طرح استخدامی دولت
براساس طرح مهرآفرین رئیس جمهور در راستای تمرکز زدایی و حل سریع موانع تبدیل وضعیت نیروهای انسانی در استان‌ها اختیاراتی را به استانداران تفویض کرده است.


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران هیات وزیران در جلسه مورخ 29/9/1391 بنا به پیشنهاد و تایید رئیس جمهور، وزراء و معاونین رئیس جمهور به استناد اصول 126 و127 و 138 قانون اساسی و به استناد مواد 181 و186 و بند 5 ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند 112 قانون بودجه سال 1391 کل کشور "طرح مهر آفرین" را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونین توسعه مدیریت ومنابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیت‌های اصل 126 قانون اساسی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس جمهور و هیات وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظفند با رعایت و به شرح پیوست که به مهر دفتر هیات دولت تایید شده و جزء لاینفک این تصویب نامه است و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تایید، صدور مجوز صدور و اعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیه‌های صادره قبلی از سوی مقامات نسبت به همه موارد مندرج در شرح پیوست که به مهر هیات دولت تایید شده است، از جمله نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و بکار گیری و جذب و استخدام افراد اقدام و شماره مستخدم را نیز اختصاص دهند.

این مصوبه با امضاء محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و وزارت کشور ابلاغ شده است.

نظر قانون در رابطه با مصوبات دولت

اما برطبق اصل 138 قانون اساسی تصویب نامه‌ها و آیین نامه‌های هیأت دولت ضمن ابلاغ برای اجراء باید به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد تا در صورتی که آنها برخلاف قوانین باشد با ذکر دلیل، برای تجدیدنظر به هیأت وزیران بفرستد و بنابراین اصل چنانچه تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد مجلس قرار گیرد، پس از اعلام ایراد به هیات وزیران، ظرف مدت مقرر در قانون نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدام شود و پس از اتمام مدت مذکور برحسب مورد تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد، ملغی الاثر خواهد بود.

باور كنید طرح استخدامی دولت همان درخواست‌های شما نمایندگان است

اما "مظفر الوندی" مشاور وزیر دادگستری با اشاره به مخالفت نمایندگان با طرح "مهرآفرین" به باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: این مصوبه به هیچ وجه خلاف قانون نیست.

وی ادامه داد: تذكرات نمایندگان مجلس به دولتی‌ها و نیز بخش مهم و عمده نطق‌های قبل از دستور آنان در مجلس، اشاره به نرخ بیكاری و مشكل اشتغال است و جای تعجب است، حال كه دولت مهرورز در اقدامی بی‌سابقه و در روان‌ترین روش استخدام، اقدام كرده است‌ چرا داد وا عجبا سر داده و سراسیمه در‌صدد لغو این مصوبه گره‌گشا هستند.

مشاور وزیر دادگستری تصریح كرد: شاه بیت این مصوبه همان تفویض اختیار، توزیع عدالت استخدامی در سطح كشور، برداشتن موانع پیچیده اداری كه حاصلی جز رانت و سوء استفاده نداشت، است كه در این مصوبه مستند به قوانین بالادستی، به مدیران مرتبط اختیاراتی داده شده هرچند در بند آخر مصوبه صریحا اعلام شده كه این تصویب‌نامه رافع اختیارات رئیس‌جمهور‌ و معاونین وی و وزرا و بالاترین مقام‌های دستگاه‌های اجرایی است.

الوندی با بیان اینكه اجرای این مصوبه به معنای لغو نظارت دولت نیست، گفت: نظارت دولت در این مصوبه نفی نشده و در همه مراحل استخدامی نظارت داشته و آن را در سامانه مخصوص به ثبت می‌رساند.

وی افزود: "طرح مهر آفرین" برای كنترل تمام اقدامات ناشی از مصوبه، ایجاد سامانه الكترونیكی بسیار قوی پیش‌بینی شده كه تمام حركات و اقدامات مدیران اجرایی در استان‌ها را بدون دخالت فیزیكی كنترل می‌كند و علاوه بر آن برخی اختیارات مهم حاصل از این مصوبه در اختیار وزرای كشور و دادگستری گذاشته شده كه این كار هم دارای حكمتی قابل تقدیر است.

این مقام مسئول تصریح كرد: به نمایندگان توصیه می‌شود به دقت این مصوبه و ضمایم آنرا مطالعه كنند و باور كنید بخش زیادی از این مجموعه همان درخواست‌ها و مطالبات شما در طول سال‌ها نمایندگی است.

مشاور وزیر دادگستری در پایان خاطرنشان كرد: اگر مجلس با اجرای این طرح دولت فرصت دارد به اصلاح این طرح پرداخته چرا كه این طرح فرصت بسیار مناسب برای اشتغال جوانان است.

سرانجام مهر آفرین چه شد؟

همچنین "انبارلوئی" عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: این تصویب نامه در هیات تطبیق بررسی شده و بنا بر نظر رئیس مجلس شورای اسلامی این طرح ملغی اثر خواهد بود.

به گزارش روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به احمدی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران نوشت: بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت وزیران به شماره 176441/ت48702هـ مورخ 20/9/1391، موضوع: «طرح مهرآفرین و شرح پیوست منضم به آن»، متعاقب بررسی‌ها ی انجام گرفته در «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(85) و یکصد و سی و هشتم(138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(10) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌شود، بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

اجرای طرح مهر آفرین لغو نشده و لازم الاجراست/ایرادات قانونی رفع و در انتظار تصویب مجلس است

با وجود طرح مباحث مختلف در مورد طرح مهرآفرین هاجر نیك صفت معاون معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری گفت:  ابلاغیه‌ای مبنی بر لغو طرح مهر آفرین به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ارائه نشده است و بر اساس قانون تا زمانی که مصوبه‌ای، بند یا تمام مواد آن از سوی مجلس لغو نشود لازم الاجرا است و اجرای آن متوقف نمی‌شود.

نیک صفت به اصل 138 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: دولت موظف است در بازه زمانی ایراداتی که مجلس شورای اسلامی به مصوبات دولت اعلام می‌کند را رفع و موافقت مجلس را جذب كند، در حال حاضر ایرادات به این طرح اصلاح شده و باید به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.

براساس این گزارش؛ طرح مهرآفرین تاكنون به نتایج قابل توجهی دست پیدا نكرده و حال باید دید این طرح در ماه‌های پایانی عمر دولت به تایید مجلس می‌رسد یا اینكه دولت بدون تایید مجلس آن را به مرحله اجرا در می‌آورد؟!


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
کنایه کامران نجف زاده به مدیری
توزیع میوه شب عید به‌صورت بسته‌بندی/ اتمام ذخیره‌سازی 100هزار تن سیب و پرتقال
مرزبانی: جلوگیری از ورود 7 گروه تروریستی به کشور در 10 ماه گذشته
توقیف خودرویی باخلاف 6میلیون تومانی
16 ابزار جراحی در شكم بيمار!