یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه پس از پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران از سمت‌اش کنار خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه،‌ گفت: وندی شرمن که سرپرستی تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای آمریکا در رایزنی‌های هسته‌ای با ایران را بر عهده دارد پس از پایان ضرب‌الأجل 30 ژوئن از سمت خود کنار خواهد رفت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به نیجریه سفر کرده است، این معاون خود را، فردی سرسخت، خلاق و خستگی‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: شرمن در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقشی کلیدی ایفا کرده است.

کری همچنین اظهار کرد: شرمن به طور قطع یکی از اعضاء کلیدی تیم من به ویژه در انجام وظیفه‌اش به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای با ایران بوده است. وی علاوه بر این تقریباً در تمام مسائل مهم که روی میز من قرار داشته نقش کلیدی ایفا کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز وندی شرمن که نفر سوم وزارت امور خارجه آمریکا محسوب می‌شود پیش از سفرش به سوئیس برای ادامه مذاکرات هسته‌ای این خبر را به کارکنان این وزارتخانه اعلام کرده و گفته است سال‌های زیادی است که در این سمت فعالیت می‌کنم.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: اکنون با توجه به پایان کار شرمن به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا انتظار می‌رود که دیگر مقامات ارشد آمریکایی که با ایران مذاکره کرده‌اند به زودی دولت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را ترک کنند.

جان کری همچنین درباره کنار رفتن این معاون وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: شرمن با استعداد و سرسخت است و روابط نزدیک‌اش با همتایان اروپایی خود در گروه 1+5 به ما کمک کرد تا بتوانیم به یک تواف اولیه با ایران که محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور را طی یک دهه گذشته در پی داشت، برسیم. این توافق کمک کرد تا کشور ما هم‌پیمانان و دوستانمان در جهان امن‌تر باشند.

جان کری قرار است ابتدای هفته آینده بار دیگر در ژنو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و پس از چند دوره رایزنی‌های فنی در وین دیدار و گفت‌وگو کند.

منبع: ایسنا