تالاب میقان گرفتار حریق شد
سعید فرخی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: این حریق در منطقه ای بین کارخانه سولفات سدیم و فرودگاه اراک بوقوع پیوسته است

بخشی از نیزارهای تالاب میقان اراک از نیمه‌های شب گذشته گرفتار حریق شده است

حریق گسترده امروز نیزارهای تالاب میقان را فراگرفت و با توجه به تالابی بودن منطقه امکان اطفای حریق باماشین آتش های نشانی وجود ندارد.

صبح امروز حریق گسترده نیزار‌های تالاب میقان را فرا گرفته و با توجه به تالابی بودن منطقه امکان اطفای حریق با ماشین آتش نشانی وجود ندارد و به احتمال زیاد درخواست اتفای حریق می‌شود.

 معاون پایشو نظارت محیط زیست استان مرکزی درباره این آتش سوزی گفت: صبح نیزارهای تالاب میقان اراک دچار آتش سوزی گسترده شده  که این آتش سوزی به سبب وزش باد، خشک بودن و تراکم نیزار، گستردگی شدیدی پیدا کرده است.

رضا میرزایی تصریح کرد: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی در حال حاضر در محل حضور دارند اما چون محل تالاب باتلاقی است  تردد و نزدیک شدن به آتش و خاموش کردن آن ممکن نیست.

وی بیان کرد: قسمتی از آتش پس از رسیدن به منطقه تالابی به طور طبیعی خاموش شده، اما هنوز آتش سوزی در قسمت‌های دیگر جریان دارد البته هماهنگی لازم انجام شده تا در صورت لزوم هلیکوپتر اطفای حریق به منطقه فرستاده شود و آتش را خاموش کند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: با ارسال دوربین‌های هوایی درصدد ارزیابی حجم حریق هستیم چون هنوز اطلاع دقیقی از حجم آتش سوزی نداریم.

میرزایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر خوشبختانه این آتش به زیستگاه گرندگان مهاجر آسیبی نزده و پرندگان هم از آسیب محلفوظ مانده‌اند این در حالی است که  در منطقه نیزار نیز گونه های زیستی اندکی وجود دارند.

وی اضافه کرد: به دنبال راهی بر ای نزدیک تر شدن به آتش هستیم،تا بتوانیم با استفاده از تجهیزات آتش نشانی، از گسترش آنجلوگیری کنیم.

 

بیش از چهار هکتار از منطقه تالاب میقان گرفتار حریق شد

مدیرکل بحران استانداری مرکزی هم در این رابطه گفت: آتش سوزی در منطقه ای در حدفاصل شرکت معدنی سولفات سدیم و فرودگاه اراک رخ داده و چون در منطقه باتلاقی اتفاق افتاده قابل کنترل نیست.

سعید فرخی بیان کرد: هم اکنون مسئولان و نیروهای امدادی مدیریت بحران، آتش نشانی، منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که در این شرایط تنها راه خاموش کردن آتش، استفاده از هواپیمای اطفای است که در این راستا هم  اقدامات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم منطقه آتش گرفته مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که بیش از چهار هکتار از منطقه گرفتار حریق شده باشد که علت وقوع آن هم در دست بررسی است و به نظرمی‌رسد این حریق در اثر یک نوع بی احتیاطی رخ داده باشد.

 

متاسفانه سطح گستردگی حریق در تالاب میقان بسیار زیاد است

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک هم با اشاره به آتش سوزی تالاب میقان گفت: ساعت 37 دقیقه بامداد شب گذشته با سامانه 125 آتش نشانی تماس گرفته شد، 55 دقیقه بامداد نخستین خودروی مستقر در ایستگاه در محل حادثه اعلام حضور کرد و سه دستگاه خودروی اطفای حریق و یک دستگاه تانکر هم همان شب گذشته به محل اعزام کردیم.

مسعود آقازیارتی تصریح کرد: تا قسمتی که امکان پذیر بود خودروهای آتش نشانی جلو بروند اطفای حریق انجام شد و تا حدود 4 صبح همکاران ما برای اطفای حریق تلاش می کردند اما بیشتر از آن دیگر امکان نبود که خودروهای ما پیش بروند و در نهایت تا صبح در محل مستقر بودند.

وی افزود: با حضور استاندار در محل حادثه هماهنگی‌های لازم انجام شد تا یک فروند هلی‌کوپتر از فرودگاه امام خمینی(ره) به محل اعزام شود، یک لودر بزرگ از شهرداری هماهنگ شد که به محل اعزام شده است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات شهری شهرداری اراک بیان کرد: یک دستگاه بیل زنجیری از شهرداری هماهنگ شده که آوردن به محل و تلاش می شود که یک قسمت را آتش بر کنند تا از گستردگی آتش جلوگیری شود و بتوانیم حریق را کنترل کنیم.

آقازیارتی ادامه داد: متاسفانه سطح گستردگی حریق بسیار زیاد است، وسط تالاب هم هست و با توجه به باتلاقی بودن به هیچ عنوان ماشین آلات نمی توانند اقدامی کنند که ان‌شاالله به یاری خداوند با بیل زنجیری بتوان کاری کرد و قسمتی را آتش بر کنیم.

وی عنوان کرد: هماهنگ شده که بیل زنجیری از شهرداری‌های دیگر هم اعزام شود تا با سه تا چهار بیل زنجیری بتوانیم آتش بر را انجام دهیم.

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اضافه کرد: عامل این آتش سوزی 100 درصد انسانی بوده و طبیعی نبوده است، زمان مهار این آتش اصلا مشخص نیست و چون هر لحظه جهت باد عوض می شود نمی شود پیش بینی کرد.

آقازیارتی افزود: این اتفاق نگرانی خاصی ندارد اما آسیب‌های جدی را به تالاب می‌زند والان تنها بحث دود آن است که چون گسترده بوده ممکن است مشکلاتی را در شهر ایجاد کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com