عراقچی: دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای شرایط خاص خودش را دارد
معاون وزیر خارجه کشورمان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دیدار کرد.

سومین روز مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 از صبح روز پنج شنبه در هتل کوبورگ آغاز شد.این سومین دور مذاکرات در چارچوب مذاکرات هسته‌ای است که برای نگارش پیش‌نویس توافق جامع برگزار می‌شود.

مذاکرات روز پنجشنبه با گفت‌وگوها و رایزنی سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سه ساعت به طول انجامید، برگزار شد. همچنین مذکرات در سطح کارشناسی همزمان با مذاکرات معاونان در جریان است.

قرار است روز جمعه نیز ضمن دیدارهای از پیش اعلام شده معاونان وزیر خارجه کشورمان با همتایان روسی، چینی و اروپایی، نشست عمومی در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برای جمع بندی مباحث برگزار شود.

سید عباس عراقچی عصر روز پنج شنبه پس از دیداری که با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت درباره این احتمال که تا فردا، جمعه ، نگارش پیش‌نویس متن نهایی تمام شود؟ گفت: خیر! به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است؛ اختلافات هم زیاد است، هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی‌تر.

عراقچی افزود: فکر می‌کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش‌نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود برسیم، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، سرعت پیشرفت کم است به‌دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.

دیدار با آمانو خوب بود

سید عباس عراقچی که به همراه مجید تخت روانچی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد درباره اظهارات اخیر یوکیا آمانو درباره نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر تاسیسات هسته‌ای به ویژه تاسیسات نظامی کشورمان، ضمن خوب و مفید دانستن دیدار روز پنجشنبه با آمانو گفت که درباره این موضوع هم گفت وگو کرده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: آنچه در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می‌شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست.

وی اضافه کرد: دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای که شامل مراکز نظامی هم می‌تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خودش را دارد و در حقیقت، برای نمونه‌برداری‌های محیطی یک دسترسی مدیریت شده است، این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر بصورت یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد. بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است و نه بیشتر از آن.

به نظر می‌آید با وجود تفاهم دو طرف بر سر مفاهیم و راه‌حل‌ها و انتشار آن در بیانیه سوییس (لوزان)، طرف آمریکایی به ویژه در برخی موضوعات به گفته مقامات ایرانی "دبه" در آورده و خواسته‌ها و عقب نشینی‌هایی را فراتر از تفاهم‌های صورت گرفته در لوزان همزمان طی یک ماه گذشته داشته است.

رویکرد آمریکا در تغییر نظراتش در برخی موضوعات به ویژه تحریم‌ها به خوبی و روشنی در اظهارات و موضع گیری‌های مقامات این کشور آشکار است و به گفته محمد جواد ظریف «گفته‌های مقامات آنها (آمریکا) گفته‌های خوبی نیست.»

در همین چارچوب ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در گفت وگو با بلومبرگ، بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل بعد از توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5 را رد کرد و گفت: هیچ‌گونه بازگشت خودکار به هیچ عنوان وجود ندارد.

قرار است با اعلام و امضای توافق جامع هسته‌ای همزمان قطعنامه‌ای در شورای امنیت این توافق را تایید و به واسطه آن قطعنامه، تمامی قطعنامه هایی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و مرتبط با موضوع هسته‌ای به تصویب رسیده است، لغو شود. اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر آن هستند که برخلاف توافق ژنو و بیانیه سوییس مسیری را برای بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق ایجاد کنند.

هم چنین آنها هنوز نسبت به لغو تمامی تحریم‌های ثانویه اقتصادی مرتبط با موضوع هسته‌ای همزمان با اجرای توافق موضع مشخصی ندارند و مقامات آمریکایی هرازگاه اظهارات متناقضی را در این ارتباط مطرح می‌کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir