10نفر از اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی که از دو سال گذشته به عنوان تمام وقت در این دانشگاه به‌کار گرفته شده بودند پس از آنکه مشخص شد....
 

 
 10نفر از اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی که از دو سال گذشته به عنوان تمام وقت در این دانشگاه به‌کار گرفته شده بودند پس از آنکه مشخص شد عضو تمام وقت دانشگاه آزاد یا مراکز دیگر هستند اخراج شدند.

احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی اخیرا طی نامه‌ای به روسای دانشکده ها و پژوهشکده های وابسته به این دانشگاه از مورد ملاحظه جدی قرار نگرفتن اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام این دانشگاه انتقاد کرده و گفته است: «بدیهی است دانشگاه فرآیند به‌کارگیری موثر اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام را نظارت خواهد کرد و بازخوردهای لازم را جهت تنظیم مناسب تر امور ارائه خواهد داد.»

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نامه آورده است: «بعضا مشاهده می‌شود دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها امکان تکمیل وظایف آموزشی اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام را فراهم نکرده و در خصوص اشتغال به فعالیت‌های مربوط به راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان نیز مورد ملاحظه جدی قرار نمی‌گیرند و این در شرایطی است که استفاده از مدرسین مدعو (در تدریس، هدایت و مشاوره پایان‌نامه‌ها) در برخی از زمینه‌های مشابه تخصصی محسوس می‌باشد.»

دکتر احمد شعبانی زوایای گوناگونی از آنچه در نامه یاد شده مورد توجه قرار گرفته را تشریح کرد.

شعبانی گفت، دانشگاه شهید بهشتی دو سال پیش حدود 100 عضو هیأت علمی پیمانی داشت. پس از بررسی‌ها مشاهده شد که 10 نفر از این 100 عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر نیز استخدام تمام وقت هستند. یعنی 10 درصد اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهیدبهشتی استخدام دو محل بودند، به عبارتی هم در دانشگاه شهید بهشتی حقوق تمام وقت می گیرند و هم در مراکز دیگر که عمدتا دانشگاه آزاد بود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی افزود: «این 10 نفر را که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه شهید بهشتی نیز بودند، دانشگاه قراردادشان را یک‌طرفه لغو و عملا اخراج کرد. همزمان خیلی از روسای دانشکده‌ها مراجعه می‌کردند و عنوان می‌نمودند که آنها اشتباه کرده‌اند. در نامه به روسای دانشکده‌ها خواسته‌ایم به شکلی به دانشکده‌ها تذکر دهیم که اگر قرار است این اعضای هیأت علمی جوان در دانشگاه حفظ شوند باید بر روی آنها نظارت صورت گیرد که خودشان را درگیر اینجا و آنجا نکنند و مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها مواظبت کنند تا اعضای هیأت علمی جوان حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشند.»

وی با اشاره به آنچه که تحت عنوان گارد گروه‌های آموزشی در برابر اعضای هیأت علمی جوان عنوان می‌شود، گفت که فقط پیشکسوتان و گروه‌ها نیستند که ممکن است در برابر ورود یا به‌کارگیری حداکثری اعضای هیأت علمی جوان گارد بگیرند بلکه خود این نیروهای جوان نیز مقصر هستند. این نگاه که بخواهند برای اعضای هیأت علمی جوان گارد بگیرند و درس نگذارند در دانشگاه شهیدبهشتی کمتر مطرح است.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در عین حال خاطرنشان کرد، البته برخی گروه‌ها و دانشکده‌های خیلی خوب دانشگاه شهید بهشتی استدلال می‌کردند که در بدو ورود اعضای هیأت علمی جوان نمی‌توانند آنها را سر کلاس‌های تحصیلات تکمیلی به‌خصوص دوره دکتری بفرستند یا نمی‌توانند به آنها پایان نامه بدهند.

احمد شعبانی در بیان دیدگاه‌های موجود در فضای مدیریت کلان دانشگاه شهیدبهشتی درباره اعضای هیأت علمی جوان گفت: «اعتقادمان در دانشگاه شهید بهشتی این است که ساعت موظفی اعضای هیأت علمی جوان حتما تکمیل شود و برای اینکه درآمدی داشته باشند تا نگاهشان به بیرون نباشد تدبیری بیاندیشند. به عنوان نمونه اگر قرار است استاد بازنشسته یا استاد دانشگاه دیگر را به عنوان استاد مدعو بکار گیرند، در صورتی که اعضای هیأت علمی جوان می توانند درسی اضافه تر از ساعت موظفی شان ارائه کنند همین اعضای هیأت علمی جوان به جای اساتید مدعو به‌کار گرفته شوند.»

وی افزود که با اشتغالاتی که درون دانشگاه برای اعضای هیأت علمی جوان به‌وجود می‌آید دیگر آنها به دنبال اشتغال در خارج دانشگاه نمی‌روند. بنابراین ضمن اینکه ساعت موظفی اعضای هیأت علمی جوان باید پر شود، گروه‌ها و دانشکده ها نیز باید توجه داشته باشند تا اگر درسی وجود دارد که بخواهند برای آن استاد مدعو به‌کار گیرند، این کار را نکنند و ارائه این دروس را در اختیار اعضای هیأت علمی جوان خارج از ساعات موظفی شان قرار دهند. این کار موجب می شود تا درآمد اضافی به این اعضای هیأت علمی جوان تعلق گیرد که در اول زندگی قرار دارند و نیازمند نیز هستند.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: «تاکید بر روسای دانشکده ها و مدیران گروه‌های آموزشی این است که نظارت داشته باشند تا اعضای هیأت علمی جوان 40 ساعت حضورشان طی 5 روز هفته را که قانون تصریح کرده است رعایت کنند و توجه داشته باشند که آنها مجاز نیستند بیرون از دانشگاه فعالیت کنند.»
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com