بالاخره با تمام حواشی به وجود آمده سرپرست جدید دانشگاه زنجان امروز دوشنبه با وجود ادامه اعتراضات معارفه شد و رسما کار خود را آغاز کرد. رسول خدابخش سرپرست جدید این دانشگاه پیش از این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه بوده و در این دانشگاه در سمتهای مختلف فعالیت کرده است...
 
 
معارفه سرپرست جدید دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بالاخره امروز دوشنبه برگزار شد تا ثبوتی بعد از 20 سال سکان هدایت این دانشگاه را به شخصی تازه نفس بسپارد. وزیر علوم ضمن ارسال نامه ای به دکتر ثبوتی احکام جدیدی را برای وی صادر کرد.

تغییر روسای دانشگاهها اختیار طبیعی وزیر علوم

به گزارش مهر، تغییر روسای دانشگاهها به طور حتم به عهده وزیر علوم است و وی به اختیار خود می تواند دست به تغییراتی در راستای اهدافی که ترسیم کرده است بزند. اما رفتن دکتر یوسف ثبوتی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان حواشی زیادی را ایجاد کرد که شاید تصور این حواشی برای این دانشگاه همیشه آرام کمی عجیب به نظر می رسید.

برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان از زمان حکم وزیر علوم که حکایت از پایان مسئولیت ثبوتی در این دانشگاه داشت دست به اعتراض و انتقاد زدند و خواستار تغییر تصمیم وزیر علوم شدند.

اعتراض برخی دانشجویان تا جایی ادامه پیدا کرد که تودیع یوسف ثبوتی و معارفه سرپرست جدید یک روز به تاخیر افتاد.

اعتراض مجمع نمایندگان استان زنجان به تغییر ریاست دانشگاه

مجمع نمایندگان استان زنجان نیز در پی برکناری پرفسور یوسف ثبوتی از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان با ارسال نامه خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و خواستار تجدیدنظر وزیر علوم در این خصوص شد.

نصیری قیداری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در این زمینه در گفتگو با مهر با انتقاد از تغییر رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: کنار رفتن پرفسور ثبوتی از ریاست دانشگاه تحصپیلات تکمیلی را به ضرر این مجموعه بزرگ علمی کشور دانست و به مهر گفت: وزیر علوم قبلا نظراتش در خصوص این جابجایی را گفته بود و من هم همواره تاکید کرده بودم که نباید این جابجایی صورت گیرد. البته مسئله تغییر پروفسور ثبوتی از زمان دکتر زاهدی در جریان بود ولی با صحبتهایم دکتر زاهدی را قانع و منصرف کردم. تغییر دکتر ثبوتی دوباره در زمان فعلی مطرح شد و دکتر دانشجو خلاف انتظار عمل کرد و پروفسور ثبوتی را از ریاست دانشگاه برداشت.
 وی تاکید کرد: دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان به حضور شخصیتی همچون پرفسور ثبوتی که هیچ مشکل سیاسی و مدیریتی ندارد نیاز مبرم دارد.
 
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس افزود: به دلیل اینکه پرفسور ثبوتی هم اکنون در اوج موفقیت کاری قرار دارد و با موفقیت تمام این دانشگاه را اداره می کند، پروژه های عمرانی دانشگاه به خوبی پیش می رود و مهمتر اینکه حمایت مردم از وی بی نظیر است که همین امر سبب شده خیرین داخل و خارج استان از دانشگاه حمایت کنند.
 
نصیری قیداری درباره سرپرست جدید دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: سرپرست جدید عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و رئیس دانشگاههای آزاد منطقه شمالغرب است. البته به وی ایرادی وارد نیست اما جایگاه علمی پرفسور ثبوتی را نمی توان با فرد دیگری مقایسه کرد.

سرپرست جدید معارفه شد

بالاخره با تمام حواشی به وجود آمده سرپرست جدید دانشگاه زنجان امروز دوشنبه با وجود ادامه اعتراضات معارفه شد و رسما کار خود را آغاز کرد. رسول خدابخش سرپرست جدید این دانشگاه پیش از این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه بوده و در این دانشگاه در سمتهای مختلف فعالیت کرده است.

احکام جدید وزیر علوم برای ثبوتی

وزیر علوم، امروز طی احکام جداگانه ای یوسف ثبوتی را به مدت دو سال به عضویت هیئت ممیزه مرکزی علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی وزارت علوم و هیئت ممیزه وزارت علوم منصوب کرد.

همچنین در احکام جداگانه ای از سوی وزیر علوم، دکتر یوسف ثبوتی به مدت 4 سال به عضویت هیئت امنای منطقه زنجان و  به مدت دو سال به عضویت هیئت ممیزه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان منصوب شد.

نامه قدرانی کامران دانشجو به ثبوتی و قول برگزاری مراسم تقدیر بعد از ماه مبارک رمضان
کامران دانشجو در نامه جداگانه ای از تلاش و فعالیتهای مستمر دکتر یوسف ثبوتی در آموزش عالی کشور و پایه گذاری علم فیزیک و همچنین 20 سال خدمت موثر در مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان قدردانی کرد.

در نامه قدردانی وزیر علوم خطاب به دکتر ثبوتی آمده است: خدمتگزاری به جامعه دانشگاهی کشور و چرخه هدایت گستره آموزش عالی در بالاترین سطوح علمی توفیق بزرگی است که همواره همراه نقش آفرینان این حوزه بوده و همراه با اجر اخروی است.

وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه بهره گیری از خدمات ذی قیمت پیشکسوتان و انتقال تجارب ارزنده علمی به تشنگان علم و پژوهشگران جوان از طریق ادامه همکاری در کمیته ها، شوراها و هیئت های امنا امکانپذیر خواهد بود.
 
وی  همکاری و مشاوره های ذی قیمت دکتر ثبوتی را متضمن تجارب ارزنده در صحنه آموزش عالی دانسته که می تواند وزارت علوم را در مسیر بهتر ارائه خدمت قرین توفیق کند.

دانشجو در این نامه ابراز امیدواری کرده است مراسم رسمی و ویژه  قدردانی از خدمات چهل ساله دکتر یوسف ثبوتی در اولین فرصت پس از ماه مبارک رمضان با حضور شخصیت های علمی کشور برگزار شود.
 
سوابق علمی دکتر یوسف ثبوتی

دکتر یوسف ثبوتی اول شهریور ماه 1311 در خانواده فرهنگی در شهر زنجان به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، در سال 1329 به طور همزمان در دو رشته‌ کشاورزی و فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد که به دلیل علاقه‌ زیاد به فیزیک، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

وی پس از پایان تحصیلاتش در آزمون نقشه‌برداری قبول شد و به صورت رایگان به یاری دکتر حسین کشی افشار شتافت. پس از چندی با معرفی ایشان، وارد دانشگاه تورنتو (کانادا) شد و موفق به اخذ درجه‌ کارشناسی ارشد از آن دانشگاه شد.

دکتر ثبوتی پس از آن به دانشگاه شیکاگو راه یافت و به تحصیل اختر فیزیک نزد استادان صاحب‌نامی همچون سوبر امانیان، چاندراسکار، وچمبرلن پرداخت. وی در سال 1342 مدرک دکتری تخصصی خود را در این رشته دریافت کرد و برای تدریس با سمت استادیاری، رهسپار دانشگاه نیوکاسل انگلستان شد.

دکتر ثبوتی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندی بعد با سمت دانشیاری در دانشگاه شیراز به کار مشغول شد. فعالیت وی در دانشگاه شیراز سرآغاز تحولات جدیدی در دستگاه آموزش عالی ایران بود. نظام ترمی - واحدی کنونی از دستاوردهای دکتر ثبوتی برای نظام آموزشی کشور است.

دکتر ثبوتی در سال 1348 در یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و ضمن تحقیقات به تدریس در آن دانشگاه پرداخت. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و علاوه بر تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، در سال 1351 طرح تأسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز را ارائه داد. این رصدخانه که در سال 1356 افتتاح شد، بزگترین رصدخانه فعال ایران است.

وی پس از آن، دوره دکتری نجوم را در دانشگاه بنیان گذاشت و زمینه تحصیلات تکمیلی برای‌ علاقمندان اختر فیزیک را در دانشگاه شیراز فراهم کرد. وی همچنین با پیگیری‌های فراوان، مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه‌ زنجان را در سال 1370 تأسیس کرد. دکتر ثبوتی در ایجاد انجمن نجوم ایران در سال 1375 که با تلاش چند اخترشناس حرفه‌ای ایران محقق شد نیز، نقش مهمی برعهده داشت.

از استاد ثبوتی بیش از 50 مقاله‌ پژوهشی در مجلات علمی بین‌المللی منتشر شده است. این پژوهشگر عرصه‌ فیزیک و نجوم، علاوه بر دریافت عنوان نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی و مدال پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال 2000 میلادی به دلیل فعالیت‌های مستمر علمی به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان سوم نائل شد.

وی فعالیت های علمی دیگری از جمله محقق ارشد انستیتوی نجوم و اختر فیزیک دانشگاه آمستردام هلند، محقق مدعو مرکز نجوم و اختر فیزیک دانشگاه شیکاگو  آمریکا، استاد مدعو بخش فیزیک دانشگاه نورث ایسترن بوستون آمریکا و عضو وابسته مرکز بین‌المللی فیزیک نظری (تریست ایتالیا) نیز داشته است.

دکتر یوسف ثبوتی موسس و رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان از سال 1370 تاکنون بوده و همچنین عضو هیئت موسس انجمن فیزیک ایران، عضو هیئت موسس انجمن نجوم ایران، عضو شورای همکاریهای علمی و بین‌المللی وزارت فرهنگ و آموزش عالی نیز بوده است.

وی فعالیت های دیگری از جمله عضویت در جامعه منجمین آمریکا، انجمن بین‌المللی نجوم، هیئت مشاوران مجله علوم و تکنولوژی ایران، هیئت تحریریه مجله علوم و تکنولوژی ایران، هیئت مشاوران مجله فیزیک ایران، آکادمی علوم جهان سوم، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، شورای علمی مرکز بین‌المللی فیزیک نظری (تریست ایتالیا)، شورای عالی کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز نیز داشته است.

دکتر ثبوتی تاکنون توانسته است افتخارات زیادی از جمله مدال پژوهشی وزارت علوم در سال 1357، جایزه کتاب سال ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال 1374، جایزه توآس در سال 2000، جایزه خوارزمی در سال 1379 و انتخاب به عنوان چهره ماندگار در سال 1380 را کسب کنند.
 

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com