«تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»
این قسمتی از پیام جنجالی محمود احمدینژاد به مناسبت در گذشت هوگو چاوز است. پیامی که حرف و حدیثهای بسیاری به همراه داشته و از سیاسیون تا روحانیون، همه و همه به آن اعتراض کردهاند.
«باز گشت چاوز به همراه همه صالحان و حضرت عیسی»، «همراهی با انسان کامل در برقراری صلح و عدالت»، «مومن واقعی و انقلابی»، «ادامه دهنده راه امام خمینی»، «معتقد به پیامبران الهی»، «بسیجی مخلص تمام عیار و حزب اللهی»، «دارای روح آسمانی و اندیشه پاک» تنها بخشی از تعابیری است که احمدینژاد در پیام تسلیت خود برای چاوز و همچنین اظهاراتش در جلسه هیئت دولت به آنها اشاره کرد.
اعلام عزای عمومی توسط هیات دولت نیز وضعیت را بدتر کرد و بر شدت اعتراضها افزود.
حتی سفر رئیس دولت دهم به کاراکاس برای شرکت در مراسم تشییع پیکر هوگو چاوز نیز نه تنها از شدت انتقادها کم نکرد بلکه بر آنها اضافه کرد تا این بار پیام تسلیت رئیس جمهور برایش دردسر ساز شود.
یکروز بعد از صدور پیام رییسجمهوری درباره مرگ هوگو چاوز، حجتالاسلام قرائتی در اظهاراتی که از تلویزیون پخش شد عبارات بهکار رفته در این پیام را بهشدت مورد اعتراض قرار داد. قرائتی گفت: «کسی در گوشهای از دنیا میمیرد و کسی هم از گوشه دیگر دنیا تسلیت میگوید و مینویسد: «که من اطمینان دارم که او از عباد صالح است و او به همراه مسیح و مهدی موعود خواهد آمد. شما چهکاره هستید که این حرفها را بر زبان میآورید، کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلتها خواهد شد. بر این اساس، امام زمان که برای ظهور ۳۱۳ یار میخواهد، به گفته این آقا یکی از آن ۳۱۳ نفر مشخص شده که کیست، این نشان میدهد وقتی انسان از ریل کتابالله و عترت خارج شود به کجا خواهد رفت.»
بعد از آن اما سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به پیام رئیس دولت دهم اعتراض کرد و معتقد بود پیام احمدینژاد زیادهروی داشت.
واکنشها تا انجا ادامه داشت که حتی آیت الله مصباحیزدی، عضو مجلس خبرگان در سخنرانی خود در مراسمی، بدون نام بردن از احمدینژادگفت: «مراقب باشید حرفهای غلط نگویند، نباید بگویند از حکومت صالحان حرف میزنیم و رییسجمهوری ونزوئلا را مطرح کنند.»
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به اعلام عزای عمومی از طرف دولت گفت: «این اقدام یک حرکت سیاسی بوده است. این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد که اعلام یک روز عزای عمومی از نگاه علما برای شخصیتهای عقیدتی و ارزشی است، ولی آنچه برای چاوز اتفاق افتاد یک حرکت سیاسی بوده است. چرا برای درگذشت علما عزای عمومی اعلام نکردند؟»
حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان نیز در گفتگو با پارسینه ضمن انتقاد از پیام احمدینژاد در باره چاوز گفت: «بنده پیام آقای رئیس جمهور برای چاوز را خواندم و بسیار تعجب کردم زیرا تعابیری که به کار برده شده است بسیار اغراق آمیز و همراه با غلو است »
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر مغایرت اصطلاحات و تعاریف احمدینژاد برای چاوز با فرهنگ اسلامی تصریح کرد: «از دیدگاه مبانی فرهنگی و اسلامی ما این تعابیر خیلی مطابق با واقع نیست و در مقام مقایسه با شخصیتهای فرهنگی و دینی خودمان بسیار غلوآمیز است.»
در هر حال کار به جایی رسید که معاون امور قانون اساسی رییسجمهوری به این انتقادها پاسخ گفت و در توجیه پیام احمدینژاد گفت: «چاوز با الهام گرفتن از آرمانهای امام خمینی تربیت شده بود.»
محمدرضا میرتاجالدینی در واکنش به سوال یک خبرنگار درباره اینکه دولت درخصوص مرگ آیتالله خوشوقت و آقامجتبی تهرانی عزای عمومی اعلام نکرد گفت: «بعد از درگذشت آیتالله خوشوقت و آقا مجتبی تهرانی دولت حضور فعالی داشت. حتی در تشییع مراسم آیتالله خوشوقت جلسه دولت نیمهکاره ماند تا اعضای دولت در مراسم ایشان در حسینیه امام خمینی شرکت کنند. اما در مورد علما تصمیم گیرنده شخص رهبری است و ما نباید این دو موضوع را با هم مقایسه کنیم.»
او اضافه کرد: «نباید بحثهای فرعی را نسبت به موضوعات اصلی برجسته کنیم، اصل موضوع این است که چاوز یک شخصیت انقلابی و مبارز بود و با الهام گرفتن از آرمانهای امام خمینی تربیت شده بود»
هر چند که این سخنان و توجیهات هرگز نتوانسته از شدت انتقادات بکاهد و واکنشها به این اظهارات همچنان ادامه دارد.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir
مطالب داغ سایر بخشها:
در آغوش گرفتن نامحرم به هر دلیلی مشروع نیست
هنر دیپلماسی حفظ رابطه است نه گسستن آن
طریقت منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شد
شرایط اعطای معافیت به مشمولان دارای فرزند صغیر
بازداشت مرد 2 زنه در پرونده مرگ مرموز همسر دومش