دادگاه سعید مرتضوی
پس از ۴۰ ماه تاخیر سرانجام دادگاه مرتضوی و دیگر قضات مرتبط با فاجعه کهریزک امروز 8 اسفند در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.


 پس از 4 سال برگزاری "دادگاه کهریزک" و رسیدگی به اتهامات قضات معلق در این پرونده، انتظار خانواده‌های متوفقیان بازداشتگاه کهریزک محقق می‌شود.

داستان كهریزك از كجا شروع شد؟

كهریزك نام بازداشتگاهی در اطراف تهران بود كه بعدا مشخص شد فاقد استاندارهای لازم برای نگهداری بازداشت شدگان است. به دنبال وقوع حوادث و ناآرامی‌های پس از انتخابات سال 88 ، از تاریخ 25 خرداد تا 3 تیرماه تعداد 23 متهم و در تاریخ 19 تیر تعداد 145 متهم با دستور مقام قضایی به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌شوند. اعزام این متهمان به بازداشتگاه كهریزك در حالی صورت گرفت كه این بازداشتگاه از لحاظ زیستی،‌ بهداشتی و تغذیه از شرایط مناسبی برخوردار نبوده و به خاطر ظرفیت محدود بازداشتگاه برخی متهمین كنار مجرمان سابقه دار و شرور و بدون رسیدگی‌های لازم پزشكی نگهداری شدند.

براساس این گزارش؛ برخوردهای ناهنجار برخی مسئولان بازداشتگاه با متهمان نیز مزید علت شد تا اینكه خبر رسید سه تن از بازداشت شدگان در اثر این شرایط فوت كردند.

 دستور مستقیم رهبری برای تعطیلی کهریزک

پس از آنکه اخباری مبنی بر عدم رعایت شرایط استاندارد این بازداشتگاه منتشر شد، رهبر معظم انقلاب شخصا دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه ۴ شهریور، طی سخنانی در جمع عده‌ کثیری از دانشجویان با تأكید بر رسیدگی به آسیب دیدگان در مسئله كهریزك و همینطور بررسی موضوع معدود كسانی كه در این مسئله جان باخته‌اند فرمودند: البته اینگونه مسائل نباید با مسئله اصلی بعد از انتخابات خلط مبحث شود.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: عده‌ای، ظلم بزرگی را كه پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتك آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله كهریزك یا كوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌كنند اما این نگاه، خود یك ظلم آشكار است.

کهریزک؛ فرصت فعالیت ضد تبلیغی رسانه‌های خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران

اگرچه مساله بازداشتگاه کهریزک و اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در آن به عنوان یکی از مسائل دردناک حوادث سال گذشته شناخته می‌شود اما پیگیری مقامات عالی رتبه کشور برای رسیدگی به پرونده متخلفان، حکایت از آن داشت که روند رسیدگی به پرونده این بازداشتگاه روال قانونی خود را طی می‌کند و متخلفان مجازات خواهند شد.

با این حال برخی افراد که تلاش داشتند موضوعی برای تحریک هوادارن خود به حضور در خیابان‌ها و ادامه آشوب پیدا کنند، مساله کهریزک را به موضوع اصلی رسانه‌های بیگانه تبدیل کردند. چنانكه یكی از سران فتنه مدعی برخوردهای شدید در کهریزک شد.

اگرچه کذب محض بودن این موضوع با بررسی‌های گسترده و دقیق مجلس شورای اسلامی و کمیته ویژه قوه قضاییه اثبات شد، همین فرد نیز بعدها اعلام کرد که سندی برای اثبات ادعای خود ندارد و تنها گواهی وی، تلفن یک فرد به روزنامه حزب او است؛ اما مساله كهریزك فرصت مغتنمی را برای فعالیت‌های رسانه‌ای ضد تبلیغی در مورد ایران فراهم كرد.

صدور حكم برای 12 متهم انتظامی پرونده كهریزك

با گذشت 4 سال از وقایع بازداشتگاه كهریزك و به‌دنبال تاكید مقام معظم رهبری بر تعطیلی و رسیدگی به جرم متهمان، سازمان قضایی نیروهای مسلح برای دوازده متهم انتظامی این بازداشتگاه جلسات محاكمه غیر علنی برگزار كرد و پس از 8 جلسه رسیدگی، احكامی نظیر «قصاص»، «حبس»، «شلاق»، «پرداخت دیه» و «انفصال موقت از خدمت» صادر كرد.

 همزمان با ورود سازمان قضایی نیروهای مسلح به حادثه كهریزك، مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن زوایای وقایعی كه در این بازداشتگاه رخ داد هیات ویژه‌ای تشكیل داد كه پس از فراز و فرودهای بسیار در صحن علنی مجلس قرائت شد. گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، تقصیر اصلی را متوجه "سعید مرتضوی"، دادستان سابق تهران دانست، در ضمن سعید مرتضوی، علی اکبر حیدری فر و حسن حداد دهنوی از قضاتی هستند که در جریان رسیدگی به پرونده کهریزک از کار برکنار شدند.

قاضی تعلیق شده رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و تامین اجتماعی می‌شود

به‌دنبال قرائت این گزارش،‌ دادستان انتظامی قضات اعلام كرد به اتهامات سه قاضی متهم در این پرونده در دادسرای كاركنان دولت رسیدگی می‌شود. احمد شفیعی اعلام كرد:  پس از تشكیل پرونده در دادسرای انتظامی قضات،‌ این سه قاضی متهم تعلیق شدند.

پس از قرائت این گزارش بود كه ریاست دستگاه قضایی، ادامه فعالیت دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران را كه به حكم وی بازداشت‌شدگان را به كهریزك برده بودند، به حالت تعلیق درآمد و برای وی به عنوان یكی از متهمان اصلی، پرونده تشكیل شد؛ اما محمود احمدی‌نژاد بلافاصله و در كمال تعجب برای این مقام سابق قضایی، حكم ریاست مبارزه با قاچاق كالا و ارز را صادر كرد!
اما این پایان ماجرا نبود و باز هم با وجود حرف و حدیث‌های بسیار، رئیس‌جمهور، سعید مرتضوی را به عنوان رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی معرفی كرد.

معاونت در قتل عمدی افراد؛ اتهام قاضی دادگاه كهریزك

در بررسی پرونده كهریزك مسایل بسیاری قابل طرح است؛ چنانكه به گفته "محمد صالح نیكبخت" وكیل این قربانیان؛ در این پرونده سه نفر از قضات متهم هستند که اولا از اختیارات خود سوءاستفاده کردند، ثانیا دلایل کافی برای اعزام زندانیان به کهریزک یا سایر زندان‌ها وجود نداشته و ثالثا علی رغم اینکه مقامات عالی کشور دستور داده بودند که این تعداد از کهریزک به زندان‌های دیگر منتقل شوند و اگر در این مورد جا وجود ندارد آزاد شوند، سهل‌انگاری و از اجرای دستور خودداری کردند. همان طور که می‌دانید یکی از این سه نفر دادستان وقت تهران بوده و دو نفر دیگر معاون و قاضی دادسرای عمومی انقلاب هستند.

اتهام آنها معاونت در قتل عمدی افراد است و سایر اتهامات هم هست که یکی از آنها انتشار مطالب کذب است، مطالبی مربوط به اینکه این سه نفر مننژیت داشته اند. همان طور که گفتم این ادعا کذب محض است و رئیس بازداشتگاه کهریزک آن را به امضای خود منتشر کرده بود.

امروز دادگاه كهریزك به ریاست قاضی سراج برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام "غلامحسین محسنی اژه‌ای" سخنگوی دستگاه قضا در آخرین نشست خبری خود اعلام كرد: دادگاه کهریزک و رسیدگی به پرونده قضات معلق هشت اسفند برگزار می‌شود. سعید مرتضوی یکی از متهمان اصلی این پرونده است که در گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس در سال 88 به نام او اشاره شد. عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر سابق رفاه، کار و تعاون اجتماعی در جلسه روز استیضاح خود اشاره کرد که در حکم ماموریت مرتضوی از قوه قضائیه به قوه مجریه از او به عنوان قاضی معلق یاد شده است. دستگیری مرتضوی روز بعد از جلسه استیضاح، ذهن‌ها را به این سمت برد که دستگیری او مرتبط با پرونده کهریزک است، اما او در ارتباط با نشستی که با فاضل لاریجانی برادر علی لاریجانی داشته، احضار و بازداشت شده بود.

به گفته قاضی افتخاری" رئیس دادگاه کیفری استان تهران، جلسه محاکمه قضات تعلیق شده امروز هشتم اسفند امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی برگزار می‌شود و قرار بر این است دادگاه مرتضوی به صورت علنی برگزار شود.

این پرونده سه متهم دارد که دادستانی تهران با صدور کیفرخواست پرونده کهریزک، سه نفر از قضات تعلیقی این پرونده را به «مشارکت در بازداشت غیرقانونی» و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع» متهم کرده است.

 نکته جالب در این ماجرا این است که "اصلانی" یکی از وکلای این پرونده اعلام کرد: مرتضوی در این دادگاه خود به دفاع از موارد اتهامی‌اش خواهد پرداخت و وكیل نخواهد داشت.

اما با همه این مراتب، سرانجام 40ماه پس از ماجرای کهریزک پرونده قضات معلق این واقعه تلخ با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده و دیگر شمارش روزها برای خانواده‌های محسن روح‌الامینی، امیرجوادی‌فر و محمد کامرانی به تعداد انگشتان یک دست رسیده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
دلایل انفجار قیمت خودرو
گرد ممنوعیت صادرات بر تولیدات پتروشیمی هم نشست
بسته پیشنهادی امریکا به ایران در قزاقستان ارائه می شود
قیمت طلا و سکه در بازار امروز تهران (91/12/07)
مشکلات احمدی‌نژاد با ورود هاشمی به انتخابات آغاز می‌شود