مراقب کلاهبرداران شادی باشید!
مدیر فنی شبکه دانش آموزی شاد گفت: ۲۶ صدم درصد از فعالیت‌هایی که در شاد اتفاق می‌افتد، فعالیت هایی از نوع کلاهبرداری است، البته این فعالیت‌ها همیشه کلاهبرداری هم نیست و برخی اوقات فعالیت های مربوط به ارسال محتوای مستهجن و غیراخلاقی را هم شامل می‌شود

کلاهبرداری در شبکه شاد

«علی کاظم زاده» مدیر فنی «شبکه دانش آموزی شاد» در خصوص حفظ امنیت داده‌های دانش‌آموزان در این شبکه توضیح داد: ما به عنوان متولی اپلیکیشنی که در حوزه کودکان و نوجوانان در این زیست بوم فعالیت می‌کند، باید ارتباطات خودمان را با تمام نهادهایی که در این حوزه کار می‌کنند تقویت کنیم و ارتباطی به روز داشته باشیم، از این جهت با پلیس فتا همکاری‌هایی در حوزه پیشگیری، کشف جرائم و استعلامات داریم.

کاظم‌زاده با اشاره به پویش کودکان سایبری که سال گذشته با همکاری پلیس فتا در شاد برگزار شد، بیان کرد: این پویش با همکاری پلیس فتا یک میلیون کاربر را هدف قرار داده بود و این یک میلیون کاربر در شاد تعامل خوبی با پلیس داشتند. پویشی برای هفته کودکان سایبری هم داریم که در همین دی ماه برگزار می‌شود و هدفش ارتقای سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان است تا آگاهی کافی در خصوص جرائم اینترنتی و بحث‌های کلاهبردای و هک شدن در اینترنت به دست آورند.

مدیر فنی شبکه شاد افزود: پلیس فتا برحسب وظیفه ذاتی خودش همیشه دغدغه‌هایی را مطرح و پیگیری می‌کند که ما نیز تلاش کردیم در شاد این موضوعات را به حداقل برسانیم. امروز این اتفاق افتاده و با آموزش‌های مکرر و اطلاع‌رسانی از سمت شاد و پلیس فتا، شاهدیم که کلاهبرداری‌ها به حداقل رسیده است.

اوبا اشاره به افزایش ابعاد امنیتی اطلاعات کاربران در شاد، تاکید کرد: ورود مدیران به شبکه شاد دیگر از طریق کد پیامکی صورت نمی‌گیرد تا کلاهبرداری‌ها به حداقل ممکن برسد. مدیران باید در سامانه یکپارچه دانش آموزی کد خود را دریافت کنند و از این طریق به شبکه شاد ورود پیدا کنند و این اقدام باعث شد کلاهبرداری‌هایی که از مدیران انجام می‌شد نیز به حداقل برسد.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه در مورد زیرساخت و امنیت شاد می‌توانند مدعی باشند، ادامه داد: ما یکی از اپلیکیشن‌هایی هستیم که بیشترین محافظت را از کاربران خود به عمل می‌آوریم که این دقت نظر به دو دلیلِ حجم کاربران شاد و حساسیت آموزش و پرورش نسبت به کاربران خود در این اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

کاظم زاده یادآور شد: تلاش می‌کنیم اطلاعات کاربران ما جایی درز پیدا نکند. برخی موارد کلاهبرداری که در شاد اتفاق می‌افتد، به طور مثال در مواردی کلاهبرداران از افراد می‌خواستند، رمز ورودشان به شاد را در اختیار آن‌ها قرار بدهند و آن‌ها نیز بدون توجه به اینکه رمز را به چه کسی می‌دهند، با در اختیار قرار دادن رمز خود به دیگری در واقع حساب کاربری‌شان هایجک می‌شود و کلاهبرداران وارد اکانت می‌شوند. البته مشابه این کلاهبرداری‌ها را ما در همه اپلیکیشن‌ها داریم؛ تلگرام، اینستاگرام، پیام رسان‌های داخلی هر کدام به مراتب گزارشاتی در خصوص چنین کلاهبرداری‌هایی داشته‌اند و برای این مشکل نیز هیچ راه حلی جز اطلاع‌رسانی و آموزش به کاربران وجود ندارد. همکاری رسانه‌ها برای آگاهی بخشی به کاربران و به صفر رساندن کلاهبرداری ها، تنها نقطه امید ماست.

او خاطرنشان کرد: از نظر فنی نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران شاد تقریبا غیرممکن است و کاربران اگر خودشان نیز دقت کافی داشته باشند، خیلی از پرونده‌های مجرمانه، کلاهبرداری، فیشینگ و هایجک اطلاعات و…به صفر می‌رسد. ما یک سامانه پایش محتوا داریم که به صورت ماشینی گروه‌ها و کانال‌ها را در شاد بررسی می‌کند و محتواهای مجرمانه از جمله محتواهای مستهجن و غیراخلاقی را پایش می‌کند و این موارد حذف و فیلتر می‌شوند و تا امروز هم براساس گزارش‌هایی که داریم بسیار موفق عمل کرده است.

معاون فنی شاد اضافه کرد: شاید حجم خبرهایی که در خصوص کلاهبرداری در شاد منتشر می‌شود، کاربران را به این اشتباه بیندازد که شاد ناامن است و کلاهبرداری زیاد در آن اتفاق می‌افتد، در صورتی که براساس آمارهایی که ما داریم حتی براساس مواردی که آموزش و پرورش به صورت روزانه و مستمر به آن رسیدگی و پایش می‌کند و موارد نفوذ به حساب کاربری افراد و کلاهبرداری را پایش می‌کند، این موارد در حد چند صدم درصد از کاربران روزانه شاد هستند یعنی آماری که داریم ۲۶ صدم درصد از فعالیت‌هایی که در شاد اتفاق می‌افتد، فعالیت هایی از نوع کلاهبرداری است، البته این فعالیت‌ها همیشه کلاهبرداری هم نیست و برخی اوقات فعالیت های مربوط به ارسال محتوای مستهجن و غیراخلاقی را هم شامل می‌شود.

او در ادامه درخصوص نسخه جدید شاد و امکان جدید آموزشی آن نیز توضیح داد: در این نسخه امکانات سیستم مدیریت آموزش را اضافه کرده‌ایم و تکلیف دهی، حضور و غیاب، آزمون تستی و تشریحی، دفتر معلم برای ارزیابی مستمر دانش آموزان و…به شاد اضافه شده است و مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارد و تا آخر سال در دسترس همه کاربران شاد قرار می‌گیرد و برای بهره مندی از این ویژگی‌های جدید کاربران باید نسخه جدید شاد را نصب کنند.

کاظم زاده در مورد استفاده از شاد بوم که فقط توسط اینترنت همراه اول امکان استفاده دارد، عنوان کرد: شادبوم بخشی از شاد است که مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در شاد ایجاد شده است و در این بخش شرکت‌های دولتی و خصوصی که می‌خواهند محتواهای خود را به فروش برسانند، از این بستر استفاده می‌کنند. وقتی از فروش خدمت و محصول صحبت می‌کنیم یعنی مربوط به بخش غیررایگان شاد است. فاز اول شادبوم براساس در آمدزایی از ترافیک بالا آمده است یعنی ترافیک کاربر به صورت تمام بها استفاده می‌شود و سهم تولید کننده محتوا از ترافیک محاسبه و به تولید کننده ارائه می‌شود تا امروز بیش از ۱۰۰ شرکت برای حضور در شادبوم اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرفنی شاد خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ شرکت محتواهای خود را در شادبوم عرضه کرده‌اند و دانش آموزان می‌توانند به این بخش‌ها دسترسی داشته باشند و از محتواهای آموزشی و کمک آموزشی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند بهره ببرد. منتها باید اپراتور هزینه را به ما برگرداند تا ما هم بتوانیم این هزینه را با تولید کننده محتوا تقسیم کنیم. در این بین اپراتور همراه اول این کار را قبول کرد تا هزینه را به شاد برگرداند تا ما هم بتوانیم به تولید کننده محتوا مبلغ را پرداخت کنیم، ولی ایرانسل علی رغم نامه نگاری‌هایی که از سمت آموزش و پرورش صورت گرفت و جلساتی که با مسئولان ایرانسل برگزار شد این قرارداد را امضا نکرد و این امکان را به وجود نیاورد و نمی‌دانیم مشکل از کدام بخش است که ایرانسل امضای چنین قراردادی را نمی‌پذیرد. به همین خاطر نصف کاربران ما نمی‌توانند از خدمات شادبوم استفاده کنند، چرا که از بین دو اپراتوری که بیشترین کاربر را روی شاد دارند یعنی اینترنت ایرانسل و همراه اول فقط همراه اول برای این امر با ما همکاری کرده است.

کاظم زاده با اشاره به اینکه بیشترین کاربران شاد از اینترنت همراه اول استفاده می‌کنند، عنوان کرد: یک بخش عظیمی از کاربران ما از اینترنت همراه اول استفاده می‌کنند و حجم کمتری از کاربران ما با سایر اپراتورها وارد شاد می‌شوند. طبیعی است که وقتی می‌خواهیم سرویس جدیدی را که مبتنی بر ترافیک درآمدزایی می‌کند را معرفی کنیم، سراغ اپراتوری برویم که بزرگترین حجم مخاطبان ما را دارند. اگر ایرانسل را هم به عنوان اپراتوری که درآمدش را با تولید کنندگان محتوا در شادبوم به اشتراک می‌گذارد به این بخش اضافه کنیم، با سایر اپراتورها هم این مشکل را برطرف خواهیم کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir