شروط وزارت علوم برای ورود دانشجویان ایرانی به کشور
معاون آموزشی وزارت علوم شروط این وزارتخانه برای ورود دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور را تشریح کرد

موافقت با درخواست‌ها فقط تا پایان سال ۹۷

مجتبی شریعتی نیاسر (معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در پاسخ به سوالی درباره شرایط ورود دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور با توجه به درخواست‌ها در این زمینه بعد از بالا رفتن نرخ ارز گفت: ما شرایط را به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و اطلاعیه‌ای هم در زمینه چگونگی شرایط بازگشت و نحوه ثبت‌نام دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور درس می‌خوانده‌اند، ارائه شده‌است.

شریعتی نیاسر  در این باره توضیح داد: کسانی که حداقل یک ترم در دانشگاه‌های خارج از کشور درس خوانده باشند، می‌توانند به داخل کشور بیایند، البته آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده‌اند و منظور از دانشگاه معتبر هم دانشگاهی است که شاخص‌های وزارت علوم را داشته باشند.

 راه ورود این دانشجویان به داخل نیز از دو مسیر است؛ یک راه به این صورت است که دانشجویان می‌توانند؛ مستقیما به دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنند و در صورتی که دانشگاه آنها را پذیرفت،‌ اطلاعات و مشخصات دانشجو را به ما می‌دهند و ما بررسی می‌کنیم که آیا این فرد مورد تایید برای ثبت‌نام در دانشگاه مذکور هست یا خیر؟

او در خصوص روش دوم ثبت‌ درخواست این دسته از دانشجویان بیان کرد: روش دیگر به این صورت است که دانشجویان می‌توانند از طریق سامانه‌ای که در معاونت دانشجویی تعریف شده، درخواست خود را وارد سامانه کنند و هر دو وجه امکان‌پذیر است، ولی در هر صورت تصمیم نهایی را معاونت دانشجویی وزارتخانه می‌گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: البته این تصمیم در رابطه با بازگشت دانشجویان ایرانی فقط تا پایان سال ۹۷ اجرایی می‌شود و بعد از سال ۹۷ کسی مشمول این قانون نمی‌شود. ما این قانون را هم به خاطر مقابله با فشارهای استکبار جهانی بر ایران در نظر گرفتیم تا در پذیرفتن دانشجویانمان به داخل کشور آمادگی‌مان را اعلام کنیم.

شریعتی در پایان در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد دانشجو درخواست بازگشت به کشور داشته‌اند، گفت: فعلا هیچ آماری از اینکه چه تعداد دانشجو از خارج کشور به ایران بازگشته‌اند، نداریم، زیرا تازه یک ماه است، این موضوع مطرح شده‌است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir