راه حل وزارت علوم برای مشکل ارزی دانشجویان ایرانی در آمریکا
معاون وزیر علوم از آمادگی دانشگاه‌های داخلی برای پذیرش دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا خبر داد.

آمادگی دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا

معاون وزیر علوم از آمادگی دانشگاه‌های داخلی برای پذیرش دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا خبر داد و گفت: اگرچه تحریم‌ها و تصمیمات اخیر رییس جمهور آمریکا تاثیری بر وضعیت تحصیل دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ندارد، اما با توجه به مشکلات تامین ارز، دانشگاه‌های داخل کشور آماده پذیرش این دانشجویان هستند.

دکتر مجتبی صدیقی ضمن اعلام این مطلب به تبعات احتمالی خروج آمریکا از برجام بر دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا اشاره کرد و افزود: اعمال تحریم‌ها و رفتارهای این چنینی علیه کشورمان از سوی آمریکا در گذشته نیز وجود داشته که نتوانسته‌ است به طور جدی در وضعیت تحصیلی دانشجویان در خارج از کشور تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته بعضی موارد وجود داشت که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج، با تحریم کشورمان با مشکل مواجه می‌شدند، اما با این وجود تحصیلات خود را ادامه داده‌اند. بنابراین من بعید می‌دانم با تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا مشکلی برای تحصیل دانشجویان ایجاد شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات برخی خانواده‌ها برای تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، وزارت علوم همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده است، تاکید دارد دانشگاه‌های داخل کشور آماده پذیرش دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور هستند و این دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند به کشور بازگشته و در یکی از دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند.

براساس آئین‌نامه‌ انتقال دانشجویان به داخل کشور که بر روی سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز قرار دارد، دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند درخواست خود را برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های داخلی ارسال کنند تا روند انتقال آن‌ها به داخل کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، وزارت علوم بویژه در مقطع کارشناسی مشکل ظرفیتی برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی ندارد و دانشگاه‌ها، آمادگی بیشتری برای پذیرش این دانشجویان دارند، البته انتقال دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در دست بررسی است.

معاون وزیر علوم در خصوص نوع دانشگاه مورد پذیرش از سوی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج نیز، خاطرنشان کرد: نوع دانشگاه انتخابی دانشجویان متناسب با رتبه دانشگاه محل تحصیل آنها بررسی می شود و دانشجویان براساس رتبه‌ دانشگاهی که در آن مشغول تحصیل هستند،‌ می‌توانند دانشگاه هم‌تراز داخلی را برای تحصیل انتخاب کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir