معاون سازمان سنجش‌ آموزش كشور با بيان اينكه مهلت ثبت‌نام آزمون كارشناسی ارشد سال 89 از روز سه‌شنبه 5 آبان آغاز می‌شود، سهميه‌های آزمون ارشد89 و نحوه استفاده از اين سهميه‌ها را تشريح كرد.
  
به نقل از فردا ، دكتر حسین توكلی با اشاره به سهمیه‌ها و تسهیلات آزمون كارشناسی ارشد سال89، گفت: داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان می‌توانند بر اساس شرایط لازم متقاضی این سهمیه شوند.

جزییات استفاده از سهمیه رزمندگان در كنكور ارشد

وی افزود: رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی كه از شهریور59 تا 67 حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط نسبت به تكمیل فرم مخصوص به استفاده از سهمیه‌های رزمندگان اقدام كنند تا آمار و اطلاعات آنان پس از زمان ثبت نام توسط ستاد مشترك سپاه پاسداران یا وزارت جهاد كشاورزی مورد تایید نهایی قرار بگیرد.

متقاضیان نسبت به دریافت كد رهگیری 12 رقمی اقدام كنند

وی با تاكید بر اینكه داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان، ارگان سپاه پاسداران باید پس از تكمیل فرم مخصوص نسبت به دریافت كد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محل تقاضانامه اینترنتی درج كنند، خاطر نشان كرد: كد رهگیری12رقمی برای هر آزمون در هر سال متفاوت است بنابراین داوطلبان باید برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت كد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام كنند.

وی با بیان اینكه مدت حضور یا خدمت از جبهه سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و ماموریت‌های خدمتی پرسنل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود، اظهار كرد: نیروهای فعال بسیج و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند. همچنین فرزندان و همسران رزمندگانی كه منحصرا در جبهه مدت حضور دارند مشمول استفاده از این سهمیه نمی‌باشند.

مشمولین استفاده از سهمیه

وی افزود: جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزند و همسر جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودین و اسرا برای استفاده از سهمیه رزمندگان باید بر اساس ضوابط موجود اقدام كنند.

توكلی با بیان اینكه این قبیل از داوطلبان باید علاوه بر مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به نشانی
www.isaar.ir با درج كد ملی و كد ایثارگری و اطلاعات لازم كد 12 رقمی رهگیری را دریافت و در فرم تقاضانامه ثبت‌نام درج كنند به ایسنا، گفت: پس از آن باید ضمن مراجعه به سایت ایثار در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تایید یا عدم تایید سهمیه خود مطلع شوند و در صورت وجود هرگونه مشكل با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرند.

وی افزود: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان در صورت عدم تایید سهمیه با واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشكیل پرونده مراجعه كنند.

دكتر توكلی با تاكید بر اینكه جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه ضمن درج كد رهگیری به ارگان ذیربط مراجعه و با ارائه كارت جانبازی و یا آزادگی فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تكمیل كنند، تصریح كرد: از این طریق آمار و اطلاعات آنان پس از زمان ثبت نام توسط ارگانهای ذیربط مورد تایید نهایی قرار می‌گیرد و گزینش نهایی به مدت جبهه معادل شده با درصدی از جانبازی و مدت اسارت اضافه شود. بنابراین این دسته از داوطلبان نیاز به دریافت كد رهگیری ندارند.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه

وی با بیان اینكه داوطلبانی كه از سال 68 به بعد یك نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمونهای ورودی پذیرفته شده‌اند در صورتی كه دارای حداقل مدت 12 ماه حضور داوطلبانه در جبه‌ها باشند می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شركت كنند، اظهار كرد: در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ورودی كارشناسی ارشد 89 را نخواهند داشت.

وی افزود: همچنین آندسته از داوطلبانی كه با استفاده از سهمیه رزمندگان یكبار در دوره كاردانی و یكبار در دوره كارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتی كه دارای حداقل مدت 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه باشند می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شركت كنند. همچنین آندسته از داوطلبانی كه با استفاده از این سهمیه در آزمون كارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند طبق ضوابط حق استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون كارشناسی ارشد سال 89 را نخواهند داشت.

دكتر توكلی در خاتمه گفت: داوطلبان واجد شرایط كه با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی كارشناسی ارشد، سنوات گذشته شركت كرده‌اند باید برای استفاده از سهمیه رزمندگان به این آزمون طبق شرایط اعلام شده عمل كنند. همچنین كلیه داوطلبان شاهد و ایثارگر در این آزمون در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

گفتنی است بر اساس جدول زمان بندی آزمون ورودی تحصیلات تكمیلی سال 89، ثبت نام 5 تا 12 آبان، زمان توزیع اینترنتی كارت ورود به جلسه 26 تا 28 بهمن و همچنین برگزاری آزمون روزهای 28 تا 30 بهمن ماه تعیین شده است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com