هدفمندی یارانه ها
در حالی که کمتر از 6 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، این همه اصرار برای اجرای عجولانه فاز دوم هدفمندی چه معنایی دارد؟!


 اکثریت قابل ملاحظه مردم بر آنند که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، اوضاع اقتصادی شان بدتر شده است. با این حال ، دولت و مشخصاً شخص محمود احمدی نژاد اصرار دارد که مرحله دوم طرح نیز اجرایی شود! و این ، همان نقطه نگران کننده ای است که مردم و کارشناسان اقتصادی را بر آشفته است:

1- دولت در حالی از برنامه خود برای اجرای طرح دوم هدفمندی دم می زند که با گذشت حدود 40 روز از موعد قانونی ، بودجه سال آینده کل کشور را تهیه و لایحه آن را به مجلس ارائه نکرده است تا حدیث مفصل خوانده شود از این مجمل ، چه آن که اگر دولت احمدی نژاد برنامه داشت ، باید تا کنون لااقل لایحه بودجه را آماده می کرد تا مانند سال های گذشته ، این لایحه با تأخیر به مجلس نرود و کل سیستم مالی و اداری کشور را مخدوش ننماید.

2- طرح هدفمندی ، اگر چه ممکن است در برخی مناطق "بسیار محروم و پرجمعیت" ، قدرت خرید را به طور مقطعی و در میان برخی افراد بالا برده باشد ، ولی نحوه اجرای آن ، در مجموع باعث شده است تولید در کشور آسیب ببیند ، نقدینگی بالا رود ، تورم افزایش یابد ،از توان خرید مردم روز به روز کاسته شود و در مجموع نارضایتی عمومی افزایش یابد به گونه ای که این ، یک جمله روتین در جامعه شده است: 45 تومان ها را پس بگیرید و قیمت ها را به "قبل" برگردانید!

جالب این که در این "قبل" نیز اوضاع خوب نبود و مردم از گرانی ، گلایه ها داشتند ولی قیمت های روز افزون کنونی آنقدر کمرشکن شده اند که مردم ، آرزوی همان "قبل" نامساعد را می کنند!
این در حالی است که تصویری که احمدی نژاد از یارانه های نقدی تصویر کرده بود ، ایده آلی بود که خیلی ها باورش کرده بودند ؛ آنجا که رئیس جمهور در آغاز اجرای طرح و در ان برنامه زنده تلویزیونی ، مردم را از خرید پرده و کالای اضافی برای خانه هایشان با پول یارانه ها برحذر می داشت و آنان را تشویق به پس انداز یارانه ها می کرد! و امروز مردم می پرسند: 45500 تومان دادید و بیش از این ستاندید ، چه چیزی را قرار بود پس انداز کنیم؟! چه فکر می کردیم و چه شد؟!

3- میزان نقدینگی در کشور در حال حاضر به 424 هزار میلیارد تومان رسیده است. کسانی که با الفبای اقتصاد آشنا هستند ، معنای فاجعه باز این عدد و نقش ویرانگر آن در اقتصاد کنونی ایران را خوب می فهمند و درک می کنند که از رهگذر این عدد ، چه بسیار از ایرانیان کار و شغل خود را از داده اند ، چقدرشان به زیر خط فقر رفته اند ، چقدر بر تورم و قیمت ها افزوده شده و ... .

اما نکته کلیدی اینجاست که حدود نیمی از این نقدینگی فقط در دو سال اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بر جامعه تحمیل شده است. به بیان گویاتر ، از اول تاریخ ایران تا قبل از اجرای طرح هدفمندی ، هر چقدر نقدینگی ایجاد شده ، در این دو سال ، تقریباً به همان میزان افزایش نقدینگی داشته ایم!
حال با اجرای فاز دوم هدفمندی ، قرار است چه سیل ویرانگری از نقدینگی در کشور جاری شود ، بماند!

4- عوام الناس ، ممکن است به وعده 5 برابر شدن یارانه ها دل خوش کنند و جدول ضرب را به کار گیرند که ما که هشت نفریم فلان قدر گیرمان می آید!
اما گذشته از خسارت های عظیمی که فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر  اقتصاد ملی تحمیل خواهد کرد ، دریافت کنندگان یارانه هم از افزایش قیمت ها ، شگفت زده خواهند شد.
به سخنان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره توجه کنید: در فاز دوم هدفمندی ، قیمت بنزین بر مبنای 95 درصد فوب خلیج فارس است(قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس نیز یک دلار است) در داخل نیز هر دلار باید برنرخ مبادله ای (فعلا حدود 2500 تومان) محاسبه شود و علاوه بر این 2500 تومان، 30 درصد هم عوارض و مالیات به آن تعلق گیرد. حال خودتان حساب کنید که با طرح دولت، قیمت بنزین بر مبنای 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس چقدر می شود؟ (حدود 3 هزار تومان)  . همچنین  بر اساس این طرح، هر متر مکعب گاز نیز به قیمت 40 سنت به مردم فروخته خواهد شد که معادل 1000 تومان خواهد بود. (14 برابر متوسط قیمت کنونی!)

همچنین نائب رئیس مجلس نیز درباره پیامدهای فاز دوم به روش احمدی نژاد می گوید: در صورتی که آنچه رئیس جمهور می گوید اجرایی شود قیمت نان سنگک به 15 هزار تومان می رسد و چیزی به نام تولید و کشاورزی باقی نمی ماند.

نان ، گاز و بنزین ، تنها سه مثال هستند و بقیه کالاها و خدمات نیز نظیر این ها ، جهش رعب انگیزی خواهند داشت که 10 برابر شدن یارانه ها نیز کمکی به حال مردم نخواهد کرد.

حال باید دولتی ها و شخص احمدی نژاد به مردم توضیح دهند که چرا به جای آن که مرهم درد مردم باشند ، می خواهند نمک بر زخم اقتصاد خانواده ها بپاشند؟! این است جواب مردم؟!

5- کمتر از 6 ماه دیگر در این کشور انتخابات برگزار می شود و بعد از آن ، دولت جدید بر سر کار می آید. عقلانی نیست که دولت ، کاری کند که آثار آن ، ناگزیر بر دولت بعدی تحمیل شود ، دولتی که شاید با شعار و برنامه دیگری به غیر از اجرای فاز دوم هدفمندی به صحنه بیاید.

عقل و انصاف حکم می کند که دولت دهم ، اگر حسن نیت دارد ، این چند ماه را نیز صبر کند؛ اگر از مجموعه احمدی نژاد کسی با شعار اجرای فاز دوم ، بر مسند ریاست جمهوری نشست ، این طرح را اجرا نماید و اگر فرد دیگری رئیس جمهور شد ، بگذارند بر اساس برنامه های دولتش جرکت نماید و الا مجبور خواهد بود 4 سال و شاید هم 8 سال بعدی را صرف رفع و رجوع کردن اقدامات عجولانه دولت کنونی نماید.

افزایش مقطعی پرداختی ها به کارمندان دولت ، دادن سهام عدالت و توزیع سیب زمینی ، اقداماتی بودند که در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری در میان بخشی از مردم کارگر واقع شدند و این تجربه ، شائبه انتخاباتی بودن 5 برابر شدن یارانه نقدی در آستانه انتخابات را به شدت تقویت می کند ، مخصوصاً در وضعیتی که دولت در دادن حقوق و مزایا و اضافه کاری کارمندانش مانده است.

هر چند که مجلس شورای اسلامی تا کنون نتوانسته است آن گونه که باید و شاید حامی حقوق مردم باشد ولی باز هم چاره ای جز امید بستن به نمایندگان نیست تا مگر با منتفی کردن اجرای فاز دوم هدفمندی توسط احمدی نژاد ، نقطه مثبت و البته پررنگی را در کارنامه شان ثبت کنند و ملتی را از نگرانی برهانند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: asriran.com


مطالب داغ سایر بخشها:
میزان افزایش حقوق سربازان در سال 92
نقش ناتو پس از سال 2014 در افغانستان بسیار محدود خواهد بود
پیشنهاد مجلس برای اجرای مرحله دوم هدفمندی در تابستان
شمارش معکوس برای اعدام قاتل مادربزرگ
واکنش بان کی مون نسبت به نشست سه جانبه ژنو