پس از دیرکرد چهار ماهه در آغاز سال تحصیلی برخی کشورهای آمریکای لاتین، کویت و عمان ـ دو شیخ‌نشین منطقه خلیج فارس ـ نیز اعلام کردند، سال تحصیلی جدید را با چند ماه دیرکرد و همزمان با شروع فصل سرما آغاز خواهند کرد.
 
به نقل از تابناك ، کارشناسان آموزشی این کشورها پیش‌بینی کرده‌اند که سرما عامل کنترل شیوع بیماری خواهد بود و اگر فصل بازگشایی مدارس چند ماه به تاخیر بیفتد، می‌توان کنترل بیشتری بر شیوع این بیماری داشت.

در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان بهداشت بر این باورند که در زمستان به دلیل بسته بودن فضای کلاس‌ها، امکان شیوع بیماری بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، تأخیر شروع سال تحصیلی تاثیری در روند افزایش بیماری خواهد داشت.

آنچه مسلم است، بیماری آنفولانزای خوکی، تأثیر منفی در روند تحصیلی این کشورها داشته و «الرای العام» کویت پیش‌بینی کرده با آغاز سال تحصیلی جدید، چه در فصل رسمی آن و چه با دیرکرد، روند افزایش بیماری حالت صعودی پیدا خواهد کرد و همه منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اقدام اخیر این دو شیخ نشین که ممکن است به دیگر همسایگانشان نیز تسری پیدا کند، با توجه به تعداد اندک دانش آموزان و دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشورها، به نظر کاری عاقلانه به نظر می‌رسد، اما انجام آن برای کشورهایی مانند ایران، ترکیه یا پاکستان بسیار دشوار می‌نماید.

گفتنی است، مدتی پیش نیز شایعه‌ای مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها در ایران به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی مطرح شده بود که البته برخی‌ این شایعه را تنها بهانه‌ای برای دیرکرد در بازگشایی دانشگاه‌ها و گذر از فضای کنونی که ممکن است فضای دانشگاه‌ها را متشنج کند، می‌دانستند؛ اما به نظر می‌رسد، با شیوع بیشتر این بیماری در منطقه، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، باید از هم اکنون تدابیر لازم را برای آغاز سال تحصیلی جدید بیندیشند.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir