حمید بعیدی نژاد از دور جدید مذاکرات ایران و 1+ 5 نوشت
یک عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان با 1+5 گفت : دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از سه‌شنبه تا جمعه هفته آینده در وین برگزار می‌شود.

آخرین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 هفته گذشته در نیویورک برگزار شد.در این مذاکرات ضمن آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای میان نمایندگان ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، وزیران خارجه ایران و 1+5 نیز به طور دو جانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پایان دور مذاکرات نیویورک در صفحه‌ ایستاگرام خود نوشت: در دور مذاکرات نیویورک علاوه بر مذاکرات مهم دکتر ظریف با آقای کری و سپس خانم موگرینی مجموعا 9 روز در سطح معاونان و 11 روز در سطح کارشناسان مذاکراتی پیوسته و به موازات هم انجام گرفت که با توجه به آن که در هر جلسه روزانه 10 ساعت مذاکره صورت گرفت می‌توان گفت در این مدت در مجموع حدود 200 ساعت مذاکره انجام شد.

وی در ادامه مطلب خود نوشته است: در چارچوب این مذاکرات بسیاری از متون مختلف مورد بررسی قرار گرفت و بخشی مورد موافقت و بخش دیگری به علتی مبنی بر توافق در پرانتز قرار گرفتند.

بعیدی نژاد افزود: هدف بعدی مذاکرات آینده که از سه شنبه هفته جاری تا جمعه در سطح معاونان و کارشناسان در وین برگزار می‌شود، کم کردن پرانتزها و توافق بر روی موارد اختلافی خواهد بود.

بعیدی‌نژاد با خوب و مفید خواندن مذاکرات نیویورک تصریح کرد: مذاکرات خوبی به ویژه در رابطه با تهیه پیش نویس تفاهم هسته‌ای صورت گرفت اما هنوز موضوعات و مباحث اختلافی زیادی میان دو طرف وجود دارد که باید مورد توافق قرار گیرد.

وی ادامه داد: همکاران ما دوره‌ سختی را در رابطه با کار بر روی عبارت‌بندی مباحث سیاسی ، فنی و حقوقی در تفاهم سیاسی پیش روی دارد که نیازمند کاری شبانه روزی است و تا روز و ساعت آخر مذاکرات به طور مستمر و بدون کمترین وقفه‌ای باید ادامه یابد.

 مذاکرات ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای در حالی در جریان است که تصویب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای از سوی سنای آمریکا چالش‌ها و دست‌اندازها بر سر رسیدن به توافق را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

سنای آمریکا روز پنج شنبه بدون افزودن متممی به طرح نظارت بر توافق هسته‌یی، طرح نظارت بر توافق هسته‌یی را تصویب کرد.

با تصویب این طرح دولت اوباما نمی‌تواند تا 30 روز بعد از توافق مجاز به لغو یا تعلیق تحریم‌های ایران باشد. در صورتی که این طرح در کنگره آمریکا به تصویب نهایی برسد این طرح به کاخ سفید رفته و رئیس جمهور باید آن را امضا کند و در آن صورت به قانون تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی کاخ سفید ملزم خواهد شد در نهایت 5 روز تقویمی پس از رسیدن به توافق آن را با تمام ضمائمش به کمیته‌ مربوطه در سنا و کنگره ارائه کند.

بر اساس این طرح در صورتی که کنگره پس از بررسی توافق جامع را رد کند رئیس جمهور آمریکا 12 روز وقت دارد برای بررسی وتوی تصمیم کنگره اقدام کند و در این مدت حق کاهش و یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.

در همین چارچوب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار است سناریوهای مختلفی را برای برخورد با مصوبه اخیر سنا مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این قرار است در طرحی دو فوریتی در این زمینه ارائه شود.

بنابراین گزارش هنوز مقامات وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در رابطه با مصوبه اخیر سنا و سنگ اندازی آمریکا در مذاکرات موضع‌گیری نداشته‌اند.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir