درخواست‌ نمایندگان از اوباما / جلوگیری از تحویل‌ سیستم موشکی اس‌۳۰۰ به ایران
اعضای کلیدی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، درخواست کردند از تحریم‌های ضدایرانی برای ممانعت از فروش سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی روسیه به ایران استفاده کند.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، و الیوت انگل، از نمایندگان ارشد دموکرات در این کمیته، در نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواستند که توانایی آمریکا برای جلوگیری از فروش سیستم‌های پیشرفته اس‌300 روسیه به ایران،‌ را بررسی نماید.

اگرچه مقامات کاخ سفید درباره تحویل این سیستم‌ها به ایران ابراز "نگرانی جدی" کرده‌اند اما اوباما تاکنون اظهار نظری درباره امکان جلوگیری از این انتقال بیان نکرده. وی در 17 آوریل اعلام کرد که تحریم‌های سازمان ملل روسیه را از ارسال سلاح به تهران منع نمی‌کنند.

دو نماینده آمریکایی در نامه خود نوشتند: "اگرچه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شاید انتقال این سیستم‌های تسلیحاتی به ایران را ممنوع نمی‌سازند اما قوانین آمریکا به دولت شما اختیارات لازم را داده‌اند تا در واکنش به چنین اقدامی تحریم‌ اعلام کنید."

"با توجه به پیامدهای جدی برای آمریکا و متحدین ما در منطقه، احتراما از شما درخواست داریم تا فورا مشخص سازید که آیا پیشنهاد روسیه برای تحویل سیستم‌های اس300 تلاش‌های ایران برای دستیابی به "تعداد و انوان بی‌ثبات‌کننده‌ای از تسلیحات متعارف پیچیده را افزایش می‌دهد و اینکه آیا تحریم‌های آمریکا در صورت چنین اقدامی از جانب روسیه اعمال خواهند شد یا نه؟"

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در 13 آوریل (24 فروردین) که قصد دارد ممنوعیت اعمال شده در سال 2010 برای تحویل سیستم‌های دفاع موشکی اس 300 به ایران را رفع کند.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع :jahannews.com