وزير بهداشت گفت: سازمان سنجش بيش از اعلام نياز وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشكی دانشجو پذيرش كرده است و اين مسئله از نظر تأمين خوابگاه، فضای كلاسی و....
 
 
 
 
 به گزارش فارس، مرضیه وحیددستجردی در چهارمین نشست معاونان دانشجویی- فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور همچنین گفت: سال گذشته وام شهریه دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشكی 700 میلیون تومان بود كه با پیگیری‌های مختلف مبلغ 3 میلیارد تومان به آن اضافه شد.

وی گفت: اساس دیدگاه درباره دانشگاه‌ها چه علم چه پذیرش و چه خدمات باید در چارچوب فرهنگی باشد و اصلاً خلقت انسان برای این بوده است كه انسان‌ها خداگونه شوند و این وظیفه بر عهده متولیان امور فرهنگی گذاشته شده است.

وی با بیان اینكه ظرف یك سال گذشته تحول جدی در معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی ایجاد شده است، افزود: این تحول كافی نیست و ما هنوز با بسیاری از مشكلات مواجه هستیم كه نیازمند مشاركت معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌ها است.

وحید‌دستجردی تصریح كرد: معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت نقشه راه فرهنگی دانشگاه‌ها را تدوین كرده است كه با توجه به اهمیت آن تصویب و ابلاغ شده است البته راهكارهای اجرایی آن در محیط باید توسط معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها طراحی شود.

وی اضافه كرد: ساختار دانشجویی- فرهنگی نیز طراحی شده است كه البته هنوز ناتمام مانده است چرا كه در گذشته معاونت دانشجویی فرهنگی در وزارت بهداشت وجود نداشت و كسی كه حكم آن را می‌گرفت در حقیقت یك حكم صوری بود.

وحید‌دستجردی گفت: در حال حاضر بودجه‌های دانشجویی فرهنگی حدود 2 برابر شد و از 420 هزار تومان به 920 هزار تومان افزایش یافت كه این موضوع به وزارت علوم هم تسری یافت.

وزیر بهداشت با بیان اینكه هیچ مسئولی حق ندارد چه قانونی و چه شرعی حق معاونت دانشجویی- فرهنگی را در جای دیگر هزینه كند خاطر نشان كرد: معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌ها باید محافظ بخش خود باشند و هر جایی كه بودجه دانشجویی- فرهنگی در جای دیگری هزینه می‌شود به وزارت بهداشت اعلام كنند.

وی گفت: در بودجه امسال نیز به شرط ارائه كارنامه خوب و ارتقاء واقعی فعالیت‌های دانشجویی می‌توانیم افزایش بودجه داشته باشیم و وزارت بهداشت حاضر است در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی كند.

وزیر بهداشت ادامه داد: متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها معاونت‌های دانشجویی فرهنگی از نظر ساختاری جدی گرفته نمی‌شوند و اگر در جایی معاونت دانشجویی با معاونت‌هایی مثل پژوهش ادغام شده است این موضوع مطلوب نیست.

وی افزود: مشكل اساسی در زمینه جدی نگرفتن معاونت‌های دانشجویی بیشتر در دانشگاه‌های تیپ 3 است كه این معاونت‌ها می‌توانند طرح‌های خود را پیشنهاد دهند و وزارت بهداشت نیز حمایت می‌كند.

وی ایجاد انگیزه برای فعل فرهنگی را بزرگترین وظیفه معاونان دانشجویان فرهنگی دانست و خاطر نشان كرد: برای انگیزه‌دار كردن گروه‌های مختلف دانشگاه‌ چه اساتید چه دانشجویان و چه كاركنان باید سهم داشته باشند و گرنه نه رئیس دانشگاه، نه معاون پژوهشی دانشگاه و نه كس دیگری نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد.

وی یادآور شد: معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی باید در مصاحبه‌های مختلف شركت كنند و اخبار معاونت خود را در سایت‌ها و روزنامه‌ها وارد كنند.

* پیشنهاد تشكیل سازمان امور دانشجویی

وزیر بهداشت ادامه داد: اخیراً وزارت علوم برنامه‌ای برای ایجاد سازمان امور دانشجویی داشته‌اند كه با این وجود دست معاونت‌های دانشجویی از نظر مالی بازتر شده و می‌تواند بخش خصوصی را نیز در این زمینه وارد كنند.

وی با با انتقاد از برخی معاونت‌های آموزشی در این زمینه كه چرا با دانشجویان برخورد مستقیم ندارند، گفت: در این زمینه بیشتر مشكلات دانشجویان موضوع آموزشی است كه این موضوع در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: مسائل اردویی، فرهنگی و جشن‌های فارغ‌التحصیلی مهم است كه معاونت‌های دانشجویی - فرهنگی باید در این زمینه برنامه داشته باشند. از طرفی نباید تمام فعالیت‌های ما معطوف به گروهی از تشكل‌ها باشد.

وحید دستجردی یادآور شد: اگر در استانی موضوع خودكشی وجود دارد معاونت‌های دانشجویی -فرهنگی هستند كه باید در این زمینه حركت كنند و با همكاری متخصصان طرح ارائه دهند.

وی با بیان اینكه از فردا وزارت بهداشت جشنواره فرهنگی - قرآنی را برگزار می‌شود، گفت: قرآن باید به عنوان یك نهضت در دانشگاه وارد شود و باید تبادل تجربه قرآنی دانشگاه‌ها نیز انجام شود.

وی گفت: متأسفانه یك گسیختگی فرهنگی و عاطفی را در خانواده‌ها شاهد هستیم چرا كه زنان كار می‌كنند مردان هم كار می‌كنند و فرزندان رها هستند. مشاوره‌های دانشجویی می‌تواند این موضوع را پوشش دهد.

وزیر بهداشت گفت: كرسی‌‌های آزاداندیشی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وحیددستجردی خاطر نشان كرد: آیین‌نامه رفتار و پوشش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی طراحی شده است و در شورای سیاستگذاری نهایی شده كه ظرف چند روز آینده در شورای معاونان وزارت بهداشت تصویب می‌شود.

وی اضافه كرد: وام شهریه دانشجویان نیز سال گذشته 700 میلیون تومان بود كه امسال میزان 3 میلیارد تومان به آن اضافه شده است. در مورد تخصیص یارانه‌های دانشجویی نیز 36 درصد آن تخصیص یافته است كه وزیر اقتصاد طی نامه‌ای امكان تخصیص آن به طور كامل را به ما داده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: سازمان سنجش دانشجویان علوم پزشكی را بیش از تعداد اعلام كرده وزارت بهداشت پذیرش كرد كه این موضوع در بودجه‌های فرهنگی، آموزشی، موضوع خوابگاه‌ها و فضای كلاسی تأثیرگذار است.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com