کاندیداهای احتمالی پاستور
دولت به دنبال گزینه خود است و تلاش دارد که مشائی را کاندیدا کند و در صورتی که مشائی رد صلاحیت شود، گزینه‌های بعدی دولت نیکزاد و الهام است


 کاندیدای دولت کیست؟ این سوالی است که از مدتها پیش، ذهن سیاسیون و اقشار مختلف را مشغول کرده است. مشایی، نیکزاد، ثمره هاشمی و الهام از جمله افرادی هستند که در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به عنوان کاندیدای دولت مطرح می‌شوند و جالب اینکه سیاست تمام این افراد در برابر شایعه کاندیداتوریشان با هم مشترک و در یک کلمه خلاصه می‌شود: «سکوت». روز گذشته علی فلاحیان که یکی از کاندیداهای انتخابات 92 است، در این باره گفت: دولت به دنبال گزینه خود است و تلاش دارد که مشائی را کاندیدا کند و در صورتی که مشائی رد صلاحیت شود، گزینه‌های بعدی دولت نیکزاد و الهام است. در این گزارش عملکرد هر یک از این کاندیداهای احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پایان سکوت با آغاز سکوت انتخاباتی

مشایی: او شاید پیش از دولت نهم آنچنان اسم و رسمی در دنیای سیاست نداشت اما با آغاز دولت نهم بود که به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی انتخاب شد و در نیمه دوم این دولت خود را هر چه بیشتر به رئیس‌جمهور نزدیک کرد. برخی که در سال پایانی دولت مجبور به ترک پاستور شدند، تاثیر مشایی در تصمیم رئیس‌جمهور برای اخراجشان را انکار نکردند. با آغاز دولت دهم مشایی مدتی در صحنه بود و سپس به طور شگرفی به سکوت روی آورد؛ به نحوی که دیگر کسی او را در کنار رئیس‌جمهور ندید. از همان زمان، برخی که به مشی و عملکرد او آشنا بودند گفتند برنامه جدیدی آغاز خواهد شد و برخی دیگر عنوان کردند به درخواست رئیس‌جمهور سکوت کرده است. سکوت او در کمتر از یک ماه گذشته شکست و با شعار «زنده باد بهار» مجددا به فعالیت علنی پرداخت. سمت او را تغییر دادند و دیگر رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نماند بلکه مسئولیت دبیرخانه جنبش عدم تعهد به مشایی داده شد، به همراه رئیس‌جمهور به مصر رفت و بعد از آن در حاشیه جلسات هیات دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در جمع بندی حضور مشایی در انتخابات به عنوان یک کاندیدا می‌توان اینگونه گفت که او قصدی برای ریاست جمهوری ندارد و هدفش از شکستن سکوت و حاشیه‌های پس از آن، تنها منحرف کردن افکار است.

مردی که دوست دارد رئیس‌جمهور شود

نیکزاد: نیکزاد دولتمردی است که سوابق حضور او در دولت نهم و دهم خلاصه می‌شود. اعتماد به نفس نیکزاد در میان دولتمردان دیگر نمونه است و البته شاید این ویژگی در روزی تقویت شد که برای کسب رای اعتماد به مجلس رفت و با ‪۲۱۹‬ رای موافق، ۴۰ ‪ ‪ رأی ممتنع، ۲۷ رای مخالف توانست بر کرسی وزارت راه دولت نهم تکیه بزند. او این روزها در اکثر مراسم‌ها به همراه احمدی نژاد است اما بسیار کم سخن می‌گوید پس در این مرحله هم همانند مشایی عمل می‌کند. پیش‌بینی می‌شود او هم کاندیدای نهایی دولت نباشد چرا که چندان چهره شناخته شده‌ای نیست. او هم سکوت کرده تا شایعه کاندیداتوری‌اش قوت بگیرد.

فراموش شده انتخابات 92

ثمره هاشمی: او به مرد پشت پرده دولت معروف بود. در دولت نهم همه او را در تصمیمات رئیس‌جمهور موثر می‌دانستند البته تا زمانی که هنوز مشایی به رئیس‌جمهور نزدیک نشده بود. در دولت دهم او را دستیار ارشد کردند اما دیگر کسی او را ندید و در کمتر مراسمی بود که به همراه رئیس‌جمهور حضور داشت. باز همه او را مرد پشت‌پرده‌‌ای می‌دانستند که قرار است برای انتخابات 92 برنامه ریزی کند اما این گمانه تا زمانی جدی بود که کلهر در مورد او صحبتی نداشت؛ یک ماه پیش بود که مشاور سابق رئیس‌جمهور اظهار داشت «می‌توانستم مثل آقای ثمره‌هاشمی همه چیز را ببینم و سخنی نگویم اما من چنین روحیه‌ای نداشتم.» در این مرحله بود که برخی ثمره هاشمی را از لیست کاندیداهای احتمالی حامیان دولت خارج کردند چرا که مشخص شد در پاستور دیگر محبوبیت گذشته را ندارد.

او نمی‌آید

غلامحسین الهام: سخنگوی دولت از نزدیک‌ترین یاران رئیس‌جمهور در ابتدای فعالیت دولت نهم بود اما او هم از جمله مردانی بود که در اواخر این دولت تصمیم گرفت عطای حضور در پاستور را به لقای آن ببخشد. به دانشگاه تهران رفت و مشغول تدریس حقوق شد اما ظاهرا فکر پاستور را در سر داشت. در زمانی که افرادی مثل محصولی و فتاح و لنکرانی تصمیم گرفتند برای حضور در عرصه سیاست تشکلی به نام جبهه پایداری را راه اندازی کنند، الهام هم به جمع آنها آمد اما بر عهد خود یعنی عدم انتقاد از رئیس دولت باقی ماند و در برخی موارد بر خلاف مشی این جبهه که انتقاد از دولت بود، به دفاع از پاستور پرداخت. همین عملکرد سبب شد تا احمدی نژاد بار دیگر او را به دولت دعوت کند و سمت سخنگویی را به او بدهد. این بار شایعه شد که او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمده و رفتنش هم مانند سکوت مشایی با برنامه ریزی قبلی بوده است. اما روز گذشته آرمان از یک منبع آگاه شنید که او قصدی برای کاندیدتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. حالا سکوت او هم بر این مبنا است که همه کماکان به دنبال کاندیدایی باشند که مورد حمایت دولت است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: armandaily.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
بیشترین بیکار در کدام استان ها هستند؟
اظهارات تامل برانگیز عضو كميسيون صنايع مجلس درباره گرانی خودرو
ردپای جریان انحرافی در واردات پورشه
“همه متهمان پرونده کهریزک، به دادگاه می‌آیند“
جدول/قیمت انواع خودرو داخلی