عضو كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از بررسی حذف تمام سهمیه‌های ورود به دانشگاه غیر از سهمیه...

عضو كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از بررسی حذف تمام سهمیه‌های ورود به دانشگاه غیر از سهمیه ایثارگران در جلسه روز گذشته این كمیسیون خبر داد.

علی‌كریمی فیروزجانی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه دیروز این كمیسیون اظهار داشت: موضوع بررسی عدالت آموزشی در كشور یكی از مباحث اعضای كمیسیون آموزش در جلسه روز یكشنبه این كمیسیون بود.

وی افزود: عدالت آموزشی در واقع طرحی بود كه تعدادی از همكاران ما به هیات رئیسه مجلس تقدیم كردند و اكنون به كمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است و خلاصه آن چنین است كه در جذب دانشجویان در مقاطع تحصیلات تكمیلی برخی از سهمیه‌های غیرضرور حذف شود.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سهمیه ایثارگران همچنان به قوت خود باقی است چون خانواده‌های شهدا و ایثارگران حق مسلمی بر نظام و مردم دارند اما برخی سهمیه‌های دیگر مغایر با عدالت آموزشی هستند كه باید حذف شوند.

كریمی فیروزجانی با بیان اینكه نمایندگان وزارت علوم و بهداشت نیز نظرات خود را در این خصوص ارائه كردند، ادامه داد: كلیات موضوع مورد موافقت كمیسیون آموزشی و تحقیقات قرار گرفت كه طی یك ماده و چند بند الحاقی به قوانین ناظر به سهمیه‌ها اضافه می‌شود و بعد از تصویب این پیشنهاد تمام سهمیه‌های مغایر با قانون حذف خواهد شد.

وی با بیان اینكه سهمیه مناطق مردم و مربیانی كه در دانشگاها مشغول به تحصیل هستند نیز همچنان وجود دارد خاطرنشان كرد: در برخی رشته‌های خاصی مانند زنان و زایمان هم كه امكان تحصیل جنس مخالف وجود ندارد، همچنان به روال سابق خواهد بود.

نماینده مردم بابل در این خصوص ادامه داد: این طرح بیشتر در راستای پاسخگویی به مصوبه هیات دولت در خصوص در نظر گرفتن سهمیه متاهلین است، هر چند كه وزارت علوم اعلام كرده است این طرح امسال اجرا نخواهد شد اما به هر حال مجلس می‌خواهد از تبعات زیانبار اجرای این طرح جلوگیری كند.

كریمی فیروزجانی با بیان اینكه اكنون در برخی رشته‌ها 50 درصد سهمیه به خانم‌ها اختصاص دارد، یادآور شد: در این رشته‌ها بعد از تصویب نهایی قانون این سهمیه‌ها حذف خواهد شد و سهمیه مناطق بازنگری خواهد شد.

وی همچنین تصریح كرد: بعد از تصویب این قانون هر گونه تغییری در سهمیه‌ها تنها با مجوز مجلس و الحاق مواد و تبصره‌هایی به این قانون ممكن می‌شود كه براساس آن دولتی اختیاری برای در نظر گرفتن سهمیه‌ها نخواهد داشت.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینكه موضوع دیگر جلسه دیروز به بحث‌ 4ترمه‌شدن دانشگاه اختصاص داشت، یادآور شد: در این خصوص اعضای كمیسیون با 4 ترمه شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها مخالفت كردند منتها باید در خصوص ساماندهی تعطیلات دانشگاهها یك فكر اساسی كرد.

كریمی فیروزجانی با بیان اینكه اكنون تعطیلات بین ترم، نوروزی و همچنین 3 ماه تعطیلات تابستانی در كشور داریم. گفت: كمتر كشوری در دنیا چنین وضعیتی دارد و لازم است كه این موارد را ساماندهی كنیم و این مساله هم مورد تایید كمیسیون آموزش است.

وی به راهكارهای حل این مشكل هم اشاره كرد و اظهار داشت: یكی از راهها این است كه به جای اول مهر، سال تحصیلی دانشگاهها را به اول شهریور منتقل كنیم تا تعطیلات به 2 ماه تقلیل یابد.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینكه اكنون 2 ترم رسمی و یك ترم غیررسمی در تابستان داریم، اضافه كرد: بیشتر مشكلات كنونی در ترم دوم است كه دیر شروع می‌شود و تعطیلات نوروزی هم در آن وجود دارد و این موضوعات در جلسه كمیسیون آموزش مطرح شد و علی رغم مخالفت مجلس با 4 ترم شدن دانشگاهها، به دنبال ساماندهی تعطیلات دانشگاهها است.
 
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com