مذاکرات هسته‌ای
هنوز معلوم نیست در میان این همه کشور چرا قزاقستان به عنوان مکان برگزاری مذاکرات انتخاب شده است هر چند که شاید دلیل آن بی طرفی قراقستان نسبت به مسائل روی داده در خاورمیانه است.


به گزارش بی باک،‌ شفاف نیوز در ادامه نوشت: هنوز از یادها نرفته است که آخرین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در 30 خردادماه در مسکو برگزار شد. مذاکراتی که در ان از لبخند مذاکره‌کنندگان که در استانبول دیده شد خبری نبود و بعد از آن قرار شد این مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه دار شود.

ماجرا اما از این قرار بود که در آخرین دور مذاکرات بود که هر یک از طرفین بسته‌های پیشنهادی را ارایه کرده و تاکید داشتند که این بسته‌ها باید محور مذاکرات قرار گیرد و همین امر منجر شد که برخی این دور از مذاکرات را بدون نتیجه عنوان کنند.

طرفین توافق کردند که برای درک فهمی تازه از درخواست‌های یکدیگر بسته‌های پیشنهادی در نشست کارشناسان، سپس نشست معاونان و بعد در نشست سرپرستان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و1+5 یعنی سعید جلیلی و کاترین اشتون بررسی کنند.

در حالی که طی ماه‌های گذشته اخبار منتشره از محتوای نشست‌های مذکور کلی و غالبا با ابراز امیدواری‌هایی نسبت به آینده بهتر همراه بود، اما تحریم‌های پی در پی در فاصله مذاکرات و تغییرات دائمی زمان و مکان این مذاکرات ابهاماتی را درباره آینده آن ایجاد کرد و این درحالی بود که اکثر کارشناسان اعتقاد دارند، تاخیر در مذاکرات یقینا نمی‌تواند برگ برنده‌ای برای پیشبرد اهداف باشد چراکه تاکتیک خرید زمان، آن اعتبار گذشته را ندارد و باید برای بهبود شرایط برنامه‌ریزی کرد.

زمانی مسکو، استانبول و بغداد به عنوان همسایه‌های تهران، پیشنهاد می‌دادند که میزبان مذاکرات ایران با 1+5 باشند اما این روزها دامنه میزبانان مرزهای آسیا را در نوردیده و به اروپا و آفریقا هم رسیده است . در دو هفته گذشته بود که قاهره پیشنهاد میزبانی مذاکرات را مطرح کرد و بعد از آن قزاقستان، ترکیه، سوئد و سوییس برای میزبانی اعلام آمادگی کرده‌اند. و در نهایت خبر رسید که بعد از این همه کش و قوس ، این میزبانی در فصل سرمای زمستان به کشور قزاقستان رسیده است!

این در حالی است که با توجه به روابط میان ایران و مصر و با توجه به مواضع مصر در قبال سوریه ، حضور در قاهره می‌توانست با توجه به مواضع مصر و نیز تغییراتی که در مواضع آمریکایی‌ها مبنی بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه ایجاد شده، فرصت مناسبی باشد که جمهوری اسلامی ایران نقش مهم خود در این مساله ایفا کند.

گفتنی است، اخیراً روابط قزاقستان و ایران رو به پیشرفت بوده است و همواره از بالا بردن مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان صحبت می‌شود. قزاقستان قصد پیشرفت اقتصادی در سایه همگرایی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد. علاوه بر موضوعات اقتصادی در زمینه روابط مدنی نیز توافقاتی میان دو کشور صورت گرفته است. از سویی کارشناسان بر این باورند که با روی کار آمدن پوتین در روسیه به نحوی، استراتژی وی در کنار آمدن با اسلام و گسترش روابط اقتصادی با ایران و کشورهای اوراسیای مرکزی همراه خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱ قزاقستان را به رسمیت شناخت. هرچند دو کشور از همان ابتدای استقلال قزاقستان تعاملات پراکندة اقتصادی خود را آغاز کردند، اما برگزاری نمایشگاه کالاهای مصرفی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در سال ۱۹۹۲ نقطه آغازی بر شناسایی زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: bibaknews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
توقف بارش‌ها و شروع آلودگی هوا در پایتخت
بازی جاه طلبانه ترکیه با شانگهای و اتحادیه اروپا
مدت سربازی هم تحت شرایطی در سوابق بیمه‌ای فرد لحاظ می‌شود
محاکمه یکی از مدیران عامل سابق ایران خودرو به اتهام قتل غیر عمد
نتانیاهو بار دیگر از عباس خواست پای میز مذاکره بازگردد