نظر اصولگرایان درباره محصولی
پس از معرفی کابینه نهم به مجلس هفتم شورای اسلامی تعدادی از اصولگرایان در کابینه و به طور مشخص صادق محصولی که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی شده بود . نظراتی را در گفتگو با ایسنا ابراز کردند که از نظرتان می گذرد.


الیاس نادران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این كه آیا مجلس از روی مصلحت به وزرای پیشنهادی رأی می‌دهد، گفت: مصلحت همیشه چیز بدی نیست، اما ابعادی دارد كه باید بررسی شود.

 نماینده‌ی تهران در پاسخ به این‌كه آیا به محصولی وزیر پیشنهادی نفت رأی مثبت می‌دهید، گفت: هنوز به جمع‌بندی مثبت نرسیده‌ایم.

نادران در خصوص رأی اعتماد به فرشیدی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: در مورد ایشان گزارش‌هایی هست كه باید بررسی كنیم.

عضو فراكسیون اصولگرایان در پاسخ به این‌كه گفته می‌شود یكی از وزرای معرفی‌شده سهم یكی از نمایندگان شاخص و یكی دیگر نیز سهم یكی دیگر از نمایندگان شاخص مجلس است، گفت: اعتقاد ندارم، چون احمدی‌نژاد با هیچ‌كدام از نماینده‌ها در خصوص این وزراء مشورت نكرد.

نادران در پاسخ به این‌كه آیا به عنوان موافق یا مخالف وزرای پیشنهادی صحبت می‌كنید؟ گفت: الان بحث موافقت و مخالفت نیست. شاید اصلا كار به معرفی نكشد و رییس جمهور (وزرای پیشنهادی را) پس بگیرد.



فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی نفت منفی است

نماینده‌ی تهران گفت: ظاهرا شانس محصولی برای رأی گرفتن از مجلس به شدت پایین آمده است.

محمد خوش‌چهره در جمع خبرنگاران افزود: از سوی بعضی از نمایندگان تلاشی صورت گرفته تا خود رییس جمهور یا معرفی محصولی را پس بگیرد یا خود وزیر منصرف شود؛ و دلایل آن قدر مستند و محكمه‌پسند ارائه می‌شود كه این كار صورت گیرد، ولی از ریز دلایل مخالفت مطلع نیستم.

خوش‌چهره گفت: آنچه كه مهم است وزارت نفت مقدرات اقتصادی و اجتماعی كشور را رقم می‌زند و تنظیم‌كننده تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای است، خط دیپلماسی كشور را تعیین می‌كند، كانون‌های قدرت و ثروت به شدت روی این قلمرو حساسند و بنابراین باید حتما برای مجلس احراز شود كه شخصی كه از ویژگی‌های مدیریتی بالا و نه تنها مدیریت استراتژیك برخوردار باشد، باید ویژگی‌های شخصی مثل ساده‌زیستی را هم داشته باشد وامدار جریانات سیاسی و جناحی نبودن، علم، بصیرت و توانمندی و شجاعت هم باید از ویژگی‌های او باشد كه ظاهرا در بعضی از موارد این صفات با محصولی تطبیق نداشته است كه ساده‌زیستی یكی از آنهاست.

خوش‌چهره در پاسخ به این‌كه آیا اگر مدیر ثروتمندی در دولت بر سر كار آید اشكال دارد؟ گفت: نباید بحث ثروت را به جای این‌كه از موضع رقابت نگاه كنند از موضع حسادت نگاه كنند كه این خیلی حرف بدی است. حسادت در آموزه‌های مذهبی یعنی زوال نعمت دیگران را خواستن، یك نماینده‌ای به ایشان (محصولی) در یكی از جلسات اعتراض می‌كرد كه شما توانسته‌اید در 10 سال بعد از جنگ ثروت جذب كنید كه این به صرف جذب ثروت مهم نیست، و حرف نماینده هم این بود كه من چند میلیون تومان می‌خواستم، نتوانستم به دست آوردم اما شما (محصولی) رقم چند ده برابر و صد برابر به دست آوردید كه این نگاه حسادت به یك نفر است.

عضو فراكسیون اصولگرایان گفت: در اقتصاد گفته می‌شود موتور محركه‌ی رشد و توسعه‌ی یك كشور وجود افراد كارآفرین و خلاق است و نیز بینش در ادبیات اقتصادی به گونه‌ای است كه كسانی كه فرصت‌های اقتصادی را تشخیص می‌دهند دیگران از درك آن عاجزند؛ بنابراین نباید به صرف این كه اگر كسی فعال بوده و توانسته تلاش و ثروت جمع كند، ایراد گرفت.

وی ادامه داد: شائبه‌ی در حال حاضر این است كه این ثروت‌ها (ثروت‌های محصولی) در مسیرهای رانت – روابط است و گرنه اگر كسی كارآفرین باشد و در مسیر صحیح تمام موازنه‌ها را انجام دهد كه اشكالی ندارد.

خوش‌چهره گفت: در حال حاضر در كشور ما اشكال این است كه قله‌های ثروت و دره‌های فقر داریم، قله‌ی ثروتی كه به بهای ایجاد دره‌ها ایجاد شده است، اگر حق اینها ضایع نشود و كسی ثروت كسب كند كه ایراد ندارد.

وی ادامه داد: اگر كسی به ثروت رسید و اگر این ثروت شائبه رابطه و زد و بند یا استفاده از رانت و فرصت و قدرت در اختیار داشت، مصداق حسنات الابرار، سیئات المقربین است. كارهایی برای ابرار نیكوست ولی همین كار برای افراد مقرب گناه است.

رییس كمیته‌ی اقتصادی فراكسیون اصولگرایان تأكید كرد: باید دقت كنیم مجلس هفتم متهم به این نشود كه هر كسی تلاشگر است و توانسته با تلاش و ایده‌های فكری خودش به ثروت دست یابد را بخواهیم ملامت كنیم و فقیر و ناتوان و كج فهمی‌ها و گوشه‌نشینی را بگوییم برای اقتصاد خوب است.

چرا فقط مجلس باید متوجه‌ مصلحت‌ها باشد و دولت مستغنی؟

رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بار دیگر در مقطعی حساس و تعیین كننده در طول نمایندگی چهار ساله‌ی ما فرا رسیده است.

 عماد افروغ تاكید كرد: رای اعتماد و یا عدم اعتماد آزمونی است كه اگر از روی بصیرت و شناخت و مبتنی بر سوگندنامه و وظایف نمایندگی ما باشد راضی كننده‌ی خداوند متعال و ملت شریف خواهد بود.

افروغ افزود: اما اگر از سر بی‌تفاوتی، عدم بصیرت و یا حتی مصلحت‌گرایی‌های نسنجیده و كاذب باشد علاوه بر این‌كه در پیشگاه خداوند منان و ملت ارجمند ایران مسوول خواهیم بود، در آثار سوء به جا مانده از این انتخاب نیز سهیم خواهیم بود.

رییس كمیسیون فرهنگی خاطرنشان كرد: همزمان با معرفی چهار وزیر باقیمانده نوای مصلحت‌گرایانه و ان‌شاءالله غیر منفعت‌گرایانه‌ای به نام رای از روی مصلحت و نادیده انگاشتن وظایف و سوگند نمایندگی به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: این‌كه اگر رای ندهیم چهار وزارتخانه بی‌وزیر می‌ماند، و كشور با چالش‌ها و مشكلات زیادی روبرو خواهد شد، این‌كه كشور با بحران روبرو خواهد شد، این‌كه مقام معظم رهبری دعوت به وحدت و هماهنگی كرده‌اند و قس‌علی‌هذا ...

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، گفت: قطع نظر از این‌كه مصلحت برای خود جایگاه و روش دارد و نباید هر مصلحت‌گرایی جزیی همراه با شائبه‌ی منافع شخصی، گروهی و جناحی نام زیبا و موجه مصلحت نظام را اعطاء نمود، اما اگر قرار است پای مصلحت به میان آید چرا این مصلحت‌سنجی‌ها دو سویه نباشد.

افروغ معتقد است كه چرا فقط مجلس باید متوجه‌ی این قبیل مصلحت‌ها باشد و دولت مستغنی از آن باشد. اما اگر مصلحت‌سنجی دو سویه بود نمود آن می‌توانست تعامل، رایزنی و مشورت با مجلس باشد.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان كرد: گفته می‌شود كه دولت موظف به تعامل و مشورت با مجلس نیست، پس مجلس هم موظف به رای فله‌ای و دسته‌جمعی نیست. اتفاقا وظایف مجلس، رای از روی موازین و معیارهای تعریف شده‌ی قانونی و عرفی به وزیران پیشنهادی و نادیده انگاشتن مصالح و منافع جزیی غیر روشمند و تعریف ناشده است.

وی افزود: البته بر همگان روشن است كه توجه به مصالح نظام یكی از معیارها و اصول ما نمایندگان در تصمیم‌گیری‌ها است.

به گزارش ایسنا، رییس كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فرمایشات رهبر كبیر انقلاب كه حفظ نظام را از افضل واجبات می‌دانستند، یادآور شد: ما نمایندگان مجلس هم همواره باید متوجه‌ی این اصل كلی باشیم، اما آیا عدم رای اعتماد به وزیری ناكارآمد و نالایق به معنای بی‌توجهی به حفظ نظام یا خدایی ناكرده رای به فروپاشی نظام است؟ یا به عكس رای اعتماد به وزیری ولو ناكارآمد، به معنای رای به حفظ و پایایی نظام است.

افروغ خطاب به نمایندگان تاكید كرد: فكر نمی‌كنید این‌گونه برخوردهای شبه‌ناك و غیرروشمند با مصالح نظام، به مصلحت نظام نیست و در درازمدت آسیب‌های جدی بر پیكره‌ی نظام وارد می‌شود.

به اعتقاد این نماینده‌ تهران، نیم‌نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی پرده از روی بسیاری از اهمال‌ها و سهل‌انگاری‌ها به نام مصلحت‌سنجی برمی‌دارد. چه بسیار سیاست‌ها و عملكردهای سویی كه به دلیل به اصطلاح عدم تضعیف نظام توجیه و حتی تطهیر نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، رییس كمیته فرهنگی اصولگرایان، با بیان این مطلب كه قطع نظر از عنایت به وجه كلی مصلحت، وظیفه‌ی قانونی و تعریف شده‌ی نمایندگی ما را بر آن می‌دارد كه با توجه به تخصص، تجربه، لیاقت، كاردانی و سلامت افراد رای اعتماد دهیم، افزود: ما جز این وظیفه‌ای نداریم. در عین این‌كه جایگاه ما جایگاه تشخیص مصلحت نیست، و در نظام جمهوری اسلامی این وظیفه برعهده‌ی مقام معظم رهبری گذاشته شده است كه بخشی از طریق نهاد مجمع تشخیص مصلحت مورد توجه قرار می‌گیرد و در موارد حساس و ضروری نیز معظم‌له شخصا وارد میدان می‌شود.

عضو فراكسیون اصولگرایان اظهار داشت: این روزها شنیده می‌شود كه نظر رهبری این است كه به وزرای پیشنهادی رای بدهیم، اما برادران و خواهران گرامی، ضمن این‌كه نباید رهبری معظم را خرج رای اعتماد و یا عدم اعتماد كرد، تاریخ مصلحت‌سنجی‌های كلان از سوی ایشان نشان داده است هر گاه معظم‌له احساس ضرورت كرده‌اند نظر خود را به صورت مكتوب اعلام فرموده‌اند. در اینجا نیز تنها قول كتبی ایشان حجیت دارد و اقوال شفاهی منصوب به ایشان به هیچ وجه قابل قبول نیست و اتفاقا با عقلانیت و رشد سیاسی نیز ناسازگار است.

افروغ خاطرنشان كرد: در مورد وزیران پیشنهادی نیز حرف و حدیث‌هایی وجود دارد كه در جای خود به آن اشاره خواهم كرد. اما تنها به این عبارت بسنده می‌كنم كه چگونه فردی با ثروت بادآورده و ناشی از تعاملات و ارتباطات خاص زمان مسوولیت خود می‌تواند وزیری مناسب با كابینه‌ی عدالت‌خواه باشد.

نماینده تهران ادامه داد: او چگونه می‌تواند تحقق‌بخش شعارهای رییس محترم جمهور مبنی بر پر كردن شكاف‌های طبقاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد؟

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری، گفت: امروز ثروت داشتن مسوولان یك جنبه‌ی منفی است و اگر یكی از مسوولان دارای ثروت و مال و منال باشد از نظر مردم و مسوولان این امری منفی خواهد بود و این فرمایشات با اهمیت بخش خصوصی، ضرورت سرمایه‌گذاری و امنیت‌بخشی هیچ منافاتی ندارد. اتفاقا یكی از راه‌های ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مبارزه با رانت‌جویی و رابطه‌ی قدرت و ثروت است.

رییس كمیسیون فرهنگی افزود: با توجه به تمركزگرایی، اقتصاد نفتی و عدم شكل‌گیری طبقات مولد در كشور تصور كنید وزیری كه از راه بورس بازی و بساز و بفروشی به ثروت‌های كلان رسیده است با این وزارتخانه‌ی ثروتمند چه خواهد كرد؟


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
اعلام نرخ سفرهای نوروزی
شگرد جدید دلالان مسکن مهر
اگر وضعیت مصیبت‌بار نبود کاندیدا نمی شدم / نه شرط می گذارم و نه شرط می پذیرم
انفجار و آتش سوزی در ساختمان چهار طبقه شهرک خاورشهر
نوسان نرخ خودروهای داخلی/ جدول