سفیر ایران در باکو گفت: شرایط بحرانی و فجایع انسانی در یمن، غزه عراق، لیبی و افغانستان را ناشی از نگاه غیراخلاقی غرب به مسائل جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان، در آستانه بیست و ششمین سالروز ارتحال حضرت امام، نشست وحدت اسلامی و مقابله با خشونت از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و با حضور اندیشمندان و صاحبنظران در باکو برگزار شد.

در این نشست محسن پاک آیین با تشریح اندیشه‌های اخلاقی امام راحل در روابط خارجی گفت: احیای تفکر امام خمینی (ره) در عصر حاضر عامل مهمی برای مقابله با جنگ، تروریسم و خشونت است و مسیر استقرار صلح در جهان را هموار می‌کند.

سفیر ایران در باکو نظرات افرادی نظیر لئو اشتراوس که اساس تفکرات نومحافظه کاران آمریکاست را موجب ترویج جنگ‌طلبی دانست و گفت: بر اساس این تفکر کسانی شایسته رهبری در غرب هستند به اخلاق اعتقاد ندارند و معتقدند جنگ دائمی لازمه بقای یک نظم سیاسی است.

او با تصریح بر این که امام راحل دین، اخلاق و معنویت را به عنوان یک ارزش وارد مفاهیم سیاسی کرد، افزود: بر اساس این مبانی، امام خمینی (ره) بر حفظ صلح و امنیت بین­‌المللی، تجاوز نکردن به خاک کشورها، حسن همجواری با همسایگان و تقویت همکاری با دولت­‌ها بر مبنای احترام متقابل توصیه می‌کرد.

وی با اشاره به این که وظیفه اصلی دیپلماسی و سفیران، اتخاذ تدابیر لازم و ارائه مشورت­‌ها و راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از بروز تخاصم است، افزود: صدور انقلاب اسلامی و حمایت از مستضعفان نیز به معنای جنگ طلبی و اعمال زور و به عبارتی دخالت در امور داخلی دیگران نیست، بلکه معرفی و ترویج ارزش‌های دینی و الهی است که منجر به ارتقای روحیه ظلم ستیزی و شناخت حق از باطل و تقویت جبهه حق می‌شود.

سفیر کشورمان در باکو کشورهای مسلمان را یکی از اولویت‌های امام خمینی (ره) برای برقراری و تحکیم روابط خارجی خواند و گفت: براساس تفکر ایشان، هدف اصلی تقویت ارتباطات با کشورهای مسلمان، افزایش تفاهم بین آن‌ها ایجاد اتحاد در مقابل زورگویان و مستکبران بین‌المللی بود.

پاک‌آیین توجه به مشترکات میان کشورهای اسلامی را یکی دیگر از توصیه‌های امام خمینی (ره) خواند و افزود: ایشان همواره به اصحاب دیپلماسی و نمایندگان نظام در خارج توصیه می‌فرمودند که بر مشترکات خود با ملل اسلامی تاکید کنید چرا که توجه به اشتراکات همواره موجب تقویت دوستی‌ها و کاهش اختلافات می‌شود.

در این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه و ایران‌شناسان جمهوری آذربایجان، حجت الاسلام اجاق نژاد، نماینده ولی فقیه، ابراهیمی رایزن فرهنگی و یکی از اساتید دانشگاه مشهد پیرامون ابعاد شخصیت امام خمینی سخنرانی کرده و فیلمی از آخرین روزهای زندگی امام امت به نمایش گذاشته شد.

منبع: ایسنا