مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: منظور از اسلامیكردن دانشگاهها فقط این نیست كه...
 
 
 مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: منظور از اسلامیكردن دانشگاهها فقط این نیست كه تعلیم و تعلم در مسیر رضای خدا باشد و هر چه یاد گرفتهایم در مسیر صحیح به كار بریم؛ یا اینكه در دانشگاهها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای كمیل و توسل قرائت شود و كلاسهای دختران و پسران از همدیگر تفكیك شوند؛ این موارد كار حسینیه و مسجد است.
آیت‌الله ‌جوادی‌آملی با اشاره به اینكه طبق خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه، امام علی ‌(ع) به دلیل جهل و عدم آگاهی مردم و تبلیغات سوء عمروعاص و معاویه علیه ایشان، حكمیت را پذیرفت؛ تصریح كرد: در جامعه‌ای كه تفكر عمروعاصی حاكم باشد و علی را كنار گذاشته باشند، قطعا علی اگر بخواهد مقاومت كند، محكوم به شكست است، ولی در قیامت حساب و كتاب و محكمه عدل است.


به گزارش مركز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی‌آملی، در درس اخلاق خود در جمع پرشور طلاب حوزه و اقشار مختلف مردم به فوائد فن اخلاق اشاره كرد و اظهار داشت: فن اخلاق دارای ۴ فایده مهم است كه پایین ترین آن در دنیا و سه فایده بزرگ آن در برزخ و قیامت است.

جامعه متمدن، جامعه اخلاقی است

ایشان، فایده دنیوی رعایت اخلاق و اخلاق مداری در جامعه را ایجاد جامعه متمدن دانست و افزود: جامعه متمدن حقیقی جامعه‌ای است كه اخلاق در راس روابط اجتماعی مردم باشد.
آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به فواید اخروی اخلاق مداری ادامه داد: اخلاق طبی است كه در برزخ به انسان حیات و سلامت می‌دهد و معماری است كه بدن را در برزخ در برابر شدائد مرگ مقاوم نگه می‌دارد و هنری است كه انسان را در برزخ، زیبا و سفید رو جلوه می‌دهد.

وی افزود: در فرهنگ دینی مصاف انسان با مرگ همواره به نفع انسان به پایان می‌رسد و انسان مرگ را می‌میراند و مرگ را می‌چشد نه این كه مرگ انسان را بمیراند، چون «كل نفس ذائقه الموت» است نه برعكس؛ بنابراین انسان در برزخ زنده است و حیات دارد و اخلاق بدنی از خود می‌سازد كه در برابر مرگ و شدائد آن مقاوم است، چون شدت مرگ باعث می‌شود برخی افراد، اولیات دین را فراموش كنند.

این استاد برجسته تصریح كرد: گرچه انسان در مصاف با مرگ پیروز است، ولی مرگ چنان قدرتی دارد كه انسان با چشیدن آن وارد دنیای دیگری می‌شود، این انتقال برای برخی آنچنان شدید و دردناك است كه در قبر هرچه از او می‌پرسند را می‌تواند جواب دهد.

تقوا و اخلاق است كه برتری می‌آورد، نه زیبایی

ایشان در ادامه گفت: زیبایی برای همه مهم است، ولی هیچ امتیاز و فخری ندارد، بنابراین سهیل رومی با بلال حبشی هیچ امتیازی ندارند و آنچه باعث برتری بر دیگری می‌شود، تقوا و اخلاق الهی است. همه ما دوست داریم همچون یوسف نبی در برزخ حاضر شویم این كار اخلاق است و اخلاق می‌تواند انسان را در برزخ رو سفید كند.

آیت‌الله جوادی‌آملی تصریح كرد: چنین فنی كه ۴ فایده دنیوی و اخروی برای انسان دارد هرگز نمی‌تواند انتزاعی و نسبی باشد، برخلاف عقیده برخی غربی‌ها كه تلاش می‌كنند اخلاق را نسبی جلوه دهند.

تبعات حاكمیت تفكر عمرو عاصی

این مفسر قرآن و نهج البلاغه با اشاره به خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه اظهار داشت: این خطبه درباره جنگ صفین است و امام علی‌(ع) در این خطبه فتنه‌هایی كه از داخل توسط اشعث و از خارج توسط عمر و عاص ایجاد شده را تشریح و علت پذیرفتن حكمیت را بیان كردند.

ایشان خاطرنشان كرد: حضرت علی‌(ع) به دلیل جهل و عدم آگاهی مردم و تبلیغات سوء عمروعاص و معاویه علیه ایشان، حكمیت را پذیرفتند و گفتند: «اگر من حكمیت را قبول نمی‌كردم مردم من را مخالف قرآن و معارض آن می‌پنداشتند.»

این استاد حوزه تصریح كرد: در جامعه‌ای كه تفكر عمروعاصی حاكم باشد و علی را كنار گذاشته باشند قطعا علی اگر بخواهد مقاومت كند محكوم به شكست است، ولی در قیامت حساب و كتاب و محكمه عدل است.

دانشگاهها با تفكیك جنسیتی اسلامی نمی شوند

،آیتالله عبدالله جوادی آملی همچنین غروب پنجشنبه در دیدار تعدادی از اساتید دانشگاه تربیت معلم تهران با بیان اینكه دین سه رشته جهان بینی الهی، جهان بانی الهی و جهان آرایی الهی را به ما آموخت، تأكید كرد: صدرالمتالهین می فرماید كه علم مانند معماری نیست بلكه نظیر بخشهای ریاضی است.

وی تاكید كرد: اگر كسی در حوزه یا دانشگاه بگوید كه 40 یا 50 سال كار كرده و زحمت كشیده و فكر كرده است، این اسلامی حرف زدن و قارونی فكركردن است.

آیت الله جوادی آملی گفت: باید دانشهایی كه یاد گرفتهایم را در راه صحیح به كار ببریم نه در مسیر باطل؛ به عنوان مثال اگر به انرژی هستهای دست یافتهایم باید از این انرژی به صورت صلحآمیز استفاده كنیم نه تخریبی.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: منظور از اسلامیكردن دانشگاهها فقط این نیست كه تعلیم و تعلم در مسیر رضای خدا باشد و هر چه یاد گرفتهایم در مسیر صحیح به كار بریم؛ یا اینكه در دانشگاهها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای كمیل و توسل قرائت شود و كلاسهای دختران و پسران از همدیگر تفكیك شوند؛ این موارد كار حسینیه و مسجد است.

آیتالله جوادی آملی در عین حال احداث نمازخانه و توجه به دعا در دانشگاهها را از كارهای مناسب دانست و خاطرنشان كرد: اگر صرفا این كارها را در دانشگاهها انجام دادیم، دانشجوی مسلمان تربیت كردیم، نه اینكه دانشگاه اسلامی شده باشد.

استاد برجسته حوزه با تاكید بر این نكته كه دانش حرف اول را در دانشگاهها میزند، تصریح كرد: عنصر محوری دانشگاه، علم است؛ اگر علم اسلامی شد، دانشگاه هم اسلامی میشود و دیگر لازم نیست كه به دختران و پسران بگویند كنار هم ننشینند.

مرجع تقلید جهان تشیع گفت: مگر در حوزه توصیه میكنند مردان و زنان كنار هم ننشینند؛ مگر به طلبهها میگویند كه نماز را در اول وقت وحدالامكان جماعت بخوانند.چون علم درحوزه دینی است رهاوردهای فراوانی دارداما اساسیترین و عنصریترین حرف دانشگاه علم و متون درسی است كه اگر این متون اسلامی نشد، سفارشی است.
     
 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:.asriran.com