محمدجواد لاریجانی
اینجا تنها یک نوار مطرح شده درحالی که در بسیاری از کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.


 در مراسمی که به‌مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد در جمع کارکنان این مرکز، گفت: خدا را شاکرم که نظام جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی رویش‌های خوبی دارد چراکه وقتی امروز به مجلس نگاه می‌کنیم نمایندگان چهره‌های جدیدی هستند اما هیچ از نسل ما کم ندارند بلکه زرنگ‌تر و با انگیزه‌تر هم هستند. وی با بیان اینکه مناقشات مطرح‌شده در مجلس بد نیست، تصریح کرد: اینها نشانه سرزندگی سیستم سیاسی کشور است چراکه در دموکراسی‌های غربی چندین برابر کشور ما از این موضوعات دارند. حال اینجا تنها یک نوار مطرح شده درحالی که در بسیاری از کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است. نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر رئیس‌جمهوری در کشور پس از مدتی می‌خواهد همه را نجات بدهد و کارهای بزرگ بکند، یادآور شد: من می‌گویم که اگر کارهای کوچک را خوب انجام دهیم بهتر از این است که کارهای بزرگ‌تر را بد انجام دهیم که در این میان معیار کارآمدی نیاز است.

مدیریت جهانی اصلا معنایی ندارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه حزب باید مقدم بر رئیس‌جمهور باشد، توضیح داد: باید از احزاب رئیس‌جمهور بیرون بیاید که این پدیده‌ها قابل مطالعه است. وی با بیان اینکه دهه فجر برای مرکز پژوهش‌ها می‌تواند محل یکسری از مطالعات و پژوهش‌های جدید باشد، گفت: پیشرفت مدنی ایران نسبت به کشورهای منطقه بسیار بالاتر است و تجربه انقلاب برای ایران بسیار موفق بوده. وی درباره موضوع مدیریت جهانی افزود: مدیریت جهانی اصطلاح اهل بیت نیست و مدیریت جهانی اصلا معنایی ندارد چراکه جهان در تعارض با عوامل به سوی تعادل می‌رود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: وظیفه امام زمان(عج) مدیریت جهانی نیست بلکه اقامه دین است و چون اسلام جهانشمول است این فراگیری در همه جای عالم می‌شود که این فراتر از مدیریت جهانی است. لاریجانی با بیان اینکه اقامه دین اصل است، یادآور شد: وظیفه عمومی ما این است که برای اقامه دین در زندگی فردی و جمعی تلاش کنیم. وی با بیان اینکه تاسیس حکومت برای اقامه دین از ضروریات است، توضیح داد: امکان ندارد دین بدون تاسیس حکومت اقامه شود که این سه فکر مبنای نظری تجربه‌ای است که ملت ما ۳۴سال در آن وارد شده است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در چنین شرایطی باید درباره ‌ایده حکومت کار شود، گفت: حکومت سه جزء اصلی دارد که جزء اصلی آن مشروعیت سیطره است که در نظام ما بحث ولایت فقیه است یعنی تمام مسئولیت‌ها باید از مسیر ولایت فقیه مشروعیت پیدا کند حتی آنها که انتخاب می‌شوند و مشروعیت تبعیت از منتخب به تایید
ولی فقیه نیاز دارد. وی درباره صحبت یکی از مسئولان که من منتخب ملت هستم و باید حرف من را گوش کنید، افزود: این استدلال درست نیست و صحبت هر شخص را باید در حوزه مسئولیت وی گوش کرد. لاریجانی در بیان رکن دوم حکومت، تصریح کرد: رکن دوم حکومت نحوه استقرار سیطره است که می‌توان در نظام ما دموکراسی و نمایندگان و انتخابات را نام برد و رکن سوم مربوط به کارآمدی نهادهاست. وی ادامه داد: کارآمدی یعنی ما چگونه مسئولیت خود را با ضابطه‌های کارآمدی خوب انجام دهیم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بهتر است در معاونت‌ها یک معاونت مخصوص حکومت باشد، تاکید کرد: بهتر است این معاونت شامل سه بخش باشد که یک بخش نظری آن روی مشروعیت کار کند و آن را عمومی کند چراکه مشروعیت یک قسمت فلسفی و یک قسمت اجتماعی دارد.

مکانیسم‌های نظارت استصوابی هوشمندانه‌تر شود

وی با بیان اینکه یک دپارتمان هم باید در بخش دموکراسی تشکیل شود، توضیح داد: این اصلاحیه قانون انتخابات قانون خوبی بود که روی آن کار شده است و البته خیلی هم کار لازم دارد و آن قسمتی که مربوط به احراز صلاحیت‌هاست نیاز به سازوکاری دارد و می‌توان آن را بهتر کرد و باید بگویم که مرکز پژوهش‌ها باید به طور دائم سنگری برای حفظ دموکراسی در کشور باشد. لاریجانی با بیان اینکه انتخابات ما انتخابات خوبی است، یادآور شد: آنچه مردم می‌خواهند از درون صندوق درمی‌آید اما باید سازوکار آن را بهتر کنیم چراکه ما یک انتخاب خوب می‌خواهیم. معاون بین‌الملل قوه قضائیه در تبیین انتخابات خوب گفت: انتخابات خوب یعنی افراد شایسته خود را در معرض انتخاب قرار دهند و این افراد به خوبی معرفی شوند که در کل باید ساختاری در این زمینه داشته باشیم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه باید کمک کنیم فرهنگ انتخابات عمومی شود، افزود: نظارت بر انتخابات در کل خوب است و باید بهتر شود چراکه به طور مثال اگر در آمریکا کسی به نظام سکولار – لیبرال معتقد نباشد اجازه نمی‌دهند به انتخابات وارد شود اما در انتخابات ما در زمان انتخابات ۱۵۰۰نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنند و شورای نگهبان هم مجبور می‌شود آنها را رد صلاحیت کند. وی ادامه داد: نظارت استصوابی در انتخابات بسیار خوب است اما باید مکانیسم‌های آن را هوشمندانه‌‌تر شود. لاریجانی با بیان اینکه مجلس لنگر دموکراسی در کشور است، تصریح کرد: مجلس لنگر مردم‌سالاری براساس عقلانیت اسلامی است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: armandaily.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
قیمت بلیت نوروزی هواپیما، اتوبوس و قطار افزایش نمی‌یابد
تحول بنیادین سیاست خارجی امریکا در قبال ایران در کوتاه مدت بعید است
چرا شورای امنیت تجاوز تل آویو به دمشق را محکوم نکرد؟
آغاز کدگذاری کارت‌ بنزین خودروها/ نقل و انتقال سهمیه‌های بنزین ممنوع شد
تمام جزییات کنکور ارشد 92: ممنوعیت‌های آزمونی و شخصی‌سازی دفترچه سوالات