سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برترین دانشمندانی که با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کنند را بر اساس پایگاه استنادی Scopus معرفی کرد.
 
به گزارش فردا ، جعفر مهراد، دانشگاه صنعتی شریف را یکی از دانشگاههایی دانست که مقاله های پژوهشی بسیاری از استادان آن در مجلات معتبر علمی چاپ می شود و گفت: پایگاه استنادی Scopus که عملکرد پژوهشی دانشگاهها و دانشمندان را ارزیابی می کند مستندات علمی این دانشگاه را برابر با معیارهای علم سنجی 7 هزار و 166 مدرک گزارش کرده است.

وی اظهار داشت: توزیع موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشمندان این دانشگاه به این شرح است: مهندسی 32.7 درصد، علوم کامپیوتر 12.5 درصد، فیزیک و نجوم 11.3 درصد، علم مواد 10.4 درصد، ریاضیات 7.2 درصد، شیمی 7.1 درصد، مهندسی شیمی 4.6 درصد، انرژی، بیوشیمی و ژنتیک کمتر از 4 درصد و 9 درصد باقیمانده نیز به سایر موضوعات علمی اختصاص دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: مجلات پژوهشی معتبری در جهان مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف را چاپ می کنند، اما مجله
Scientia Iranica که از انتشارات دانشگاه صنعتی شریف است و اخیرا در ISC نیز ضریب تاثیر پیدا کرده است سهم موثری در نشر مقالات پژوهشی به عهده دارد.

وی اظهار داشت: تحلیل مقالات پژوهشی دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف نشان می دهد که این دانشمندان به کارهای گروهی علاقه مند هستند و موسسات پژوهشی و دانشگاههای دیگر در تولید علم و انجام تحقیقات علمی با اعضای هیئت علمی این دانشگاه همکاری می کنند.

مهراد افزود: انستیتو مطالعات فیزیک نظری و ریاضیات (پژوهشگاه دانش های بنیادی) با 430 مورد در راس موسساتی است که بیشترین همکاری را با دانشگاه صنعتی شریف به عمل می آورد. سپس دانشگاه تهران با 292 مورد، دانشگاه آزاد اسلامی با 288 مورد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 176 مورد و دانشگاه علم و صنعت ایران با 159 مورد از نظر همکاری در جایگاه بعدی قرار دارند.

وی گفت: از کل 7166 مدرکی که در
Scopus از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان موثرترین مدرک (نه همه مقالات منتشره از سوی اعضای هیئت علمی این دانشگاه) نمایه سازی شده است، چهار هزار و 500 مورد مربوط است به مقالات پژوهشی، دو هزار و 458 مورد مقالات کنفرانسها و بقیه را نقد و بررسیها، نامه ها و یادداشت ها تشکیل می دهد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در توزیع موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف دیدیم که مهندسی با 32.7 درصد در راس برنامه های تحقیقاتی این دانشگاه قرار دارد. تعداد مقالات این حوزه که توسط دانشمندان این دانشگاه منتشر شده است 3671 مقاله، سپس علوم کامپیوتر 1398 مقاله و آنگاه فیزیک و نجوم 1254 مقاله.

وی گفت: حمید سربازی آزاد با ذکر وابستگی به دانشگاه صنعتی شریف (وابستگی سازمانی این دانشمند به انستیتو مطالعات فیزیک نظری و ریاضیات است) با 156 مدرک با تخصص علوم کامپیوتر رتبه اول را از آن خود کرده است. آثار علمی این دانشمند از سال 1996 به بعد 189 بار مورد استناد قرار گرفته و 98 پژوهشگر دیگر در نشر آثار پژوهشی با دکتر سربازی آزاد همکاری کرده اند. شاخص
h این دانشمند 8 است.

مهراد اضافه کرد: ناصر ساداتی که وابستگی سازمانی این دانشمند بخش مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه بریتیش کلمبیا است و نام افراد دانشگاه صنعتی شریف نیز در وابستگی سازمانی در نشر مقالات پژوهشی استفاده می کند دومین دانشمندی است که 105 مدرک منتشر کرده و کارهای علمی آن 55 بار توسط خود یا سایر پژوهشگران مورد استناد قرار گرفته است. شاخص
h دکتر ساداتی 4 است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به مهر گفت: رتبه سوم به دکتر محمد رضا سعیدی استاد گروه شیمی تعلق دارد که 96 مدرک از این دانشمند در
Scopus نمایه سازی شده است. تعداد دفعات استناد به آثار این محقق 655 استناد را نشان می دهد. وی آثار علمی خود را با همکاری 75 پژوهشگر دیگر منتشر کرده است.

وی افزود: شیمی، بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی از زمینه های موضوعی این شخصیت علمی است و شاخص
h وی 19 است.

مهراد محمد رضا حائری را با وابستگی به انستیتو تحقیقات بهداشتی در دانشگاه متروپولیتن لندن با قید وابستگی به دانشگاه صنعتی شریف دیگر دانشمند برتر
Scopus معرفی کرد و به مهر گفت: این دانشمند از نظر تولید علم در جایگاه چهارم قرار دارد. وی 89 مدرک تولید کرده که 177 بار مورد استناد قرار گرفته اند. شاخص h وی 9 است و 64 پژوهشگر دیگر در نشر مدارک علمی با این دانشمند همکاری داشته اند. زمینه های فعالیتهای علمی حائری عبارت از مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر است.

وی افزود: پنجمین دانشمند وابسته به دانشگاه صنعتی شریف دکتر علیپور جوادی است که با گروه شیمی این دانشگاه همکاری می کند. از پور جوادی 78 مدرک علمی در
Scopus نمایه شده است. آثار این دانشمند 306 بار مورد استناد قرار گرفته است و شاخص h وی 13 است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: شاخص
h شاخصی است که می کوشد پرکاری علمی و تاثیر علمی یک دانشمند را اندازه گیری کند. این شاخص مبتنی است بر مجموعه پراستنادترین مقالات دانشمند و تعداد استنادهایی که این مقالات در انتشارات سایر پژوهشگران دریافت می کند. بر این اساس، اگر بخواهیم سودمندی و تاثیر علمی ژنج دانشمندی را که در تحقیقات علمی با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کنند ارزیابی کنیم، جایگاه این دانشمندان به شرح زیر تغییر می کند.

1- محمد رضا سعیدی با شاخص
h 19
2- علی پور جوادی با شاخص
h 13
3- محمد رضا حائری با شاخص
h 9
4- حمید سربازی آزاد با شاخص
h 8
5- ناصر ساداتی با شاخص
h 4

وی افزود: این رتبه بندی بر اساس شاخص
h علمی و منطقی است. اکنون انبوه مقالاتی که دانشمندان منتشر می کنند مبنای درستی برای ارزیابی علمی نیست بلکه شاخصهایی مانند h به عنوان ابزار ارزیابی دانشمند عمل می کند.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com