مديركل دفتر نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با اشاره به طرح كاهش دوره ليسانس، از حذف برخی دروس عمومی و اختياری، كاهش سقف واحدها، ارايه برخی دروس به شكل مجازی و 3 ترمی شدن هر سال تحصيلی خبر داد.
  
دكتر رضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا، یكی از طرح‌های وزارتخانه در راستای تحول در شیوه‌های پذیرش دانشجو و تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ها را بازنگری در طول دوره‌ها عنوان كرد و گفت: با توجه به این كه دوره كارشناسی در ایران نسبت به سایر كشورهای دنیا طولانی‌تر است، در این زمینه در صددیم كه دوره لیسانس را حداقل تا یك نیمسال، كاهش دهیم.

وی افزود: با توجه به اینكه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید سه میلیون و700 هزار دانشجو داشته باشیم و قریب به سه میلیون و 500 نفر از این دانشجویان در دوره كارشناسی و پایین‌تر از آن مشغول به تحصیل هستند، بنابراین اگر در دوره كارشناسی بررسی و تجدید نظری صورت گیرد، این موضوع بر روی دوره‌های پایین‌تر از كارشناسی نیز تاثیر خواهد داشت.

پیش‌بینی 4 طرح برای كاهش دوره لیسانس؛

حذف برخی از دروس اختیاری وعمومی

وی با بیان اینكه در حال حاضر 4 طرح برای كاهش دوره لیسانس در نظر گرفته شده است، اظهاركرد: در این زمینه ساده‌ترین شیوه، كم كردن واحدهای درسی است، با توجه به اینكه تعداد واحدهای مقطع كارشناسی بین 135 تا 140 واحد متغییراست، بنابراین می‌توان با حذف برخی از دروس اختیاری، عمومی و یا پایه تعداد واحدها را كاهش داد.

كاهش سقف واحدهای درسی

دكترعامری افزود: همچنین كاهش سقف واحدهای درسی در برخی از دروس نیز از دیگر طرحها و شیوه‌های موجود جهت كاهش دوره لیسانس است، بدین صورت كه دروس 3 یا 4 واحدی به 2 یا 3 واحد درسی كاهش یابد.

ارایه برخی دروس به شیوه مجازی

وی، خاطر نشان كرد: همچنین استفاده از ظرفیت دوره‌های مجازی از دیگر روشهای موجود جهت كاهش دوره‌های لیسانس است،‌ بدین ترتیب كه دانشجویان واحدهایی را كه می‌توانند به صورت غیرحضوری پاس كنند را به صورت مجازی بگذرانند كه بر این اساس هر دانشجو می‌تواند حداقل تا30 واحد را به صورت غیرحضوری بگذراند.

3 ترمی شدن سال تحصیلی دانشگاهها

دكترعامری با بیان این كه سه روش ذكر شده جهت كاهش دوره لیسانس روشهای مرسوم و قابل اجرایی هستند، گفت: روش دیگری در این زمینه مطرح است و آن این كه در تقویم تحصیلی دانشگاهها یك بررسی كارشناسانه انجام گیرد بدین ترتیب كه به جای اینكه دو نیم ترم تحصیلی در هر سال برگزار شود، این دو ترم به سه ترم تحصیلی افزایش یابد و در هر ترم حدود 15 یا 16 واحد گذرانده شود كه در مجموع هر سال 45 واحد ارایه خواهد شد، این در حالیست كه در حالت معمولی در سال، دو ترم تحصیلی برگزار می‌شود و دانشجویان نیز حدود 38 یا 36 واحد می‌گذرانند.

وی افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصیلی از 15 تا 20 شهریور آغاز می‌شود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول می‌كشد و فرجه هر نیم سال تحصیلی هفت یا هشت روز خواهد بود.

دكترعامری‌ خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه از نیم سال دوم تحصیلی دانشگاهها بهره‌وری به صورت كافی انجام نمی‌گیرد، بنابراین با اجرای سه ترم تحصیلی در یك سال می‌توان از فرصتهایی كه دانشجویان در دانشگاهها حضور نمی‌یابند استفاده بهینه‌تری انجام داد.

مدیر كل برنامه‌ریزی‌ و ارزیابی وزارت علوم، در پایان اظهار كرد: قابل ذكر است كه روشهای ذكر شده می‌تواند به صورت تلفیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir