طرح ترور بشار اسد
توطئه سازمان های اطلاعاتی فرانسه و ترکیه برای ترور بشار اسد ناکام ماند.


به گزارش العالم، بشار اسد رئیس جمهور سوریه بارها از طرح های ترور جان به در برده است خبرگزاری لبنانی آسیا امتیاز انتشار برخی از بخش‌های فیلم مستند "جنگ‌های سازمان‌های اطلاعاتی در سوریه" را بدست آورده است كه حاوی اعترافات مستند با صدا و تصویر درخصوص كسانی است كه از طرف تركیه و فرانسه برای ترور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ماموریت داشته‌اند.

این فیلم را خضر عواركه از فعالان عرصه اطلاع رسانی سوریه تهیه كرده است. بخشی از این اعتراف‌ها را خبرگزاری لبنانی آسیا همزمان با نمایش آن در یكی از شبكه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای منتشر خواهد كرد.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های امنیتی سوریه چندی پیش تلاش تركیه و فرانسه برای ترور بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه را خنثی كردند.

در این اطلاعات آمده است مسئولان سوریه از بیش از شش ماه پیش اقدامات دستگاه‌های اطلاعاتی تركیه و فرانسه در راه سرنگون كردن نظام سوریه را دنبال كردند و چون این دو كشور درتلاش‌های خود موفق نشدند؛ سازمان های اطلاعاتی این دو كشور ماموریت دیگری را در دستور كار قرار دادند كه بر هر مساله دیگری برای آنها اولویت داشت و آن نیز ترور بشار اسد رئیس جمهور بود.

بر این اساس، سازمان‌های اطلاعاتی دو كشور به سرعت درصدد ایجاد اتاق عملیات مشترك برای مدیریت عملیات هماهنگ به منظور انجام این ماموریت برآمدند و بیشتر اوقات نیز كار آنها با طرف‌های امنیتی در عربستان، قطر و آمریكا تلاقی می‌كرد (زیرا همه آنها در همین چارچوب یعنی تلاش برای رسیدن به بشار اسد به منظور ترورش كار می كردند.)

آغاز عملیات اخیر سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه و تركیه در تلاش برای جذب نیرو یا كارمندان سطوح بالای ادارات دولتی سوریه از جمله دفتر ولید المعلم و دفاتر اداری وابسته به كاخ ریاست جمهوری الروضه در دمشق بود.

این اطلاعات كه خبرگزاری آسیا در بیروت به آن دست یافت، نشان داد این عملیات امنیتی با مشاركت افسران ترك و فرانسوی انجام شده است.

ترك‌ها تمایل زیادی در سهیم كردن فرانسوی‌ها در این عملیات به علت روابط قوی پاریس با احزاب كرد داشتند كه فعالان و افراد وابسته به آن در معرض هیچ گونه تنگنا یا پیگردهای امنیتی قرار نمی‌گیرند.

فرانسوی‌ها یكی از ماموران خود در سوریه را برای خدمت در دستگاه اطلاعاتی تركیه كه كارمندان دفاتر متعدد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را خواه از طریق ماموران خود به طور مستقیم یا به صورت الكترونی زیر نظر داشتند، معرفی كردند و تحقیقات آنها روشن كرد كه تعدادی از كاركنان دفاتر بشار اسد را كردها تشكیل می‌دهند و از فرانسوی‌ها برای جذب آنها درخواست كمك كردند و تصمیم بزرگ در پاریس این بود كه هرچه می‌توانند به ترك‌ها ارایه دهند.
اطلاعات یك منبع بلندپایه سوری (كه عملیات را تا زمان به شكست كشاندن آن دنبال می‌كرد)، نشان می دهد:

شركت كنندگان ترك در این توطئه خود را به عنوان "فعالان كرد" یك حزب هم‌سو با دولت سوریه جا زدند تا به شركت نظافتی تامین كننده خدمات تاسیسات دولتی از جمله مقر نخست وزیری و وزارت خارجه و كاخ ریاست جمهوری الروضه نفوذ كنند.

این عملیات كاملاً برای دستگاه‌های سوریه واضح و روشن بود و آنها این عملیات را تا دستگیری توطئه‌گران دنبال كردند.

این منبع از تایید یا رد برخی خبرها درخصوص افسران ترك بازداشت شده خودداری كرد و افزود: ما یك منبع در بین توطئه‌گران داشتیم و جزئیات تحركات فرانسه و تركیه به محض آغاز فعالیت میدانی آنها را شناختیم و دوطرف سعی كردند كه عملیات را به شیوه‌ای حرفه‌ای اجرا كنند و برای آنها در زمان تهیه مقدمات روشن شد كه فرصتی برای ترور ولید المعلم وجود دارد زیرا یكی از مجریان می‌تواند خود را به دفتر وزیر برساند زیرا وی از تیم كاركنان در بخش نظافت داخل دفاتر دولت بود.

این منبع، نام این توطئه‌گر شاغل در بخش نظافتی را فاش كرد كه یك فعال كُرد همكار با سازمان اطلاعات فرانسه، این فرد شاغل را جذب كرد و این سازمان نیز به نوبه خود این فرد شاغل را به مركز فرماندهی عملیات اجرای (توطئه) معرفی كرد تا با سازمان اطلاعات تركیه همكاری كند.
این فعال كُرد «ابوكوردو» نام داشت و وی كردهای دارای رابطه خویشاوندی با انس الحسینی، جاسوس شاغل در بخش نظافتی را بكار گرفت. الحسینی از اهالی شهر القامشلی در استان الحسكه است كه در دمشق سكونت دارد و در شركت نظافتی شاغل است كه مامور تمیز كردن و نظافت ساختمان‌های دولتی از بیش از یك دهه می باشد.

انس باید از مقر وزیر خارجه و دفترش تصویربرداری می كرد كه موفق شد این كار را از طریق دوربین دقیق نصب شده روی یك خودكار كه در جیب پیراهنش گذاشته بود، انجام دهد و آن را به ابوكوردو در دومین دیدارش با او در منطقه ركن‌الدین تحویل بدهد.

سپس ابوكوردو از انس عبدالحكیم الحسینی خواست تا دو نفر را برای كمك به او در عملیات ترور ولید المعلم معرفی كند و همچنین از او خواست كه تلاش كند به دو نفر وصل شود.

اولین نفر دوستش به نام موید الحشتر بود كه دریك شركت نظافتی كار می‌كرد كه بر نظافت دفاتر در كاخ ریاست جمهوری الروضه نظارت داشت و دیگری یك راننده در همین شركت بود كه مامور رساندن مواد نظافتی و شوینده به انبارهای كاخ الروضه بود.

اعترافات انس الحسینی بازداشت شده از موفقیت جزئی وی در ماموریتش حكایت داشت زیرا توانست الحشتر را جذب كند اما در جذب فرد دیگر كه روشن شد از طرفداران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است، شكست خورد زیرا وی فردی متدین و وابسته به طائفه اهل سنت بود كه فرانسوی‌ها و ترك‌ها به وی دل بسته بودند.

وقتی تلاش‌های اولیه برای جذب راننده شكست خورد طراحان نقشه تصمیم گرفتند كه وی را ربوده و فرد دیگری را با هویت او و مجوز ترددش جایگزین كنند لذا فردی را انتخاب كردند كه بسیار شبه او بود و به طور تصادفی این فرد را یافتند و همین امر باعث تاخیر در اجرای عملیات شد زیرا لازم بود كه مانع وارد كردن مواد منفجره به كاخ الروضه برداشته شود؛ موادی كه قدرت انفجاری بالایی داشت و ساخت فرانسه بود و این مواد قرار بود در پاكت‌ها و ظروف حاوی مواد شوینده كه هر هفته وارد كاخ ریاست جمهوری می‌شد، قرار داده شود.

قرار بود تا چند ساعت دیگر راننده ربوده شده و فرد مورد نظر جایگزین شود كه افسر اطلاعاتی سوریه تصمیم گرفت عملیات را پایان دهد و عاملان را كه - به گفته منابع - یك افسر اطلاعاتی تركیه نیز در بین آنها بود، دستگیر كند.

منابع هم‌سو گفتند كه این عملیات اولین عملیات از نوع خود نبود، زیرا چند نقشه مشابه برای ترور رئیس جمهور و مسئولان رده بالای سوری خنثی شده است و در بیشتر اوقات دست داشتن سازمان اطلاعات خارجی در مشاركت در طراحی آن ثابت شده است، اما جای شگفتی است كه سازمان اطلاعات فرانسه اینگونه تلاش‌ها انجام دهد درحالی كه همزمان چند كشور از جمله اردن و سازمان اطلاعات این كشور را میانجی می‌كند تا از مسئولان سوریه در مبارزه با هسته‌های تروریستی در فرانسه كمك بگیرند؛ درخواستی كه سوری‌ها آن را رد كرده‌اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: aryanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
پرسش و پاسخ هایی درباره آنچه در آلماتی گذشت
کاهش اجباری هزینه‌های دولت آمریکا آغاز شد
ازدواج دانشجویان «بیمه» می‌شود
اعلام 5 خبرداغ قضایی
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز (91/12/12)