تسلیحات هسته‌ای در جنوب آسیا به طور مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های هسته‌ای بین‌المللی است و جنوب آسیای عاری از تسلیحات هسته‌ای و تنها در یک جهان عاری از سلاح هسته‌ای ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه‌ی بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت:‌ با توجه به وجود تسلیحات هسته‌ای در جنوب آسیا، موضوع امنیت این منطقه شکل پیچید‌ه‌ای به خود گرفته است. بدون شک وجود زرادخانه‌های هسته‌ای هند و پاکستان به نحوی توانسته است باعث جلوگیری از بروز جنگ دیگری میان این دو کشور شود اما در واقع این موضوع باعث تغییر الگوی جنگ نیز شده است. به طوری که آجیت داوول؛ مشاور امنیت ملی هند به صراحت در سخنرای‌های خود این موضوع را که وجود تسلیحات هسته‌ای در هند و پاکستان در واقع جنگ دیگری با الگوی متفاوت را میان این دو کشور آغاز کرده است.

سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا در نهایت مسابقه‌ی تسلیحاتی هسته‌ای که میان هند و پاکستان وجود دارد باعث بروز یک جنگ هسته‌ای خواهد شد؟

موضوع دیگر حضور تروریسم در جنوب آسیا به خصوص در هند و پاکستان است. هم‌چنین گروه‌هایی در هر دو کشور حضور دارند که علیه کشور مقابل فعالیت می‌کنند؛ در صورتی که هر یک از این گروه‌ها عملیات جدی علیه طرف دیگر انجام دهند؛ شرایط می‌تواند از کنترل خارج شده و حتی باعث بروز یک درگیری هسته‌ای شود.

هر دو کشور در دکترین‌های نظامی خود تاکید کرده‌اند که به آغاز جنگ و حمله‌ی نخست اعتقادی ندارند، اما این موضوع تنها کاغذی است که می‌تواند در شرایط بحرانی نادیده گرفته شود.

وجود برخی از سیاستمداران تندرو در هند که همواره معتقد بوده‌اند هند باید به پاکستان حمله هسته‌ای کند نیز بسیار خطرناک است.

موضوع تسلیحات هسته‌ای جنوب آسیا با موضوع جنگ سرد که در آن دو طرف (آمریکا و شوروی)‌ هزاران کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند بسیار متفاوت است.

هند و پاکستان هم مرز هستند و تنها پرتاب یک بمب هسته‌ای می‌تواند در کم‌تر از 5 دقیقه باعث کشته شدن بیش از 5 میلیون نفر در شهرهای پرجمعیتی هم‌چون بمبئی و یا کراچی شود.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: اما آیا احتمال خلع تسلیحات هسته‌ای در جنوب آسیا وجود دارد؟

پاکستان به دلیل مقابله با تهدید امنیتی از سوی هند به توسعه و گسترش تسلیحات هسته‌ای پرداخت ودر واقع اندک نرمشی که در دکترین نظامی هند وجود دارد نیز به دلیل آن است که پاکستان دارای سلاح هسته‌ای است.

هند نیز به دلیل آن که خود را توسط توان نظامی و تسلیحات هسته‌ای چین در خطر می‌داند سلاح هسته‌ای در اختیار دارد. چین هم اکنون قصد دارد که به کنترل و نفوذ در بخش‌هایی از اقیانوس هند دست یابد و هند نیز تلاش می‌کند تا با همکاری آمریکا مانع نفوذ چین در اقیانوس هند شود.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که موضوع خلع تسلیحات هسته‌ای در جنوب آسیا محقق شود. پاکستان تنها در صورت راضی به خلع تسلیحات هسته‌ای می‌شود که هند نیز اقدامی مشابه را انجام دهد، که البته هند نیز به دلیل حس کردن تهدید از سوی چین، تنها پس از خلع تسلیحات هسته‌ای چین این اقدام را انجام خواهد داد. خود چین نیز با آمریکا و روسیه مشکل دارد و تنها زمانی خلع تسلیحات هسته‌ای را جدی می‌گیرد که ابتدا این دو کشور آن را عملی کنند.

در واقع موضوع تسلیحات هسته‌ای در جنوب آسیا به صورت مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های هسته‌ای بین‌المللی است و جنوب آسیای عاری از سلاح هسته‌ای تنها در یک جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای عملی خواهد شد.

منبع: ایسنا