دهه هفتادی‌ها با دهه شصتی‌ها
چهل‌وپنجمین کنکور سراسری امسال با رقابت ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

چهل‌وپنجمین کنکور سراسری امسال با رقابت ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.آمار شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری سال ۹۴ نسبت به داوطلبان سال ۹۳، ۱۵۳‌هزارو ۵۴۶ نفر، نسبت به سال ۹۲، ۲۰۵هزارو ۷۹۵ نفر، نسبت به سال ۹۱ ۱۸۸هزارو ۴۹۸ نفر، نسبت به سال ۹۰، ۲۵۵هزارو ۲۰۴ نفر، نسبت به سال ۸۹، ۴۰۹هزارو ۳۷ نفر کاهش داشته است.این کاهش حضور تنها تفاوت کنکور سراسری امسال با سایر سال‌های اشاره شده نیست؛ چراکه براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور،  از مجموع ٨٧٧ هزار داوطلبی که در چند روز اخیر در کنکور رقابت کرده‌اند، تنها حدود ٢٠ درصد از آنها جذب دانشگاه‌های دولتی می‌شوند و از آنجایی که دانشگاه‌های دولتی در ایران در زمره دانشگاه‌های باکیفیت قرار دارند و به‌ازای هر دانشجو یک صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، رقابت بر سر صندلی خالی به رقابت بر سر صندلی باکیفیت تبدیل شده است.

اتفاق مهمی که با نحوه رقابت میان داوطلبان کنکور در اواخر دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠ که مصادف با شرکت متولدان دهه ٦٠ بود، تفاوت اساسی دارد. در اواخر دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠، کشور با رقمی معادل یک‌میلیون‌و ٨٠٠ هزار داوطلب ورود به دانشگاه‌ها مواجه بود و از آن طرف دانشگاه‌ها تنها توانایی جذب ٢٠ درصد داوطلبان را داشتند.

 همین مسئله باعث ایجاد صف‌های چندین‌ساله برای ورود به دانشگاه شد و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، مانند تهران، شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و... رؤیایی برای داوطلبان بود، اما حالا دهه هفتادی‌ها در کشور به واسطه تعداد بالای کرسی‌های خالی در دانشگاه‌ها و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های مادر و معتبر کشور، دست باز‌تری نسبت به دهه شصتی‌ها برای ورود به دانشگاه‌ها دارند. در همین رابطه، ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش می‌گوید: «ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار نفر اعلام شده است که بیشترین ظرفیت در گروه علوم ریاضی و فنی با ۲۶۰ هزار نفر، گروه علوم انسانی با ۲۱۵ هزار نفر و گروه علوم تجربی با ۲۰۲ هزار نفر است».

او در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری ۹۴ در دانشگاه علم و صنعت، در جمع خبرنگاران درباره وضعیت ظرفیت خالی دانشگاه‌ها گفت:  بیشترین ظرفیت خالی نیز در گروه علوم ریاضی و علوم انسانی است که البته این ظرفیت خالی در دانشگاه آزاد، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی قرار دارد نه در دوره‌های روزانه. وی افزود: وزارت علوم طرح‌هایی برای پذیرش دانشجوی خارجی عمدتا از کشورهای همسایه دارد که بتواند از این ظرفیت خالی به صورت بهینه استفاده کند. صندلی خالی را باید دانشگاه‌ها مدیریت کنند.

 خدایی درباره افزایش ظرفیت در دوره‌های روزانه و رایگان گفت: ظرفیت پذیرش در دوره روزانه حدود ۱۱۰ هزار نفر است و با توجه به اینکه این موضوع تنها در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد این ظرفیت افزایش پیدا نمی‌کند تا دانشگاه‌ها در تحصیلات تکمیلی از این بخش استفاده کنند. رئیس سازمان سنجش افزود: با توجه به اینکه در آزمون سراسری سال ۹۳ تعداد یک‌میلیون‌و ۳۱‌هزار‌و ۳۸۱ نفر ثبت نام کرده بودند، بنابراین آمار ثبت‌نام‌کنندگان آزمون سال ۹۳ نسبت به سال گذشته، ۱۵۰هزارو ۶۲۵ نفر معادل ۱۴.۶۰ درصد کمتر است.

 وی اضافه کرد: بر اساس ضوابط، تعداد ۴۵هزارو ۳۹۷ داوطلب (۳۰هزارو ۶۳۲ نفر زن و ۱۴هزارو ۷۶۵ نفر مرد) از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و زبان‌های خارجی علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر و تعداد ۱۰۵هزارو ۲۴۳ داوطلب (۶۸هزارو ۸۱۴ نفر زن و ۳۶هزارو ۴۲۹ نفر مرد) نیز از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند.

اعلام زمان‌بندی اعلام نتایج اولیه

بااین‌حال، براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، کلید تصحیح آزمون سراسری بعدازظهر روز یکشنبه ۲۴ خرداد روی سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. کارنامه آزمون سراسری تا هفته اول مرداد اعلام می‌شود و یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه، پاسخ‌نامه داوطلبان با رتبه کشوری کمتر از ۷۵ هزار در گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار در گروه‌های هنر و زبان روی سایت قرار داده می‌شود.

انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز در دهه اول مرداد صورت می‌گیرد و داوطلبان مجاز به انتخاب ۱۵۰ کدرشته محل هستند. انتخاب کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد نیز هم‌زمان روی سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند رشته‌های خود را انتخاب کنند. فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز کنکور سراسری سال ۹۴ در دهه دوم شهریور اعلام می‌شود.

 

منبع: روزنامه شرق