کوهنوردی ، مفقودی و در نهایت پیدا شدن جسد
پيكر كوهنورد آماتور گيلاني پس از دو روز پيدا شد. به دنبال خبر مفقود شدن يك نفر از اعضاي گروه آماتور كوهنوردي در استان گيلان، پس از دو روز جست‌وجوي نيروهاي هلال احمر در ساعت 3بعدازظهر ديروز (16 آبان ماه)، رييس هلال احمر شهرستان شفت گيلان خبر پيدا شدن جسد فرد مفقودي را به ما داد.

مفقود شدن يك نفر از اعضاي گروه آماتور كوهنوردي در استان گيلان



پنجشنبه 13 آبان ماه سال جاري تصميم گرفتند به سمت كمپ فرهنگيان در منطقه شلمجار در استان رشت بروند. 7 نفر بودند و هر 7 نفرشان اهل رشت. آن روز هوا باراني و هواشناسي هشدارهاي لازم را در اين زمينه داده بود، اما اين هشدارها تاثيري در تصميم اين هفت نفر نداشت. ساعت 11 صبح پنجشنبه راهي كمپ فرهنگيان در شلمجار شدند. كمپي كه به گفته دو نفر از آنها كمپ مجهزي بوده است.

حادثه از جايي رقم مي‌خورد كه وقتي آنها در روز جمعه، يك روز بعد از صعودشان در حالي كه از قله برمي‌گشتند اسير رودخانه و سيلاب شدند. رودخانه خروشان و بي‌رحم شده بود كه ناگهان اسماعيل جاويدي، تصميم مي‌گيرد به تنهايي از آن عبور كند. عبور از پل چوبي روي رودخانه سرنوشت تلخي را براي اين كوهنورد آماتور رقم مي‌زند و او از بالاي پل به داخل رودخاه سقوط مي‌كند و با شتاب آب مفقود مي‌شود. سعيد منجي آزاد، رييس هلال احمر شفت استان گيلان، در اين خصوص عنوان كردهواشناسي در تاريخ 13 آبان هشدارهايي در مورد وضعيت آب و هواي منطقه داده بود.

با گذشت دو روز از اين حادثه دختر اسماعيل جاويدي، فرد مفقود شده‌اي كه غرق شد و دو نفر از اعضاي همان گروه كوهنوردي به همراه رييس هلال احمر استان در مورد روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويند.

روز حادثه؛ جمعه 14 آبان ماه

ا.اشكان پور 60 سال را رد كرده است، بازنشسته علوم پزشكي است و روز حادثه را اين گونه شرح مي‌دهد: «قرار بود يك شب كمپ فرهنگيان باشيم و برگرديم؛ اما در موقع برگشت بايد از روي پلي چوبي كه روي رودخانه بود گذر مي‌كرديم. آب رودخانه خروشان بود و شدت گرفته بود. اسماعيل تصميم گرفت از روي پل به تنهايي عبور كند. از ما خداحافظي كرد كه رد شود ناگهان با كوله و وسايلش به داخل رودخانه افتاد. آب با شتاب در جريان بود و او را با خودش برد.»

يكي ديگر از اعضاي اين گروه كوهنوردي سعيد باقرسليمي است. عضو هيات علمي دانشگاه آزاد رشت در رشته مديريت كه نزديك 43 سال دارد. سليمي واقعه را اين‌طور تشريح مي‌كند: «ساعت 11 صبح از رشت به سمت كمپ فرهنگيان حركت كرديم. منطقه‌اي در نزديكي شلمجار حوالي روستاي خرم كش شفت. يك شب در همان منطقه مانديم و روز جمعه ساعت 11 و 30 دقيقه صبح به سمت پايين در حركت بوديم. در موقع برگشت از رودخانه همان جا گير كرديم. خب شدت جريان آب رودخانه به قدري بود كه مجبور شديم از گروه‌هاي امدادرساني كمك بگيريم. اما اسماعيل جاويدي براي برگشت عجله داشت. من حتي متوجه رفتن او نشدم. يك لحظه برگشتم و ديدم داخل رودخانه افتاده است. رودخانه عمق زيادي نداشت، اما شدت جريان آن بسيار زياد بود.» ارمغان تنها فرزند اسماعيل جاويدي است. 35 سال دارد.

او يك ساعت قبل از اعلام پيدا شدن جسد پدرش عنوان مي‌كند: «حال من و مادرم خوب نيست. خب ماشين پدرم در حياط است و وسايلش در خانه. تا نگاه مي‌كنيم، دل‌مان مي‌ريزد. هنوز هلال احمر در جست‌وجوي پيدا كردن پدرم هستند.» ارمغان از شغل و سن پدرش و همچنين روز حادثه صحبت مي‌كند: «نزديك 70 سال داشت و بازنشسته آموزش و پرورش بود. معلم بود. هميشه با همين گروه كه از دوستانش بودند به مناطق كوهي مي‌رفتند. با دوستانش در گروهي از دو ميداني شفت آشنا شده بود.

جمعه ساعت 5 عصر يكي از دوستانش كه در همان گروه بود به ما زنگ زد و گفت؛ همچين اتفاقي افتاده است. ما هم سريع با نيروهاي هلال احمر تماس گرفتيم. تا شب آن منطقه را گشتند، اما خبري از پيدا كردن پدرم نداشتند. هنوز هم نيروهاي هلال احمر اعلام كردند در حال جست‌وجو هستند. (ساعت 1 بعداز ظهر روز يكشنبه 16 آبان ماه؛ اين مصاحبه انجام شد. اين در حالي است كه نزديك 2ساعت پس از مكالمه با دختر اسماعيل جاويدي، رييس هلال احمر منطقه شفت، خبر پيدا شدن جسد او را اطلاع داد.)

پيدا شدن جسد يكي از آن 7 كوهنورد

سعيد منجي آزاد رييس هلال احمر شفت، اين صحبت‌ها را يك ساعت قبل از خبر پيدا شدن جسد اسماعيل جاويدي به «اعتماد» مي‌گويد: «ساعت 4 بعداز ظهر روز جمعه 14 آبان پسر حسين مهجور با من تماس گرفت و اطلاع داد پدرش كه يكي از اعضاي همين گروه كوهنوردي بوده است در منطقه شلمجار گرفتار حادثه شدند و رودخانه با شدت زيادي كه در حال جريان است مانع بازگشت آنها به رشت شده است. همان موقع سه گروه امدادرساني به آن منطقه اعزام كرديم. هم از شفت و هم از فومن در استان گيلان. دو گروه از امدادرسانان براي كمك به آن 6 نفر و يك گروه براي جست‌وجو فرد مفقود شده. آن 6 نفر را به رشت برگردانديم و جست‌وجوها براي پيدا كردن فرد مفقودي ادامه داشت. هواشناسي استان گيلان هم هشدارهاي لازم را در خصوص بارندگي در آن منطقه داده بود، اما خب متاسفانه اين گروه به هشدارهاي لازم در خصوص آب و هوا اعتنايي نكرده بودند.»

(پس از پيگيري‌هاي ما؛ منجي آزاد رييس هلال احمر شفت، خبر مرگ اسماعيل جاويدي را اطلاع داد.) روز شنبه (15 آبان ماه)؛ مديرعامل جمعيت هلال احمر گيلان با اشاره به پيدا شدن شش نفر از اعضاي گروه كوهنوردي گم شده در ارتفاعات شفت گفته بود: «جست‌وجوها براي پيدا كردن نفر هفتم ادامه دارد.»

سياوش غلامي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به گزارش گم شدن يك تيم كوهنوردي در منطقه شلمجار حوالي روستاي خرم كش شفت در روز گذشته، عنوان كرده بود: «بلافاصله پس از دريافت گزارش، عوامل امدادي جمعيت هلال احمر از شعب شفت و فومن به همراه هيات كوهنوردي فومن با دو دستگاه خودروي خودروي كمك‌دار به منطقه مذكور اعزام شدند.»

غلامي با اشاره به نجات شش نفر از اعضاي گروه كوهنوردي، بيان كرده بود: «پس از يك شبانه روز عمليات جست‌وجو شش نفر از اعضاي گروه هفت نفره كوهنوردي توسط نيروي‌هاي امدادي هلال احمر پيدا و به منطقه امن انتقال داده شدند.»

مديرعامل جمعيت هلال احمر گيلان با بيان اينكه تلاش براي پيدا كردن تنها فرد گمشده اين گروه كوهنوردي ادامه دارد در ادامه به اين اشاره كرده بود: «در راستاي ادامه فرآيند عمليات جست‌وجو براي پيدا كردن فرد مورد نظر، روز جاري يك تيم از هلال احمر فومن و نيز مركز استان به محل وقوع حادثه اعزام شدند، همچنين تلاش براي پيدا كردن فرد مذكور ادامه دارد.» با انتشار خبر حادثه براي اعضاي كوهنوردي در شفت گيلان، روز يكشنبه 16 آبان ماه جسد اسماعيل جاويدي پس از 40 ساعت جست‌وجوي نيروهاي هلال احمر در ساعت 3 بعداز ظهر در منطقه «اونه رودبار» در ارتفاعات سياه مزگي پيدا شد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد